Archief - Delphi - Turbo explorer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[HBV]-=XortioN=-

Legacy Member
Hallo,

ik moet in korte tijd Delphi onder de knie zien te krijgen op zelfstandige basis. Daarom ben ik dus op zoek naar een boek die het gebruik van Turbo Explorer en Delphi goed combineert/uitlegt. Ik heb reeds ettelijke - lees iets meer dan 2 jaar uitgebreide ervaring - uitgebreide programma's in java en C# achter de rug, dus object georiënteerd programmeren mag geen probleem vormen. Het grootste struikelblok lijkt me dus de syntax (alhoewel deze wel snel zal wennen veronderstel ik) en het gebruik van Turbo Explorer.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze taal en/of een bepaalde voorkeur hebben van dergelijk boek. Indien mogelijk misschien ook waar men het programmeren van applicaties bedoelt om samen te werken met mail/sockets en dergelijke meer. (Wat ik wel reeds gedaan heb in C# maar wss verschillend is onder Delphi).

Alvast bedankt..

dJeez

Legacy Member
Als je al een tijdje met .NET hebt gewerkt zal - buiten de VCL misschien - Delphi geen probleem vormen. Je kan dan direct zien waar ze de mosterd hebben gehaald voor .NET - nu ja, ook geen wonder aangezien MS wat Borland ingenieurs heeft binnengehaald :p. Als je wat informatie zoekt over (Object) Pascal dan heb je direct duidelijk zicht op de syntax (da's het minste van de leercurve, Pascal is zeer makkelijk aan te leren - vandaar dat je die taal in het onderwijs nog veel kan terugvinden).

Voor mail/sockets zal je bij Delphi in principe steeds de Indy componenten gebruiken (die worden - of werden - standaard bij Delphi geleverd sedert versie 6 denk ik). Let er wel op dat de Explorer editions beperkte versies zijn, als ik mij niet vergis kan je daar geen extra 3rd party componenten in installeren (is althans een tijd zo geweest), dus professioneel ben je er eigenlijk niks mee - maar je kan er dan wel al wat mee spelen uiteraard.

Boeken van Marco Cantu en Xavier Pacheco waren indertijd wel goed (om de basis en iets meer te leren), maar ik weet niet of daar nu nog up-to-date versies van beschikbaar zijn.

[HBV]-=XortioN=-

Legacy Member
Reeds bedankt voor uw antwoord!
Wel ik heb reeds asp.NET in combinatie met C# gezien -ik ben er momenteel zelfs mee bezig-. Ik ben verplicht van met de turbo explorer te werken dus of dit al dan niet beperkend is zal ik jammer genoeg niet aan kunnen veranderen.

Ik ben dus volgens jou het beste dat ik eerst Pascal even bekijk en dan verder ga op Delphi? Misschien eerst hier en daar een paar tutorials bekijken van Delphi vooraleer me op een boek te storten?

Indien er mensen zijn die boeken kennen, altijd welkom :-)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan