Archief - DISCUSSION: Raw of Jpeg

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Raw of Jpeg


  • Totaal aantal stemmers
    47
  • Opiniepeiling gesloten.

Sm00Ke

Legacy Member
orez zei:
ofwel CS2 installeren (is enigste photoshop versie die met RAW omkan)
ofwel een third party software gebruiken.

Waarvan Capture One (van Phase One) 1 van de uitschieters is... (wel niet free offcourse.) en vind ik persoonlijk beter als de RAW bewerking binnen photoshop zelf.


idd,capture one is het beste 3th party,maar toch steekt photoshop er bovenuit.

Joeri

Legacy Member
orez zei:
ofwel CS2 installeren (is enigste photoshop versie die met RAW omkan)
ofwel een third party software gebruiken.

Waarvan Capture One (van Phase One) 1 van de uitschieters is... (wel niet free offcourse.) en vind ik persoonlijk beter als de RAW bewerking binnen photoshop zelf.

CS kan ook met RAW overweg hoor.
Maar inderdaad, een ander programma voor raw vind ik veel beter/makkelijker als in photoshop.

XA4

Legacy Member
Joeri G. zei:
CS kan ook met RAW overweg hoor.
Maar inderdaad, een ander programma voor raw vind ik veel beter/makkelijker als in photoshop.
Ik heb zelfs gelezen dat PS 7.0 gebruikt kan worden om RAW te openen.
Maar blijkbaar lukt het bij mij dus niet...

Dan zal ik maar op zoek gaan naar een ander programma.
Bedankt.

spectrious

Legacy Member
Gebruikt er iemand Aperture? Zou snel RAW kunnen laden en bewerken. Maar heb het nog niet echt gezien :).

Erinyes

Legacy Member
Als ik een raad mag geven: Nooit foto's in RAW importeren in iPhoto, zeker niet als je aangevinkt hebt dat het de kaart moet formatteren tijdens het importproces...
iPhoto kan geen RAW lezen, importeert dus niks en je kaart is geformatteerd. Frustratie alom!

Typhon`

Legacy Member
Ik voorspel gewoon hoeveel foto's ik ga trekken, ik kijk of ik dan toekom met mijn kaartjes, indien niet: jpg, indien wel: RAW.

Anendel

Legacy Member
Collega heeft Aperture en je hebt echt een recente machine nodig om dat vlot te laten draaien. (G5 met voldoende RAM) Adobe's Lightroom daarentegen lijkt me meer belovend. Momenteel nog in ontwikkeling, Beta versie gratis te downloaden.

On topic: steeds in RAW. Dit is ongeveer mijn workflow:
-Kopiëren naar harde schijf
-Foto's raten in bridge
-Goeie foto's naar backup kopiëren
-In bridge: contrast, shadows, highlights, crop en straighten
-Deze foto's in batch voor groot formaat (print) en klein formaat (web)
-Kritische selectie van foto's
-Beste foto's in PS verder corrigeren (stofdeeltjes verwijderen, curves, levels, saturatie)
-Batchen
-PSD's backuppen indien nodig

orez

Legacy Member
Typhon` zei:
Ik voorspel gewoon hoeveel foto's ik ga trekken, ik kijk of ik dan toekom met mijn kaartjes, indien niet: jpg, indien wel: RAW.


hmmz... dit vind ik wel wat een rare instelling, als ik ga shooten weet ik toch nooit op voorhand hoeveel foto's ik zal trekken ze, soms trek ik er 10, soms zijn dat er 200, tis allemaal te zien hoeveel ideeën en inspiratie je krijgt op het moment of op je locatie zelve :) (mijn mening hé :p)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan