*EDIT* 'k Weet niet of je nu al gebruik maakt van doctypes, aangezien je geen xhtml kent betwijfel ik dat. Maar een zeer belangrijke site is toch wel w3c, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor al die regeltjes en prullen. Zij hebben echter ook doctypes opgesteld. (Kijk op deze pagina bv maar eens in de bron, naar de 1ste lijn, dit is er een voorbeeld van). op
www.w3schools.com kan je die doctypes terugvinden. Naargelang je doctype zal je code strenger of minder streng op fouten gecontroleerd worden. En naargelang je code moet je ook een bepaald doctype selecteren. Dit is vooral het geval als je met frames werkt (niet met iframes), dan moet je een frameset doctype uit de kast halen.
Hou er trouwens ook rekening mee dat wat hieronder staat bijna enkel over de (basis!) technische specifcaties van xhtml gaat. Divs opbouwen is weer meer naar css neigend dan naar xhtml en dat is dus wat je echt nodig hebt om de website vorm te geven.
Een belangrijk doel van xhtml/css websites is trouwens ook de bereikbaarheid verbeteren. Een browser voor blinden die enkel tekst leest zal bij het zien van een <h2> weten, oh, ik zit aan een tussentitel, zo weet die blinde dat dan ook. (par exemple :[)
--
Welja, XHTML is dus een structuurtabel. In XHTML wordt enkel nog gebruik gemaakt van structuurtags en tags om semantisch duidelijkheid te maken (address, h1, h2, .., label, ..).
Wanneer komt CSS er dan bij kijken? Wel, alles wat met opmaak te maken heeft, de kleur, achtergrond, width, height, padding, margin, fontkeuze, ... van een element wordt allemaal hierin vastgelegd.
Tussen xhtml en css wordt meestal gecommuniceerd met id's en classen maar je kan ook inline werken en bijvoorbeeld <body style="background: #000;"> hebben.
De belangrijkste veranderingen die mij in het oog sprongen toen ik van html 4.01 naar XHTML overschakelde waren dat:
1. De volgorde van de tags aangehouden moet worden, en ik herinner mij dan het vb van:
<u><b><s>.tekst.</s></b></u>
2. Altijd lowercase tags gebruiken: (domme regel, maar is fijner om te lezen)
<A HREF="" TITLE=""></A> is niet gelijk aan <a href=""></a>
3. Dat alle tags gesloten moesten worden. Vroeger bijvoorbeeld
<ul>
<li>test
</ul>
nu met xhtml:
<ul>
<li>test</li>
</ul>
Of vroeger: <br> en nu: <br />
4. Is niet echt iets nieuws, maar het viel me indertijd wel op: alle images moeten een alternate tekst hebben. Zodus:
<img src="" alt="dit is een afbeelding met alternate tekst" />
Tags als <font>,<center>, .. zijn verdwenen en werden allemaal opgevangen door css.
--------------
Ja, hoe dat dingen ingedeeld worden, met divs (divisions), je kan die op verschillende manieren opbouwen. Dmv positioning en dmv floats, mensen die float gebruiken zullen sowieso ook positioning nodig hebben als ze hun site willen gaan centreren bv.
Nu, ik weet niet echt welke de juiste manier is, maar ik werk altijd met float.. Ook al hebben veel browsers daar nogal.. problemen mee. Om het lichtjes uit te drukken.
Wss heb je geen idee wat float is, het is een css attribuut dat dient om een attribuut links of rechts te laten zweven (float: left; float: right; )
-----
Weer één van mijn fameuze teksten waarin ik van de hak op de tak spring, zonder enige structuur en wss vol met foute informatie.. *zwaait met pomponnetjes* Mensen die iets meer kennis van xhtml/css hebben zullen wss/hopelijk wel begrijpen wat ik hier gezegd heb.
Ik heb nooit xhtml geleerd, 'k heb gewoon de quiz gevolgd die je op
http://www.w3schools.com/css/css_quiz.asp terug kan vinden en heb daaruit mijn conclusies getrokken over wat er nu net nieuw was aan xhtml. En nu kan ik zelfs geen gewone html meer, alleen maar xhtml. Dus moeilijk is het absoluut niet, als je een basis html 4.01 hebt ben je er zo mee weg.
Fact is dat het niet stopt bij het leren. Mede door de slechte ondersteuning van verschillende browsers moet je constant bijleren op vlak van nieuwe ontwikkelingen en manieren om iets op te bouwen. Het staat nooit stil, wat ook goed is natuurlijk want xhtml/css is nu al voor een deel dingen aan't vervangen die vroeger met javascript gedaan moesten worden. (Bijvoorbeeld mouseovers op afbeeldingen)