Voor mij persoonlijk:
-De grotere zoeker
-DOF eigenschappen
-Lenzen gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn (vb, 70-200 is een veel handigere lens op FF dan op crop vind ik, of je voorbeeld, de ~24-70 achtige lenzen, rotbereik op crop, hemels op FF. Maar ook zonnekappen worden hierdoor effectiever.) Toen ik de overstap van crop naar FF maakte moest ik mijn lenzen opnieuw leren kennen, en ik vind ze allemaal eigenlijk leuker/handiger nu.
-Lagere pixeldensiteit, staat wat in verband met je volgende stelling:
Je gebruikt enkel het middelste gedeelte van de lens, waardoor de kwaliteit beter is
Langs een kant klopt dit wel, langs de andere ook niet. Enerzijds stelt FF hogere eisen aan de lenzen doordat ze volledig gebruikt worden (randscherpte, vignetting,...), anderzijds ook niet, door de lagere pixeldensiteit wordt veel minder verwacht van de lenzen qua oplossend vermogen, diffractie,...
Er doen veel verhaaltjes de ronde dat je op fullframe's goeie primes of L-glas (in geval van Canon tenminste) moet gebruiken, en aanvankelijk geloofde ik die ook. Maar sinds ik ook effectief met FF werk merk ik, en er zijn ook voldoende tests die dit bevestigen, dat goedkopere lenzen die slecht presteren op crop, net een pak beter zijn op FF.
-Om een of andere reden geeft FF mij een aangenamer gevoel tijdens het fotograferen. Moeilijk uit te leggen hoe of waarom, en 'k denk dat dit voor iedereen persoonlijk is, het is gewoon... anders.
Of de voordelen tegen elkaar opwegen, tja, hangt van de eisen af eigenlijk.
Dat van de lenskwaliteit staat hierboven uitgelegd.
Tele-eigenschappen van crop kan je dan weer counteren met breedhoek-eigenschappen van FF, enz...
Het zijn gewoon 2 verschillende systemen in feite, met elk hun eigen voor- en nadelen.
Nu, ik denk dat de meeste eigenaars van een FF nog ergens een crop liggen hebben voor tele
Dat is misschien nog de beste oplossing als je het beste van de 2 werelden wil hebben.
Zelf heb ik geen crop meer, en die mis ik ook niet echt. Maar de enige echte tele-toepassing die ik vroeger deed was sport, en aangezien ik dat nu niet meer doe, valt het meest doorslaggevende voordeel van crop volledig weg voor mij.