Archief - DISCUSSION: Zwart/wit of kleur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zwart/wit of kleur


  • Totaal aantal stemmers
    32
  • Opiniepeiling gesloten.

TAMBIMAN

Legacy Member
Goed, dan ben ik mee. Maar er werd in het begin ook gesuggereerd dat zw-w foto 's stijlvoller en mooier lijken, maar dat dit slechts schijn is. Sorry, maar een foto is stijlvol en mooi, of hij is het niet. Daar heeft schijn niets mee te maken. Er zijn idd mensen die de balle foto 's kunnen trekken, en die dan naar zw-w trekken, maar zo 'n foto heeft zelfs niet de 'schijn' om goed te zijn.

Behalve voor mensen met een minder geoefend oog misschien.

TAMBIMAN

Legacy Member
Idd. Het punt is dat het ongeoefende oog, beter kan oefenen in zw-w. En dan bedoel ik zw-w film/ontwikkeling.
'Leer eerst fatsoenlijke foto's maken in kleur' is gewoon een onzinnige uitspraak.

pieta

Legacy Member
overlaatst was er een wedstrijd op vitaya over foto's, en twas de eerste keer in een paar jaar dat het evrplicht was om in kleur te trekken...iedreen vond da een stuk moelijker omdat ge ehct de 'juiste' kleuren moet hebben/vinden.

orez

Legacy Member
Ik heb fotografie gehad..

Je moet leren met kleur omgaan... Sommige foto's schreeuwen om kleur, sommige om zwart-wit, je moet dit kunnen inschatten naargelang de situatie... Je moet idd eerst deftig in kleur leren trekken, is je foto mooi in kleur, dan zal em zelfs nog beter ogen in Zwart-Wit

Zeg nu eerlijke, abstracte fotografie, zoals moderne gebouwen... Zet dit eens in het zwart-wit... trekt op nix.

Portretfotografie, die levendigheid moet uitstralen... probeer dit eens in zwart-wit

Macrofotografie, Same comment, zoals dierenfotografie.

Auto & Sportfotografie...

Zwart-Wit roept een bepaalde sfeer op. Maar veel mensen gebruiken dit verkeerd. En da boek fotografie van de 20e eeuw, vind ik niet echt onmiddelijk DE referentie ... er zijn betere boeken, en daar is de fotografie vooral in kleur.

guRuh

Legacy Member
John Freeman heeft hele goeie boeken, en schrijft op een zeer aangename manier .

bv:
Deze prachtige compositie bekwam ik door ... blabla : bescheidenheid troef :)

Gerritn

Legacy Member
Jep, de John Freeman boeken vind k ook zeer goed.

Ontopic: kleur of zwart/wit hangt volgens mij af van de sfeer die je wil oproepen met de foto. Volgens mij kan je niet echt zeggen dat het ene beter is dan het andere.
Zoals ru`orez zegt, sommige dingen gaan niet in zwart-wit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan