Archief - [ALG][DirectX] Hoe directX gemakkelijker leren?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

IceSkull[BE]

Legacy Member
naar aanleiding van mijn andere post, ben ik dus, begonnen aan een boek over DirectX. Mijn eerste programma had wat aanpassingen nodig.. En als ik verder blader in het boek, dan zie ik, dat het boek gewoon met code naar je hooft gooit die je maar moet invoeren, en compilen.. er wordt slechts lichte uitleg gegeven over de functies enzo.

Het boek dat ik lees is:
http://www.courseptr.com/ptr_detail...&subcat=DirectX Components&isbn=1-59200-349-4

Is dit een goed boek om dit te leren? Ik had dit boek gekozen, omdat ik van dezelfde uitgever C++ geleerd had, en dat boek vond ik veel beter.

Of is het normaal dat ik alles nog niet snap? Er wordt immers gesproken van pointers naar een type UINT? nog nooit van gehoord? En waar vind ik degelijke uitleg van al die functies en parameters?

Is er een beter boek dat jullie kunnen aanbevelen? of is mijn native (console) BASISkennis van C++ niet voldoende? hiermee wil ik wel zeggen wat er bedoelt wordt met pointers, referenties, klassen enzo, maar geavanceerde pointers en memory allocation zijn mijn ding niet ;):p

killgore

Legacy Member
Pointers zijn vrij belangerijk, welke toepassing van c++ je ook gebruikt ;). Maar dat leer je het beste toch door praktijk, dus moet je je IMHO niet zeer veel zorgen over maken (zorg gewoon dat je zeker alles begrijpt of probeert te begrijpen wat je overtypt en zo).

Beste is dat je probeert de code te analyseren en te zien wat elk stuk doet.

Maar je grootste probleem is dat ze zich baseren op winapi kennis die je niet noodzakelijk reeds hebt! Het beste dat je kan doen is een winapi tuto zorgen. Ik vind die van the forger vrij goed en kheb nog een goeie link, ma die staan op een andere pc.
Ik ben zelf ooit ook begonnen aan een winapi tuto, maar die is nooit afgeraakt en is (vinnek) ietsje TE uitgebreid, sommige zaken zijn te veel als referentie ipv als tuto geschreven. Je kan hem hier vinden: http://www.gamedesign.be/killgore/tuts/winapi/

IceSkull[BE]

Legacy Member
die ziet er wel stukken beter uit als da dom boek.. heb es op amazon.com gekeken en veel mensen geven het boek daar 2 sterren of minder... kga uw tutorials es uitproberen.. en dan zie ik wel, alvast bedankt e!

IceSkull[BE]

Legacy Member
btw, kga ni nog nen thread aanmaken, ma kzit me vraagske:
bij het aanmaken van windows door de CreateWindowEx functie, moet ik verscheidene keren een UINT invoeren. Ondertussen weet ik dat dit eigenlijk een unsigned integer is, maar waarom dan niet gewoon "unsigned int" intikken?

allez jah, en dan hebt ge nog die dinge zoals LPCTSTR.. in de msdn wordt daar dan gesproken van een atom? en wat is da dan? het wordt bij verschillende functies geretourneerd, zoals die RegisterClassEx functie..

BuiZe

Legacy Member
windows.h definieert zijn eigen namen voor variabletypes, dit is gewoon een "afspraak".
INT, UINT, INT32, UINT32, LONG, ULONG, DWORD, HANDLE, BOOL, ... zijn bvb allemaal 32bit-getallen (bij een 32-bit compiler)
De notatie wordt vaak korter, wordt consequent gebruikt en geeft bvb bij chars duidelijker het verschil tussen Ansi en Unicode (wide char).

Over atoms en andere aangelegendheden vind je veel informatie in de MSDN library:
http://msdn.microsoft.com/library/d...erface/dataexchange/atoms/aboutatomtables.asp

steinerwarrior

Legacy Member
Wat ik persoonlijk een zeer goed boek vindt om DirectX (let wel op je leert alleen Direct3D) te leren is Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0" . Een groot voordeel is dat het slechts 420 blz. is in vgl met andere boeken hierover. Voor DirectInput, DirectSound enz. zul je wel een andere boek moeten aanschaffen of gewoon via tutorials op het net leren.:)

killgore

Legacy Member
BuiZe zei:
windows.h definieert zijn eigen namen voor variabletypes, dit is gewoon een "afspraak".
INT, UINT, INT32, UINT32, LONG, ULONG, DWORD, HANDLE, BOOL, ... zijn bvb allemaal 32bit-getallen (bij een 32-bit compiler)
die bij een 32-bit compiler mag er nu juist niet bij ze :).

't is de bedoeling dat die windows types vrij onafhankelijk zijn van de compiler en altijd zoveel data moeten innemen (zeker de word types en *32 types, andere niet zozeer).
OpenGL gebruikt zelfde systeem zodat hun code gewoon consistent blijft :). Meestal is het gewoon een soort hungarian notation voor de ansi/iso types.

an introduction to ... is idd goed, maar idd beperkt tot direct3D. Ma voor directdraw bv. kan je eigenlijk perfect een oud boek in de bieb gaan lenen of zo, want dit is na dx7 niet meer gewijzigd :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan