Archief - DISCUSSION: Betaling

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

syndrom

Legacy Member
Hey hey,

Iedereen hier heeft het wssl al meegemaakt, je doet wat werk voor mensen. Maar plots wil je infeite beloning voor je werk. Nu ik zit nu in die fase, ik ben op een punt waar ik toch iets terug wil voor men tijd die in het ontwerpen steek.

Ik doe op dit moment voornamelijk flyers/posters/... voor bands in het hardcore/punk genre. Nu die bands zeggen dan wel: "ja je mag gratis binnen op dat optreden...". Ma als ik dan niet ga heb ik infeite weeral voor niks gewerkt. Nu hoe leg je dat aan boord om te vragen van ja eigenlijk wil ik wel een vergoeding voor men werk. Ik durf dat meestal niet vragen omdat ik bang ben voor reacties als: "aja als het zo zit, zoek ik wel iemand die het gratis doet."

En hoe bereik je meer mensen? Dat is ook zoiets waar ik mee zit. Ik wil meer werk, maar krijg nooit iets binnen.

(man ik kom over als een n00b)

General Lee

Legacy Member
Ge spreekt op voorhand een prijs af met uw klanten, die zij dienen te betalen om van uw diensten gebruik te kunnen maken. Als zij dan iemand anders zoeken omdat die het gratis doet, so be it. Wat voor nut heeft het te willen verdienen als ge uiteindelijk toch bereid zou zijn om het gratis te doen als puntje bij paaltje. Als ge deftig werk levert, een degelijk portfolio kunt voorleggen, zullen er wel mensen bereid zijn om u in te huren.
Als die bands uw gratis toegang beloven, eis dan om te beginnen al maar eens het bedrag dat zo'n toegangsticket kost op.
Met hoe ge meer mensen kunt bereiken kan ik u niet helpen (alhoewel het natuurlijk evident is dat ge deftig werk moet leveren om meer mensen aan te kunnen trekken).

Maar goed, ik ben geen 'designer' dus zo veel weet ik er ook niet van, maar er zitten hier genoeg professionals, die zullen u wel beter kunnen helpen...

frenzal

Legacy Member
Werk ziet er zeker in orde uit, bespreek gewoon prijs op voorhand. 100€ per poster/flyer lijkt me zeker niet overdreven, bands krijgen geld, mensen moeten inkom betalen, drinken kost geld waarom zou de design werk gratis moeten zijn. Als ze dan toch iemand gaan zoeken die het gratis doet ben je een klant kwijt die toch niks waard is, en als de kwaliteit van dat gratis werk tegenvalt zullen ze rap terugkomen.

Zet misschien ook je email/website op je werk zodat mensen die geintresseerd zijn in je werk je tenminste kunnen vinden.

DieselPower

Legacy Member
Als ge geld vraagt moogde uw software en fonts ook zelf betalen imo.

Xavez

Legacy Member
DieselPower™ zei:
Als ge geld vraagt moogde uw software en fonts ook zelf betalen imo.

Waar trek je de lijn? Mag je voor kleine bedragen bijvoorbeeld met een student license werken, of vind je dat dat ook niet kan? En als je fonts en software moet betalen, moet je ook uit die kosten kunnen geraken met je werk. Als je op een jaar 5 opdrachten krijgt en voor elke opdracht 50 euro vraagt dan geraak je er gewoon niet. Vraag je veel meer, dan kan je de software wel betalen, maar dan schrik je vooral die kleinere "klanten" weer af... Er is niet echt een scherpe grens af te tekenen volgens mij...

syndrom

Legacy Member
ik spreek natuurlijk belange nog niet over bedragen als 100€ voor een flyer/poster é.
Met iets als 15-20-25 euro zou ik al zeker content zijn. Als een band vraag om de hele layout te doen voor een cd/lp dan zal ik wel meer vragen.

dresse

Legacy Member
als een band geen 15 a 25€ wil geven aan u dan zou ik die "klant" dumpen. Dat is nog niet eens een vriendenprijsje, dat is zo goed als gratis werken...
(allé, valt te zien hoe lang gij werkt aan een poster... ik reken toch minstens 2 dagen werk voor iets van redelijke kwaliteit. en minimum reken ik 10€ per uur.)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan