Archief - DISCUSSIE : CSS hacks

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zero Grav

Legacy Member
[f8-Iwan],op vlak van die filesizes zit het zo. Je hebt één opmaakbestand waar je heel de meut insmijt en al je html bestanden. Je html bestanden zijn gestript tot op het bot terwijl je in een tablesite bot+vet+spieren+vel hebt bij wijze van spreken.

Met divs moet de gebruiker de opmaak één maal downloaden, dan wordt ie gecached en moet de gebruiker telkens nog een héél licht skelet downloaden. Dit is op zich niet enkel goed voor bijvoorbeeld 56k gebruikers maar ook voor je hosting.

--

Op de w3c site staat nergens expliciet vermeld dat je geen tables mag gebruiken voor je layout, maar er wordt wel naar verwezen, and this is key, xhtml is een vorm van html die strikter is en volgens de regels van de semantiek. Een tabel diet niet voor een lay-out maar voor tabulaire data, met andere woorden, het gebruiken van een tabel voor je layout is niet volgens de regels van de semantiek.

Degene die het wél doet heeft geen enkel recht om ooit op een browser te vloeken dat die iets misinterpreteert want hij doet het dan zelf fout, met een vork ga je je vlees ook niet snijden, daar heb je een mes voor. Dus ga jij je vorkfabrikant niet vervloeken omdat dat niet goed werkt.

--

Personen die zeggen dat het opbouwen van een site in tables gaat en veel simpeler is, dus ook veel evidenter.. Jij wil een huis bouwen, de architect zegt: "Goedkoop kan ook en het wisselgeld gaat in mijn zakken.".. Fijn als uw huis vol goedkope materialen zit die je om de zoveel jaar opnieuw moet laten bekijken omdat ze op niets trekken.

[ImpacT]

Legacy Member
Persoonlijk zou'k het geen "hacks" noemen. 't Zijn gewoon hulpmiddelen om de gebruiksvriendelijkheid te garanderen. Als alle browsers de zelfde compilers zouden gebruiken zou dat probleem opgelost zijn, maar jah t'is niet zo en dan moet je soms gebruik maken van die "hacks", maar persoonlijk noem ik ze liever "tweaks" or what ever, 't kind moet ne naam hebben.

'k Heb zelfs ondervonden dat je er soms totaal niet zonder kan, want zo zat ik met m'n eigen website met een serieus CSS probleem dat ik niet zonder zo'n hack kon oplossen zodus... ergens ben ik dus wel blij dat ze bestaan, want ze kunnen som echt wel nuttig van pas komen!

Quilombo

Legacy Member
zoals ik al eens zei: wie niet met divs werkt is te lui om het te leren.

tables zijn niet gemakkelijker dan divs, wel integendeel (zeker als je t later nog moet aanpassen)

duurt gewoon ff om die float te snappen, maar is uiteindelijk niet echt moeilijk hoor

[ImpacT]

Legacy Member
Quilombo zei:
zoals ik al eens zei: wie niet met divs werkt is te lui om het te leren.

Erm, dit gaat er wel een beetje over. Sinds wanneer ben je verplicht met div's te werken ? 'k Weet niet hoor, maar als je het zo gaat formuleren, how how maar dan. Als je met div's werkt ga je gewoon mee met de "evolutie", doe je dit niet mja dan werkt je website even goed, maar volg je gewoon de nieuwe standaarden niet zo zeer op.

Dus ik zou die uitspraak maar niet te hard roepen hoor, want zo gaat iedereen gewoon denken dat als hij met tables werkt dat hij gewoon slecht bezig of dat het totaal verkeerd is want dat is niet zo.

Quilombo zei:
tables zijn niet gemakkelijker dan divs, wel integendeel (zeker als je t later nog moet aanpassen)

Op deel 1 van je zin heb je duchtig ongelijk, werken met tables is een stuk makkelijker dan met div's werken, deel 2 van je zin heb je dan weer wel gelijk, je layout aanpassen gaat een stuk vlotter.

Zero Grav

Legacy Member
[ImpacT] zei:
Op deel 1 van je zin heb je duchtig ongelijk, werken met tables is een stuk makkelijker dan met div's werken.

Op zich, eenmaal je genoeg inzicht ontwikkeld hebt in het gebruiken van divs is het werken ermee helemaal niet (zoveel) moeilijker dan het werken met tables.

[ImpacT]

Legacy Member
Zero Grav zei:
Op zich, eenmaal je genoeg inzicht ontwikkeld hebt in het gebruiken van divs is het werken ermee helemaal niet (zoveel) moeilijker dan het werken met tables.

Feit, maar dat is met alles zo, eens je ermee hebt leren werken wordt alles simpel.

Bram

Legacy Member
ik snap niets van tables... colspan rowspan... pff das chinees voor mij... kvin divkes toch wel veel gemakkelijker zulle... enjah, als der ergens nen margin nie klopt in IE ofzo maar wel perfect zit in FX (nie die bug mee verdubbelde waarden, die ge oplost mee display: inline; der bij te poefen), dan durf ik wel nog vlug nen keer te zetten _margin:-10px; ofzo (underscore hack werkt voor mij goe genoeg)

[ImpacT]

Legacy Member
SveltestSword zei:
ik snap niets van tables... colspan rowspan... pff das chinees voor mij... kvin divkes toch wel veel gemakkelijker zulle... enjah, als der ergens nen margin nie klopt in IE ofzo maar wel perfect zit in FX (nie die bug mee verdubbelde waarden, die ge oplost mee display: inline; der bij te poefen), dan durf ik wel nog vlug nen keer te zetten _margin:-10px; ofzo (underscore hack werkt voor mij goe genoeg)

Da's maar just hoe uw houding is eh. Ik ben begonnen met tables, in die tijd bestond er toen ook nog niks anders, laat staan CSS. Hoe dan ook raad ik ook iedereen aan die met webcoden begint eerst volgens het tabelsysteem te leren en zo CSS onder de knie te krijgen, eens ze dat goed door hebben en alle basiselementen van HTML kennen kunnen ze verder gaan met div's te gaan werken ofwel in een mooi woord, semantisch te coden, want daar draait alles om. Maar goed, in mijn ogen wordt de aanpak heel vaak verkeerd gelegd en weten mensen de achterliggende reden niet van het "div's" coden en doen maar wat op en dan zie je vaak dat ze hier om raad komen vragen omdat hun CSS & code niet meer kloppen...

Ochjah... je kan er blijven op doorhameren, al doende leert men... zeggen ze toch.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan