Archief - FLASH: Animatie bij hotspots

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GaMe®

Legacy Member
Hallo,

Ik ben eens iets aan het proberen te maken in Flash (8).

Nu, het ziet er ongeveer uit als dit:
http://www.wakeuplight.philips.nl/product_demo.aspx

Je ziet dus op twee plaatsen zo'n button pinken. Als je erover gaat, verschijnt er een lijntje met tekst. Als je klikt, kom je op een nieuwe scene uit.
Als je de muis van de button afhaalt, zie je dus het lijntje in de tegengestelde richting verdwijnen.

Hoe kan ik dit ook zo maken?
Dus dat als je met je muis erop komt dat het lijntje verschijnt, en als je erafgaat dat het lijntje in de tegengestelde richting verdwijnt.

Ik heb al een movie waarop het lijntje dus verschijnt.

Hoe gaat dit in zijn werk?
Ik heb al in een boek gekeken maar die is te basic. En op het internet vind ik het ook niet meteen terug.

Alvast bedankt.

nigel555

Legacy Member
Op het eerste zicht met actionscripting. Eigenlijk ben ik het zeker.

Dus uw flash animatie zal bestaan uit verschillende delen. En een deel programatie.

GaMe®

Legacy Member
Dat dacht ik ook.
Maar welke actionscripting moet ik gebruiken?

iamdesign

Legacy Member
Niet zo moeilijk,

Maak een movieclip waarop je het lijntje animeert
bv van frame 0 tot 20 maak je tween dat hij open schuift, dan van frame 40 tot 60 laat je hem verdwijnen.

Maak een nieuwe layer aan en noem die "labels"
maak een nieuwe layer aan en noem die "actions"

op frame 0 en frame 40 respectievelijk van de "labels"-layer zet je een label (linksonder in je property box) 'open' en 'close' (zonder de quotes)

zet nu op frame 0, 20, 40 en 60 een actions (dus zet je muiscursor op deze frame en open dat het 'actions panel' (via WINDOW vanboven)

en zet op die frames 'stop();' (zonder quotes)

nu kan je dit via actionscript aanspreken op vlg manier

Code:
hotspot.onRollOver = openLine;
hotspot.onRollOut = closeLine;

function openLine():Void{
this.gotoAndPlay("open");
}


function closeLine():Void{
this.gotoAndPlay("close");
}

je hotspot movieclip op je stage moet je wel een instance name geven, in dit geval "hotspot"

Hopelijk helpt dit je wat verder :)

cheers

GaMe®

Legacy Member
Ik heb nu zo'n movie gemaakt zoals jij zei:
Van 1-10 komt hij tevoorschijn, van 20-29 verdwijnt het lijntje weer.
movie.jpg


Een onzichtbare hotspot button gemaakt met de actionscripting die jij gaf (ik vermoed dat hier de fout zit):
actionscript.jpg


En heb de movie een instance name gegeven:
instancename.jpg


Toch werkt het niet en krijg ik de volgende error bij een test movie:

Code:
**Error** Scene=Scene 1, layer=hotspotbutton, frame=1:Line 1: Statement must appear within on handler
     hotspot.onRollOver = openLine;

**Error** Scene=Scene 1, layer=hotspotbutton, frame=1:Line 2: Statement must appear within on handler
     hotspot.onRollOut = closeLine;

**Error** Scene=Scene 1, layer=hotspotbutton, frame=1:Line 4: Statement must appear within on handler
     function openLine():Void{

**Error** Scene=Scene 1, layer=hotspotbutton, frame=1:Line 9: Statement must appear within on handler
     function closeLine():Void{

Total ActionScript Errors: 4 	 Reported Errors: 4

Ik geef dus die code verkeerd in die jij gaf. Het moet met On gotoandplay enz.. zijn, maar ik weet niet goed hoe dat precies moet ingegeven worden.
Kan je me daarmee verderhelpen?


EDIT:

Ik heb nu in de movie zelf een onzichtbare button met de volgende code:

Code:
on (rollOver) {
	gotoAndPlay("open");
}
on (rollOut) {
	gotoAndPlay("close");
}

Nu verschijnt het lijntje wel, maar het verdwijnt niet als ik van de button af ga met de muis.

Hier is het .swf bestand. Dan kan je zien wat er gebeurd. Ik vermoed dat het aan de stops ligt.
http://users.pandora.be/brancop/tng_flash.swf
(please don't mind de afwerking :p)

Zo staan de stops:
http://users.pandora.be/brancop/stops.jpg

iamdesign

Legacy Member
kzal even zelf snel een versie maken :)
ik post strx de FLA hier wel

////EDIT
edit: http://www.iamdesign.be/telenet/

Het is wel niet de meest katholieke methode dees, maar je krijgt wel een beeld van hoe je het kan doen :)

GaMe®

Legacy Member
Thanks :)
Ik heb het ondertussen aan de gang gekregen:

http://users.pandora.be/brancop/tng_hl2.swf

Alleen hangt het telkens vast als ge te snel met u muis van de hotspot afgaat..
Dus als ge terwijl dat de movie speelt met u muis erafgaat, dat hij dan vasthangt. :(

Edit: Ik zie nu pas jouw edit, net ff gedownload en ga het nu eens bekijken.

Alvast bedankt ! :niceone:

GaMe®

Legacy Member
Gelukkig heb ik ook Adobe Flash CS3, want Macromedia Flash 8 geeft unexpected file format.
(Ik werk voorlopig alleen maar met flash 8 aangezien ze alleen die versie op school gebruiken en ik geen problemen wil krijgen.)

Die actionscripting die in het bestand staat werkt dus klaarblijkelijk alleen in cs3 en niet in de macromedia versie. Daarmee dat ik de hele tijd problemen had :p (hoewel, als ik save as flash 8 doe en dan open in 8, werkt het wel.. vreemd is dat allemaal zeg :p )

Code:
hotspot1.onRollOver = hotspot2.onRollOver = rolledOver;
hotspot1.onRollOut = hotspot1.onRollOut = rolledOut;

function rolledOver():Void{
	this.gotoAndPlay("open");	
}

function rolledOut():Void{
	this.gotoAndPlay("close");
}

Merci, nu kan ik weer verder. :) Morgen nog eens tegoei bekijken want ik ga net slapen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan