Archief - DISCUSSIE: Layout dmv tabels verleden tijd ??

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Marlb0r0

Legacy Member
Hey beste webdesign kenners :)

Ik wou zo'n maand geleden terug eens met webdesign beginnen maar nu ben ik een beetje confused.

Vroeger als ik een site maakte dan deed ik m'n layout volledig met tabels maar als ik het goed begrijp is dat verleden tijd en zou ik nu met xhtml moeten doen.

Nu is m'n vraag is het nog altijd goed als je met tabels je layout doet of moet je het nu werkelijk met css/xhtml doen. Natuurlijk sta ik open om dit te leren :)

Alvast bedankt voor de mogelijke replies.

Zero Grav

Legacy Member
Het is inderdaad niet langer de standaard om je layout dmv tables op te bouwen. Enkel tabulaire data, zoals bijvoorbeeld hier op het forum, de posts en de threadindeling worden nog in tables gezet.

'k Heb mijn verzameling van websites onlangs op een webpagina gezet. http://bookmarks.zerograv.be

Misschien dat je daar wat mee bent, en dan bedoel'k dus, kijken bij CSS (Cascading style sheets) :-)

tikketim

Legacy Member
pas op met wat je zegt , ook een table layout kan je strict in xhtml doen maar het is niet zoals het hoort :)

Marlb0r0

Legacy Member
Nifty link :)

K'heb weeral iets gevonden om me de komende weken mee zoet te houden, hartelijk bedankt voor de replies.

GenesisX

Legacy Member
LoL? Ik doe het nog steeds met tables, maar wat is xhtml?? Aangezien ik regelmatig websites maak -voor m'n plezier- wil ik dit ook wel ff weten, want tables kunnen soms heel onaangenaam doen :p

Zero Grav

Legacy Member
What Is XHTML?
  • XHTML stands for EXtensible HyperText Markup Language
  • XHTML is aimed to replace HTML
  • XHTML is almost identical to HTML 4.01
  • XHTML is a stricter and cleaner version of HTML
  • XHTML is HTML defined as an XML application
  • XHTML is a W3C Recommendation
Quote van: http://www.w3schools.com/xhtml/xhtml_intro.asp

Veel mensen zouden zeggen dat je er zelfs niet aan moet denken om websites nog te gaan maken in tables. Maar als jij zegt dat je het enkel voor je plezier doet, tja.. Dan weet ik niet of het leren van xhtml wel ZO belangrijk is, aangezien het qua divs toch wel een hele rompslomp met zich mee kan brengen.

GenesisX

Legacy Member
Zero Grav zei:
What Is XHTML?
  • XHTML stands for EXtensible HyperText Markup Language
  • XHTML is aimed to replace HTML
  • XHTML is almost identical to HTML 4.01
  • XHTML is a stricter and cleaner version of HTML
  • XHTML is HTML defined as an XML application
  • XHTML is a W3C Recommendation
Quote van: http://www.w3schools.com/xhtml/xhtml_intro.asp

Veel mensen zouden zeggen dat je er zelfs niet aan moet denken om websites nog te gaan maken in tables. Maar als jij zegt dat je het enkel voor je plezier doet, tja.. Dan weet ik niet of het leren van xhtml wel ZO belangrijk is, aangezien het qua divs toch wel een hele rompslomp met zich mee kan brengen.
Het zal natuurlijk wel een must gaan worden wanneer ik multimedia vormgeving ga volgen. Websites maken enzo. Lijkt me dan wel logisch als het de nieuwe standaard is dat je het kan :p

Kan iemand mij een beetje uitleg erover geven? Ik bedoel over over de code zelf. Hoe doe je het dan voor tekst als je geen tables mag/kan gebruiken? Met coördinaten fzo? Of een soort van tabellen?

De reden hiervoor is dat ik weer op smallband zit en surfen gaat dan niet echt.. :sad: Ik ben geen geduldig iemand als het hierop aankomt ^^

Zero Grav

Legacy Member
*EDIT* 'k Weet niet of je nu al gebruik maakt van doctypes, aangezien je geen xhtml kent betwijfel ik dat. Maar een zeer belangrijke site is toch wel w3c, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor al die regeltjes en prullen. Zij hebben echter ook doctypes opgesteld. (Kijk op deze pagina bv maar eens in de bron, naar de 1ste lijn, dit is er een voorbeeld van). op www.w3schools.com kan je die doctypes terugvinden. Naargelang je doctype zal je code strenger of minder streng op fouten gecontroleerd worden. En naargelang je code moet je ook een bepaald doctype selecteren. Dit is vooral het geval als je met frames werkt (niet met iframes), dan moet je een frameset doctype uit de kast halen.

Hou er trouwens ook rekening mee dat wat hieronder staat bijna enkel over de (basis!) technische specifcaties van xhtml gaat. Divs opbouwen is weer meer naar css neigend dan naar xhtml en dat is dus wat je echt nodig hebt om de website vorm te geven.

Een belangrijk doel van xhtml/css websites is trouwens ook de bereikbaarheid verbeteren. Een browser voor blinden die enkel tekst leest zal bij het zien van een <h2> weten, oh, ik zit aan een tussentitel, zo weet die blinde dat dan ook. (par exemple :[)

--

Welja, XHTML is dus een structuurtabel. In XHTML wordt enkel nog gebruik gemaakt van structuurtags en tags om semantisch duidelijkheid te maken (address, h1, h2, .., label, ..).

Wanneer komt CSS er dan bij kijken? Wel, alles wat met opmaak te maken heeft, de kleur, achtergrond, width, height, padding, margin, fontkeuze, ... van een element wordt allemaal hierin vastgelegd.

Tussen xhtml en css wordt meestal gecommuniceerd met id's en classen maar je kan ook inline werken en bijvoorbeeld <body style="background: #000;"> hebben.

De belangrijkste veranderingen die mij in het oog sprongen toen ik van html 4.01 naar XHTML overschakelde waren dat:

1. De volgorde van de tags aangehouden moet worden, en ik herinner mij dan het vb van:
<u><b><s>.tekst.</s></b></u>

2. Altijd lowercase tags gebruiken: (domme regel, maar is fijner om te lezen)
<A HREF="" TITLE=""></A> is niet gelijk aan <a href=""></a>

3. Dat alle tags gesloten moesten worden. Vroeger bijvoorbeeld
<ul>
<li>test
</ul>

nu met xhtml:

<ul>
<li>test</li>
</ul>

Of vroeger: <br> en nu: <br />

4. Is niet echt iets nieuws, maar het viel me indertijd wel op: alle images moeten een alternate tekst hebben. Zodus:
<img src="" alt="dit is een afbeelding met alternate tekst" />


Tags als <font>,<center>, .. zijn verdwenen en werden allemaal opgevangen door css.

--------------

Ja, hoe dat dingen ingedeeld worden, met divs (divisions), je kan die op verschillende manieren opbouwen. Dmv positioning en dmv floats, mensen die float gebruiken zullen sowieso ook positioning nodig hebben als ze hun site willen gaan centreren bv.

Nu, ik weet niet echt welke de juiste manier is, maar ik werk altijd met float.. Ook al hebben veel browsers daar nogal.. problemen mee. Om het lichtjes uit te drukken.

Wss heb je geen idee wat float is, het is een css attribuut dat dient om een attribuut links of rechts te laten zweven (float: left; float: right; )

-----


Weer één van mijn fameuze teksten waarin ik van de hak op de tak spring, zonder enige structuur en wss vol met foute informatie.. *zwaait met pomponnetjes* Mensen die iets meer kennis van xhtml/css hebben zullen wss/hopelijk wel begrijpen wat ik hier gezegd heb.

Ik heb nooit xhtml geleerd, 'k heb gewoon de quiz gevolgd die je op http://www.w3schools.com/css/css_quiz.asp terug kan vinden en heb daaruit mijn conclusies getrokken over wat er nu net nieuw was aan xhtml. En nu kan ik zelfs geen gewone html meer, alleen maar xhtml. Dus moeilijk is het absoluut niet, als je een basis html 4.01 hebt ben je er zo mee weg.

Fact is dat het niet stopt bij het leren. Mede door de slechte ondersteuning van verschillende browsers moet je constant bijleren op vlak van nieuwe ontwikkelingen en manieren om iets op te bouwen. Het staat nooit stil, wat ook goed is natuurlijk want xhtml/css is nu al voor een deel dingen aan't vervangen die vroeger met javascript gedaan moesten worden. (Bijvoorbeeld mouseovers op afbeeldingen)

frenzal

Legacy Member
kort gezegd, xhtml is html een beetje herwerkt tot de xml notatie van tags (lowercase, strenger, alles sluiten...)

GenesisX

Legacy Member
Result:
16 of 20

80%

Almost! Study a little more and take the test again!

Time Spent
3:31
Maar das alleen van CSS dus jah niet van xhtml. En merci Zero Grav, het heeft me wel al een redelijk stuk geholpen. Nu moet ik het (xhtml) nog alleen gaan leren :p CSS kan ik al voor het grootste stuk. Eigenlijk bijna alles. Wnr internet weer normaal is zal ik ff zoeken over die floats en positioning enzo. Want dat snap ik nog niet echt.

Als het niet in een tabel staat, waar dan wel? Dat dringt niet tot mij door :p Je moet toch een vakje hebben waar je het in plaats. Het moet toch een structuur hebben fzo.

En ik zie ook op je website dat je # voor de namen van de styles gebruikt, ik dacht dat dat een puntje (.) was? Hm en voor de rest is het zoals html.. LoL ik ga nog veel moeten leren :p

WHiSPy

Legacy Member
GenesisX zei:
Maar das alleen van CSS dus jah niet van xhtml. En merci Zero Grav, het heeft me wel al een redelijk stuk geholpen. Nu moet ik het (xhtml) nog alleen gaan leren :p CSS kan ik al voor het grootste stuk. Eigenlijk bijna alles. Wnr internet weer normaal is zal ik ff zoeken over die floats en positioning enzo. Want dat snap ik nog niet echt.

Als het niet in een tabel staat, waar dan wel? Dat dringt niet tot mij door :p Je moet toch een vakje hebben waar je het in plaats. Het moet toch een structuur hebben fzo.

En ik zie ook op je website dat je # voor de namen van de styles gebruikt, ik dacht dat dat een puntje (.) was? Hm en voor de rest is het zoals html.. LoL ik ga nog veel moeten leren :p

- Ik betwijfel ten zeerste dat ge css bijna volledig kent, hoor. Of hebt ge de CSS 2 spec nagelezen? :)
- De # duidt op 'n id, zodus dat is 'n element dat maximaal 1 keer mag voorkomen op uw pagina. De . is een class en die mag meerdere keren voorkomen op uw pagina.

GenesisX

Legacy Member
WHiSPy zei:
- Ik betwijfel ten zeerste dat ge css bijna volledig kent, hoor. Of hebt ge de CSS 2 spec nagelezen? :)
- De # duidt op 'n id, zodus dat is 'n element dat maximaal 1 keer mag voorkomen op uw pagina. De . is een class en die mag meerdere keren voorkomen op uw pagina.
- Volledig.. laten we zeggen dat ik het goed kan en er goe mee overweg kan. CSS2 spec?
- Ah merci!

W3Schools XHTML Quiz
Result:
18 of 20
90%
You can be proud of yourself!
Time Spent
3:09
LoL domme quiz :p

Nu nog die floats + positioning, want das het belangrijkste heh. Staat dat ook op W3Schools? Internet zo traag :(

Jeuj mijn eerste xHTML bestandje @ http://annoizidation.downfire.com/XHTML/xHTML.php :woohoo:

BTW: weet iemand hoe je in dreamweaver 8 de "line break" kan omzeilen? Ik vind er maar geen opties voor en elke keer als m'n tekst tegen de rechterkant komt, zet hij de rest op nieuwe lijn. Maar geen echte nieuwe lijn, gewoon omdat het er niet op kan. Irritant...

En ik krijg hier juist een melding dat dit topic niet bestaat :/

orez

Legacy Member
GenesisX zei:
1. Volledig.. laten we zeggen dat ik het goed kan en er goe mee overweg kan. CSS2 spec?

2. Nu nog die floats + positioning, want das het belangrijkste heh. Staat dat ook op W3Schools? Internet zo traag :(

3. Jeuj mijn eerste xHTML bestandje @ http://annoizidation.downfire.com/XHTML/xHTML.php :woohoo:

1. Dat betwijfel ik ook nog ten zeerste, goed oppassen met dergelijke uitspraken ;) CSS2 Spec : http://www.w3.org/TR/CSS21/ --> denk wel dagge ier nog enig tijdje zoet mee zult zijn ;)

2. Net 1 v/d belangrijkste punten indien je met divs wilt gaan werken, dus nog veel te leren voor je er goed mee overweg kan met CSS dan ;)

3. Mag ik vragen waarom .php ?

GenesisX

Legacy Member
ru`orez zei:
1. Dat betwijfel ik ook nog ten zeerste, goed oppassen met dergelijke uitspraken ;) CSS2 Spec : http://www.w3.org/TR/CSS21/ --> denk wel dagge ier nog enig tijdje zoet mee zult zijn ;)

2. Net 1 v/d belangrijkste punten indien je met divs wilt gaan werken, dus nog veel te leren voor je er goed mee overweg kan met CSS dan ;)

3. Mag ik vragen waarom .php ?
1. Ik kan er goed mee overweg lol :p Zo moeilijk is dat nu toch ook weer niet. Mag je hier nog iets zeggen waar je redelijk goed in bent? Je kan toch niet alles weten. @de url, bedankt, zal het ff overlopen. Veel wijzer geraak ik er niet uit, zal het voorlopig bij css gewoon houden :p
2. ik weet wat divs zijn, enz enz enz. Maar gewoon nog nooit iets anders gedaan dan tabellen. Ik wist ook niet eens dat er iets anders bestond, iedereen werkte met tabellen.
3. Waarom dan .htm? Misschien wil ik er wel php codes insteken? Ik sla het altijd op als .php omdat ik dan later iets van php erin steek dus. Veel verschil maakt het toch niet? Je krijgt dezelfde output...

=(X)=RaVen=

Legacy Member
kheb ni alles gelezen, maar het werken met tables heeft helemaal niks me xHTML te maken, xHTML is een standaard & werken met tables een mondelinge conventie ofzo.

Zolang je code min of meer valid (liever meer), en in de meest gebruikte browsers (lees IE & firefox) er goed uitziet kan me da eig geen zak schelen of het met div's of tables gemaakt is.

Vroeger was ik ook zo van, "da mag ni" en blablabla...
Eens ge betaalde opdrachten doet zulde wel merken da de klant nieens weet wat "tables" en "divs" zijn en het hun al helemaal niet kan schelen welke je gebruikt, zolang het de prijs niet optrekt natuurlijk :p

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik mijn code genereer of dat ik dingen als align="center" gebruik of <center> of <marquee> :P
Maar of je nu divs of tables gebruikt is een persoonlijke keuze en maakt geen worst uit.

(degene die me kennen weten wel wak bedoel enzo..) (en 't is ni omdak hier al een jaar nimeer veel post dak er nimeer mee bezig ben)

GenesisX

Legacy Member
=(X)=RaVen= zei:
blah blah blah :p
Jah maar omdat ze hier zeggen dat het ook anders kan -en tables soms heel ambetant kunnen zijn- wil ik weten wat het is. Veel wijzer ben ik er nu nog niet uit geworden eigenlijk.

Lashknife

Legacy Member
kvind allemaal wel beetje raar dat hier zo vlug wordt overgelezen dat tables op zich niks relevants hebben met "ik code nu in xhtml" of "ik ga nu een design maken met xhtml en niet meer met tables"
Die laatste zin vooral slaat op niks gewoonweg omdat tables nog steeds een onderdeel vormen van xhtml. De zin hoort te zijn "ik ga het doen met div's ipv tables" (beiden immers bruikbaar in xhtml)

De regel van tegenwoordig (en waar xhtml ook op doelt) is dat ge gewoon structureel (uw layout dus) enkel gebruik maakt van structurele en elementen (div, span, ...) in samenwerking met semantisch veelzeggende elementen zoals h1/2/3/4/... voor een titeltje, tables voor tabulaire data (conversion van een excel vb?) en what else dat iets zegt over het type inhoudt.

div en span zeggen niks, da's gewoon "ik moet hier een blokske hebben, of: ik duid aan van hier tot daar"
tables, p, h1, ... zeggen iets over de inhoud: dit is tabulaire data, dit is een paragraaf tekst, dit is een header

Een menu bv maak je dus met list elements (ul/ol + li) omdat een menu nu eenmaal een opsomming van keuze mogelijkheden is.

Effectieve opmaak pas je dan toe met gebruik van css, that's it.

GenesisX

Legacy Member
Lashknife zei:
kvind allemaal wel beetje raar dat hier zo vlug wordt overgelezen dat tables op zich niks relevants hebben met "ik code nu in xhtml" of "ik ga nu een design maken met xhtml en niet meer met tables"
Die laatste zin vooral slaat op niks gewoonweg omdat tables nog steeds een onderdeel vormen van xhtml. De zin hoort te zijn "ik ga het doen met div's ipv tables" (beiden immers bruikbaar in xhtml)

De regel van tegenwoordig (en waar xhtml ook op doelt) is dat ge gewoon structureel (uw layout dus) enkel gebruik maakt van structurele en elementen (div, span, ...) in samenwerking met semantisch veelzeggende elementen zoals h1/2/3/4/... voor een titeltje, tables voor tabulaire data (conversion van een excel vb?) en what else dat iets zegt over het type inhoudt.

div en span zeggen niks, da's gewoon "ik moet hier een blokske hebben, of: ik duid aan van hier tot daar"
tables, p, h1, ... zeggen iets over de inhoud: dit is tabulaire data, dit is een paragraaf tekst, dit is een header

Een menu bv maak je dus met list elements (ul/ol + li) omdat een menu nu eenmaal een opsomming van keuze mogelijkheden is.

Effectieve opmaak pas je dan toe met gebruik van css, that's it.
NU begrijp ik het al een beetje beter :) "Je duidt aan van hier tot daar, daar moet ik een blokje hebben" HOE duid je dat dan aan waar je het wilt hebben?

En wat wil die float zeggen? Ik doe het met css en dan met een class op een div en dat gaat niet rechts of links staan :p Internet gaat té traag, dus kan ik voorlopig nog geen tuts opzoeken. En ook.. als iemand dat hier rustig uitlegt versta je het beter. Natuurlijk geen verplichting ;)

@xml, idd .. en leuke site ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan