Archief - Basiscursus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KoenDK

Legacy Member
Hallo, ik mag binnekort beginnen op een nieuw werk, ik wil mij echter wat voorbereiden aangezien ik niets van asp.net ken (ja, ze hebben mij toch aangenomen, werk omvat veel meer dan dat alleen)

Kan er mij iemand een interessante url/pdf geven? Kan ik ook ergens een free asp.net hosting vinden zoals wampserver? Alvast vriendelijk bedankt!


Ik heb ooit asp gekregen op het school, wat is het verschil qua coding? Enfin, need info :crazy:

Boddah

Legacy Member
The Official Microsoft ASP.NET Site :)

Kun je gratis software downloaden om mee te oefenen. Al is het natuurlijk niet echt hetzelfde als de volwaardige Visual Studio.

Vooral het forum daar is enorm nuttig, kun je gerust zelfs de meest onnozele vragen stellen.

Het verschil met asp is redelijk groot. C#.NET ligt dichter bij Java en C++. Met VB.NET zou ik niet beginnen, je kunt beter ineens een deftige taal leren :p

KoenDK

Legacy Member
thanks, de video tutorials zijn echt nuttig
ik wist niet dat asp.net eigenlijk meer c# is :p hopelijk heb ik dat snel onder de knie

ps: ik dacht dat dit soort programmeren (oo) enkel was voor Software, en niet voor websites :wtf:

Obliv`

Legacy Member
Visual Studio is al een eerste vereiste. Je hebt geen ASP.NET hosting nodig hoor als je enkel wat wil leren. In VS zit een mini webserver ingebakken, namelijk Cassini. Dus als je een web application project of een web site project aanmaakt kan je het gewoon runnen door op F5 te drukken.

De courses op de ASP.NET site zijn een goede plek om te beginnen (sommige courses, vooral de data access courses zijn wel van bedenkelijke kwaliteit).

En goed boek is ASP.NET Unleashed. Daar staat alles heel uitgebreid en duidelijk in beschreven.

ASP.NET bestaat verder uit 2 delen: de markup en de codebehind.
Voor de codebehind kan je kiezen tussen C# en VB.NET.

Obliv`

Legacy Member
KoenDK zei:
ps: ik dacht dat dit soort programmeren (oo) enkel was voor Software, en niet voor websites :wtf:

Oei, das een gevaarlijk statement richting webdevelopers :).

De meeste applicaties bestaan uit verschillende lagen he:
- DAL
- BL
- Process (flow)
- UI (win of web)

In veel gevallen zit er nog een service laagje bij ook zodat je vanuit de win/web interface dezelfde onderliggende code kan aanspreken.

MiniJeffrey

Legacy Member
c# is inderdaad heel erg gelijkend op Java :D dus als je Java kunt kan je wel experimenteren met ASP.NET maar tblijft moeilijk :D

Obliv`

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
c# is inderdaad heel erg gelijkend op Java :D dus als je Java kunt kan je wel experimenteren met ASP.NET maar tblijft moeilijk :D

Laten we maar zeggen dat C# kwa syntax een beetje op Java lijkt. Daar houdt de vergelijking verder ook bij op. Je bent nog steeds tegen het .NET Framework aan het programmeren. Dus buiten de syntax lijkt C# veel harder op VB dan op eender welke andere taal.

En aangezien je met een bepaalde syntax op 2 dagen vertrouwd bent, zal je weinig tot geen voordeel hebben als je al Java zou kennen wanneer je met C# zou beginnen.

De meeste tijd bij het leren van een taal, kruipt in het leren kennen van de API. Dus als je al VB zou kennen en je stapt over naar C#, zou dit geen enkel probleem mogen zijn omdat de API grotendeels hetzelfde is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan