Archief - [ALG] Gsm module via internet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Qualistor

Legacy Member
Hallo,

Ik ben momenteel bezig een thesis te maken ivm ' telemaintenance van landbouwmachines '.
Nu zit ik met een vraagje, maw ik zoek wat meer uitleg enzo.

Het probleem:
De bedoeling is dus om een landbouwmachine te kunnen volgen inzake datalogs. Stel een machine
heeft een defect op het land, dan kan de machinebestuurder met een druk op de knop via een "gsm module" een datalog versturen.
Nu is de bedoeling dat die datalog op het internet beschikbaar komt, waardoor de fabrikant wereldwijd de log kan bekijken. Nu hadden we het eerst zo aangepakt:
De machine stuurt een log via de GM29 ( SE gsm-module ) naar een vaste pc bij de dealer van het land. Deze log wordt via dezelfde gsm module ingelezen via RS232 in een C++ programma, waarbij het C++ programma connectie maakt met een mySQL database, waar ie dan de log in plaatst. Dan is er een globale website waar wereldwijd de logs kunnen opgevraagd worden e.d.

Nu hebben we ' via via ' van de concurrentie vernomen dat dit systeem ook rechtstreeks zou kunnen werken, dus vanaf de machine rechtstreeks op het internet. En dit ook omgekeerd, zodat je vanop het internet bv een software-update terug naar de machine kan sturen. Daarbij dus maar gebruik makende van 1 gsm module.

Nu is m'n vraag, is dit realiseerbaar, en hoe kun je de link tussen de machine en het internet leggen? dus is het mogelijk om als de machine z'n log stuurt, dit opgevangen kan worden op het internet?
Lijkt me wat een vaag probleem :help:

Kan er iemand wat duidelijkheid scheppen?
alvast bedankt!!

Vriendelijke groeten
Q.

AcIdR3IgN

Legacy Member
Dan moet je nog altijd een centrale server hebben denk ik? allee ja.. Stel je voor dat je dus 1000 machines hebt.. en die 1000 hebben dan allemaal een eigen "website".. da zou dus wel onmogelijk zijn om die 1000 aparte websites te moeten controlleren.
Dus is het best om EEN serverke te hebben (of een centraal punt (of meer, voor het geval datr de server uitvalt).. en via dat een website kan je dus all 1000 machines updaten enz.. allee dat lijkt met dus logischer.. je moet altijd 1 centraal punt hebben. En aangezien je het internet wilt gebruiken, dan is de beste oplossing imho, 1 centraal server.

.Acku.

Legacy Member
Het antwoord zal denk ik in de richting van GPRS/WAP/WML liggen. Aangezien je sites kan maken voor GSM (WML) die beschikbaar zijn via GPRS, kan je ook willekeurige informatie sturen (HTTP POST) naar een HTTP server en het van daaruit verder verwerken.

Als je zoekt naar een andere oplossing dan is dat via SMS gateway, die je kan huren en die u toelaat berichten te laten forwarden via SOAP naar eender welke webservice.

Qualistor

Legacy Member
AcIdR3IgN zei:
Dan moet je nog altijd een centrale server hebben denk ik? allee ja.. Stel je voor dat je dus 1000 machines hebt.. en die 1000 hebben dan allemaal een eigen "website".. da zou dus wel onmogelijk zijn om die 1000 aparte websites te moeten controlleren.
Dus is het best om EEN serverke te hebben (of een centraal punt (of meer, voor het geval datr de server uitvalt).. en via dat een website kan je dus all 1000 machines updaten enz.. allee dat lijkt met dus logischer.. je moet altijd 1 centraal punt hebben. En aangezien je het internet wilt gebruiken, dan is de beste oplossing imho, 1 centraal server.

de bedoeling is dus niet zo om bv 1000 website's te creëren, het geheel bestaat dus uit 1 website die alle logs ( uit mySQL database ) bijhoud van elke machine afzonderlijk .. daar iedere machine z'n eigen gsm nummer heeft, dan kan je gemakkelijk via de database alle machine gegevens teweten komen. dit probleem lijkt me haalbaar.

@ .Acku.

Ik denk idd om eens te kijken naar een SMS gateway die je kan huren.
Zou proximus daar geen support voor geven?
Momenteel ben ik in het bezit van 2 simkaartjes met het pro-data abbo van proxi.
Zo'n sms gateway, na wat googlewerk heb ik gevonden dat je via het internet dan sms'en kan sturen, maar werkt dit ook omgekeerd? sms ontvangen op je website?

Bv: je het soms site waar een shout-box staat, en daar kun je sms'n naar een nummer ( bv 2030 ) en dan zie je het smsje tevoorschijnkomen. Werkt dit ook met een sms gateway?

Thx alot!!
Grtz Q.

.Acku.

Legacy Member
Er is/was een bedrijfje in belgie die zulke diensten aanbood. Komt erop neer dat je daar een account opent en een nummer krijgt. Mensen kunnen dan sms'en naar dat nummer, dat komt toe op hun servers waarna zij het naar u sturen op de wijze die u het beste ligt. Bvb email of via een webservice (SOAP).

Aangezien alle moderme programmeertalen overweg kunnen met XML/HTTP en SOAP is dat geen probleem om dat te ontvangen op uw eigen server en te verwerken zoals het u past. Eventueel kan u in omgekeerde richting dan ook antwoorden.
Het kan een paar lijnen code vereisen maar met wat tools zal het ook erg snel gaan.

Je betaalt een vast bedrag per maand en dan een klein bedrag per verwerkte SMS.

AcIdR3IgN

Legacy Member
Er is toch wel een manier om een eigen SMS gateway aan te maken (ik heb enkele pakketjes gezien voor Linux).. En misschien kan je dan ook een deal doen met Belgacom om het wat betaalbaar te maken.. (allee mits een beetje uitleg over eindwerk enz.. "misschien" kunnen ze je verder helpen)

Qualistor

Legacy Member
even wat opgezocht enzo .. maar is het niet mogelijk om via GPRS data te versturen naar een webpagina? iemand die daar wat meer over weet?

alvast erg bedankt!!

.Acku.

Legacy Member
Hmmja, maar je moet er een webpagina voor hebben die een FORM bevat, die bescrhijft welke data er verwacht wordt en naar waar het moet. Dat was in WAP-tijden in WML, een afgeleide subset van HTML.
Aangezien GPRS niet veel anders is als WAP on speed (denk ik) zal dat nog steeds zo zijn. Dan heb je dus een HTTP server nodig die zich wil laten configureren als Wap-server.
M.a.w iets duurder en moeilijker te vinden als normaal wegens de speciale extensies, maar in het geheel zeker niet onmogelijk.

Toch zou ik voor de blitse SOAP optie kiezen, niet enkel omdat WAP/GPRS op een GSM-scherm traag en onhandig is. Iedereen kan echter SMS sturen. Als het een automatisch systeem is lijkt het laatste ook polyvalenter.

AcIdR3IgN

Legacy Member
Ja, ik weet wel dat in Nederland dit te doen is wegens de heel lage prijzen.. (24/een heel maand lang) kost het maar 8 Euro en (per maand).. wat natuurlijk geen geld is (allee toch om alleen maar tekst te sturen). Maar in Belgie is dit een heel pak duurder.

Deze info heb ik uit "Linux Mag" gepakt... ze gebruikten hier Jabber + Server bij hun thuis, en konden ze 24 uur (elke dag dus) per maand chatten.. aan 8Euro per maand.
Ach ja.. ga eens horen bij Belgacom he.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan