Archief - [ALG]-[VB] Breakout Game

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Spacy2003

Legacy Member
Als opdracht voor school moeten wij een project ontwikkelen in visual basic 6.
Hierin zijn wij volledig vrij het enige waaraan we moeten voldoen is dat we
minstens 3 forms moeten gebruiken. De evaluering van het programma gebeurd
op basis van de moeilijkheidsgraad, layout van de forms en code,
de eenvoud van het programma (dus niets dubbel programmeren).

Met deze richtlijnen ben ik begonnen aan een Breakout geinspireerd spelletje.
Ik heb nog problemen wanneer het balletje een blokje weggebotst dat het
balletje terugbotst op een onzichtbaar blokje. Als jullie hiervoor een oplossing
weten zou dit heel erg geapprecieërd worden. Uiteraard zijn ook andere
opmerkingen welkom.

Gecompilede versie: Breakout V0.1
De source: Breakout V0.1 source

Greets spacy


PS: Dit spelletje is geschreven met een voorkennis van 1 jaar VB6.0

Kn0t

Legacy Member
VB6 ken ik eigenlijk niet maar zo op't eerste zicht is het wss omdat je de blok gewoon op invisible zet. Je blok object bestaat dus wel nog, de visible property staat gewoon op false. Dus wat je moet doen is ofwel je blok uit de array verwijderen, ofwel de height op 0 zetten ofzo.

Greetz

Unzip Attack

Legacy Member
Kn0t zei:
VB6 ken ik eigenlijk niet maar zo op't eerste zicht is het wss omdat je de blok gewoon op invisible zet. Je blok object bestaat dus wel nog, de visible property staat gewoon op false. Dus wat je moet doen is ofwel je blok uit de array verwijderen, ofwel de height op 0 zetten ofzo.

Greetz

idd, uw blokske zal er hoogstwss nog staan. Verwijder het volledig en je zal het probleem niet meer tegenkomen :-)

anyway veel succes ermee

Spacy2003

Legacy Member
Had ook wel door dat ik de hoogte moest aanpassen,
maar als ik het nu zo wat nader bekijk lijkt het me niet zo simpel om dat te kunnen doen.

Example: Je start het spel balletje gaat recht omhoog, geen probleem,
het balletje botst een blokje weg, balletje gaat terug naar benden en botst terug
omhoog, balletje gaat tot tegen de rand van boven.
Tot hier is het allemaal goed te doen

Maar stel nu dat er 1 blokje weg is en dat het balletje in dat lege vakje botst en
zo ook nog eens aanliggend blokje wegbotst. Dan moet je al met VEEL meer rekening
gaan houden. (bv. het balletje moet terug botsen onder de omgekeerde hoek
van waar het kwam. De bovenste rand doet dan weer hetzelfde en botst hem
zo terug naar beneden waar het balletje eventueel ook nog eens de zijkant
van het speel veld kan raken).

Anywho Maandag is DDay, we moeten ons project voor de klas gaan voorstellen.
Dat gaat wat geven, aangezien er een paar hun programma zowat gecontrol C
gecontrol V'eet hebben :p

grinshu

Legacy Member
Kan het dat wanneer je balletje op de speelbalk botst, je maar 3 "standen" hebt. Ofwel botst het balletje recht naar omhoog, ofwel botst het met een scherpe hoek naar links, ofwel naar rechts.

Klopt dit, of heb ik het verkeerd voor ?

Greetzz

Spacy2003

Legacy Member
Dat is inderdaad zo, het speelbalkje is verdeeld in 3 stukken.
Eentje waarbij de top verhoogd en de left verminderd wordt (scherpe hoek naar links).
Eentje waarbij de top verhoogd wordt (recht omhoog).
Eentje waarbij de top verhoogd en de left verhoogd wordt (scherpe hoek naar rechts).

Waarom heb ik dit gedaan ?
Wel om de complexiteit van het programma wat te verminderen.
Het is niet zozeer moeilijk om meerdere hoeken erin te zetten.
Maar wel om al die hoeken er te krijgen als je botst (als je botst krijg je
de omgekeerde hoek).
En als je dan 180 verschillende hoeken hebt begint nogal complex te worden :)

M1tch

Legacy Member
dat is toch doenbaar denk ik


het is niet dat je voor elke hoek een nieuw stuk moet schrijven :/

grinshu

Legacy Member
kzou dan toch een 5-tal delen schrijven, moest ik u zijn
dan hebt ge toch al links en rechts telkens 2 "hoeken"
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan