Archief - Concurrentie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dr.error

Legacy Member
Hallo iedereen

Ik ben de laatste tijd hard aan het werken aan een nieuwe site (http://www.anotherlab.com/). Het probleem is echter dat ik onbewust heel dicht in de buurt kom van wat last.fm te bieden heeft :sad:. Ik ben zelf op het idee gekomen van een aantal functies die mijn site zal bevatten maar keer op keer blijkt dat last.fm deze ook bezit, en meestal zelfs nog veel beter heeft uitgewerkt dan ik ooit alleen zou kunnen.

Ik zit nu met een groot dilemma om er mee te stoppen omdat de concurrentie gewoon enorm groot is en ik weinig meer kan bieden (Nederlandstalig, nieuws, sneller, meer structuur, eenvoudiger). Anderzijds zijn er ook verschillende slagers en bakkers in één dorp en kan concurrentie zeker geen kwaad.

Nu is mijn vraag zo'n beetje wat jullie in mijn geval zouden doen. Verder alles uitwerken en hopen dat mensen voor mijn site zullen kiezen ipv last.fm. Of stoppen en zoeken naar een ander (onbestaand) idee.

Ik heb de url gepost niet om reclame te maken maar zodat jullie zouden kunnen oordelen hoe hoog mijn kunnen ligt.

Cyberkef

Legacy Member
Blijf je eigen ding doen en luister naar je eigen community wat hun wensen/noden zijn. Wees geen pure kopie van anderen, maar zoek samen met je communitie naar eigen unieke features ;)

Probeer het beste van alle concurrenten in een eigen versie te gieten (niet klakkeloos overnemen natuurlijk :p) en blijf je eigen stijl/feeling/looks te behouden.

Qua forumplatformen zijn er zo ook wat grote spelers op de markt, voor mijn eindwerk heb ik (wat ik) het beste vond van allemaal genomen en in één eigen ding gegoten.

</peptalk>

Good luck :p

demon326

Legacy Member
Cyberkef zei:
Blijf je eigen ding doen en luister naar je eigen community wat hun wensen/noden zijn. Wees geen pure kopie van anderen, maar zoek samen met je communitie naar eigen unieke features ;)

Probeer het beste van alle concurrenten in een eigen versie te gieten (niet klakkeloos overnemen natuurlijk :p) en blijf je eigen stijl/feeling/looks te behouden.

Qua forumplatformen zijn er zo ook wat grote spelers op de markt, voor mijn eindwerk heb ik (wat ik) het beste vond van allemaal genomen en in één eigen ding gegoten.

</peptalk>

Good luck :p

dat is makkelijker gezegd dan gedaan :p, maar het is wel goede raad :applause:

n00bslayer

Legacy Member
Trek inderdaad de innovatiekaart. Qua mankracht, financiële middelen en infrastructuur zal je al vrij zwaar mogen investeren om deftig de concurrentie te kunnen aangaan met websites zoals last.fm

Om maar een idee te geven:
Focus je bvb op de mensen (Vlaanderen/Benelux/..) die muziek maken/zingen in hun vrije tijd (en dit vervolgens op jouw website te berde kunnen brengen op een zéér makkelijke manier, live recorden e.d.), en zoek een manier om ze bijeen te brengen?

Als je website vervolgens aanslaat kan je dit concept eventueel uitbreiden naar professionele gebruikers.

Innoveer hierbij vooral in gebruiksgemak en de mogelijkheid om data in al z'n facetten te laten delen onderling.

dr.error

Legacy Member
als je het muziek verspreiden idee gebruikt kom je weer in het vaarwater van myspace.

Het lijkt of echt alles al wel bestaat, en toch komt er af en toe nog iets compleet nieuws uit.

n00bslayer

Legacy Member
't Is juist :) mySpace werkt volgens dat principe. Terug naar de ontwerptafel dan maar.

De laatste tijd zijn het vooral mashups die het daglicht aanschouwen, maar dat zijn jammer genoeg niet altijd de beste ideeën. En frisse ideeën bedenken wordt klaarblijkelijk lastiger en lastiger.

Jezter

Legacy Member
gewoon doordoen, verder breien en langzaam een userbase uitbouwen
kijk gewoon eens even naar het succes van aslpage.be
een OERLELIJKE pagina met de helft reclame en de andere helft dingen die echt niet door de beugel kunnen en nochtans draait het als een molen, ... één waar geld uitkomt.

of netlog.be, een oorspronkelijk kleinschalig (pre)blogging-era hobby projectjes
nu miljoenen waard -> http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=6271

soms kan je gewoon niet zien wat een succes gaat worden en wat niet.
toen aslpage en netlog begonnen waren facebook en co er ook al ...

good luck, dude
enne ... 10% bij beurgang is goed voor mij
ik ben niet hebberig :)

killgore

Legacy Member
Ok, dit is mssch vrij 'professioneel' klinkend voor een community site, ma kan maar helpen:

1) Stel een profiel (of meerdere profielen) op van je userbase. Ik zeg maar iets, op tng heb je de tech'ers, de gamers, de ou zakken die blijven hangen zijn, ... als profielen.
2) Kijk wat elk profiel je bijbrengt (bv. actieve bezoekers, mond-tot-mond reclame).
3) Kijk wat per profiel de belangrijkste functies zijn, wat ze beter willen, ... .

Stel u dan een doel op (welke profielen wil je meer bereiken, welke minder, op wat moet je u dan focussen) en leid daaruit af welke acties je best kan ondernemen.

Zeer korte workflow. Zoals je ziet heb ik concurrentie gewoon nergens vermeld. Als jouw doel is een actieve community op te bouwen kan het goed zijn dat jouw site goed bloeit ookal kopiëer je letterlijk functies van last.fm of myspace ofzo. Als je leden dat willen en daardoor je site gaan aanraden, whatever.

Het kan evengoed zijn dat je na zo een analyse ziet dat je te nemen acties liggen in de lijn van meer uniciteit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan