Archief - Eerste flyer!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

berNd-

Legacy Member
Ok, een maat van me vroeg dus of ik voor hem een flyer kon ontwerpen op a5 formaat.

Ik ben dan eens aan de slag gegaan en het resultaat is hier te downloaden (rapidsharelink) en is in pdf-formaat.

Nu het is te laat voor enige aanpassingen want hij heeft al 5000 exemplaren laten drukken. :) Maar had toch nog wat feedback gehad voor eventuele volgende "projectjes".

Maar ik heb deze folder gemaakt met het programma dat in iWork zit, namelijk Pages.

Nu zat ik ook nog met een vraag, wat is een professioneler programma (en toch toegankelijk) dan Pages? Want ik heb toch vrij veel problemen gehad met alles deftig te krijgen. (nog niet 100% gelukt zoals bv. de afbeeldingen zijn kleiner dan de kaders er naast)

Ik ben nu ook bezig aan een 2de folder, voor een krantenwinkel die hier te downloaden valt.

In de bruine balk links (op beide pagina's komen enkele foto's, de 2de pagina heb ik ook nog niet veel gedaan, maar daar komt dus ook nog tekst + de nodige foto's :)


Alvast bedankt voor de hulp!
Bernd

DieselPower

Legacy Member
InDesign of QuarkXpress. Kheb uw pdfkes niet gedownload, n/o maar pages is de word van apple zelf...

Spectre

Legacy Member
zeker niet slecht voor een beginner. je wil wel teveel proberen om iets speciaal te maken maar het is iets te .... chaotisch, gezocht vind ik. Moet overzichtelijk en duidelijker zijn. middenste stukje met de slogan vind ik niet goed. Lettertype schikt zich daar niet voor en staat daar maar opgesmeten ook.

berNd-

Legacy Member
@ Diesel: Ja, dat kon ik er wel uit opmaken hehe.. :) Dan ga ik eens kijken voor 1 van de 2!

@ Spectre: Dus het mag iets minder "fancy" en een beetje strakker? (Minder tekst in alle verschillende richtingen enzo ^^)

Merci!

Blanco

Legacy Member
Voor een beginneling vind ik het ook niet slecht.
Wel mag je uitlijning beter, Je slogan lijkt gecentreerd, maar is het niet. Ondertitel staat wat te "zweven". Er is in feite geen enkele tekstblok goed uitgelijnd.
De tekstblok met titel "Aanbod" zou ik persoonlijk uitlijnen met met je webadres links. 88 dan met het linkervlak, de rechterkant van de bovenste foto uitlijnen met de rechterkant van je onderste foto, enz...
Lettertype vind ik niet slecht (Lijkt mij Helvetica Neue, niet?). Word wel veel gebruikt, maar ik ben content dat je als beginneling geen impact, arial of comic sans hebt gebruikt. :p
Ik zou wat meer contrasten zoeken, maar blijf wel bij één lettertype (familie)
Werk ook wat met je tracking bij je titels of gebruik de extended versie van je lettertype, want de letters staan nogal dicht op elkaar vind ik.

Ik ken Pages niet, maar als men het hier vergelijkt met Word kan ik wel snappen dat die uitlijning moeilijk is. Gebruik Indesign. :p

Hoeft dat laatste punt achter "webdesign" in je slogan?
Dat punt dient toch enkel om de woorden te scheiden?
Idem achter "contact" en "aanbod" eigenlijk...
In titels zet je nooit een punt heeft men mij altijd geleerd. Al moet ik zeggen dat je wel consequent bent geweest want je plaatst elke keer een punt, dus misschien kan het wel. Maar ik vind het raar.
Ik zou ook in je tekstblok met "bedrijfsfilms, party en events,..." opsommingstekens gebruiken. (bullets of whatever...)

berNd-

Legacy Member
Ben ondertussen ook eens begonnen met InDesign, zal wel nog even duren eer dat ik daar deftig mee kan werken maar dat gaat toch wel een pak beter zijn :D

En inderdaad, dat uitlijnen is niet simpel, ik kreeg ook die kaders niet perfect symmetrisch enzo..

En die punten, ik vond het wel wat hebben :D Ik had een beetje geëxperimenteerd en dat vond ik wel mooi overkomen!

Lettertype is idd Helvetica Neue en ik blijf altijd wel met dezelfde soorten lettertypes :)

Nu zat ik nog met een vraagje, ik heb dus een aantal foto's gemaakt voor in die 2de folder maar die zijn dus getrokken met flits en zonder flits en nu is er een groot verschil in "tint".

Hoe kan ik dat wegwerken? Ik heb op het moment geen fotoprogramma's geïnstalleerd maar ik ga straks eens kijken bij Aperture.

Blanco

Legacy Member
Als je dan toch een punt gebruikt zou ik eerder eentje nemen dat verticaal gecentreerd is, zoals een bullet bv. Of een vierkantje of ruitje...
Je kan eens kijken in je Glyphs (window> Glyphs) en kies beneden het lettertype Wingdings ofzo, dat heeft normaal iedereen wel.

Wat die foto's betreft is het moeilijk te zeggen wat je er kan aan doen als je ze niet ziet. Photoshop is in elk geval ideaal daarvoor.

syndrom

Legacy Member
photoshop + illustrator x indesign = goeie flyer

en nog een dosis talent natuurlijk

DeBuGGeR

Legacy Member
kvind het maar niks

geen idee naar waar ik eerst moet kijken, of wat je me probeert te vertellen.

berNd-

Legacy Member
Ben nu die folder opnieuw begonnen in InDesign, heb een liggende pagina genomen om eens te testen enzo :)

Zal tegen donderdagavond een tussenversie posten (morgen pas half 7 thuis, kutschool :D)

Nu had ik nog een vraagje:

Ik heb dus zo'n kadertje, en ik wil daar eigenlijk 3 foto's onder mekaar invoegen, maar telkens als ik dus foto sleep in die kader dan vervangt die de eerste foto..

Ik had al geprobeert om die kader op de achtergrond te zetten en dan gewoon foto "erbovenop" maar dan krijg ik lelijke witte randen :P

Ik heb die foto ook aangepast met een transparant effect namelijk "Lighten", dus die krijgen dan eigenlijk de kleur van het kader.

Enige probleem dus dat ik maar 1 foto deftig ingevoegd krijg. :(

Alvast bedankt voor de reacties ;)

@ Blanco: Thx voor de tip!

@ DeBuGGeR: Ja, de hoofdzaak springt niet echt uit en het is een beetje te druk!

Blanco

Legacy Member
OK, kzal het proberen uit te leggen :)

Ge selecteert de rectangle frame tool in de toolpallet.
Ge sleept een rechthoek of vierkant waar je foto in moet komen.
Wil je perfecte afmetingen? Dan kan je bovenaan in de options balk de juiste afmetingen zetten in W en H.

Wil je drie identieke kaders onder elkaar met telkens evenveel witruimte ertussen?

- Eerst copieer je en plak je die kaders nog 2 keer, zodat je er drie hebt in totaal. maakt niet uit waar ze staan.
- Selecteer de drie kaders met je zwarte pijl (selection tool)
- Haal je align pallet boven. (shift + F7).
- Druk op de knop align horizontal centers. Nu staan de drie kaders verticaal gelijnd.
- in de align pallet staat in de rechterboven hoek een icoontje met 3 horizontale lijntjes en een pijltje. Druk daarop zodat de options tevoorschijn komen.
- Druk op distribute vertical space. Nu zijn de drie kaders verticaal uitgelijnd en zit er overal evenveel witruimte tussen.

Foto's plaatsen.

- Selecteer één van je kaders.
- druk CTRL+d
- Kies je foto op je harde schijf en open hem
- selecteer de witte pijl (direct selection tool)
- druk op de kader zodat de inhoud geselecteerd word en niet het frame. je cursor verandert in een handje en je kan de foto verschuiven binnen het kader. Als je de linkermuisknop ingedrukt houdt zonder te slepen verschijnen de delen van de foto die buiten je kader vallen, wel half transparant maar zo zie je beter wat je doet.
- Ja kan het ook sneller. Als de witte pijl geselecteerd is, zie je bovenaan rechts in je optionsbalk de 5 mogelijkheden om de foto te schalen in je kader of omgekeerd. (fit content to frame, fit frame to content, enz...) Het wijst zijn eigen uit.
TIP: gebruik NOOIT "fit content to frame", niemand wil uitgerokken of gekrompen foto's. Schaal altijd proportioneel.
- Voor je tweede en derde kader doe je hetzelfde he. Kader selecteren met zwarte pijl, CTRL+d, foto plaatsen binnen het kader.
Onthou gewoon dat je met de zwarte pijl de kader selecteert en met de witte pijl de inhoud van de kader.

Drie foto's in één kader plaatsen kan je niet, één foto per kader. Je moet dus drie kaders tekenen en onder elkaar plaatsen zonder witruimte tussen. Of beter... open de drie foto's in photoshop ofzo en plak ze aaneen in één foto en plaats die in je kader.

berNd-

Legacy Member
Joh, merci :D

Dat had'k zelf nooit achterhaald, bedankt voor de info!

Is er misschien nergens een website gelijk fotosoep vroeger? (voor photoshop/indesign/... en hoe ze optimaal met elkaar te gebruiken ofzo? ^^)

berNd-

Legacy Member
Merci voor de links :)

Ondertussen schiet de folder toch niet echt goed op, beetje problemen met het kiezen van de kleuren ^^

Ik had al op de levis site gekeken, omdat ik vind dat die toch altijd wel mooie kleurencombinaties hebben ^^ Maar kom er niet goed uit hehe...

Enige tips? (zitten er misschien ook standaard kleurencombinaties in InDesign of is dat allemaal manueel?)

berNd-

Legacy Member
Goed goed, merci @ reavX voor de link!

Heb nog even gewerkt aan de eerste pagina en  dit is het resultaat.

Ik moet nog beginnen aan de 2de pagina (word gedrukt op de achterkant), maar dat gaat dus waarschijnlijk dezelfde opstelling behouden (als jullie het goedkeuren haha)

Tips / commentaar altijd welkom!

Wil ook nog even iedereen bedanken voor de bijdrage :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan