Archief - Afstudeerrichting

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Surion_

Legacy Member
Hey,

Mijn naam is Tim :) en volgend jaar ga ik naar de hogeschool.
Ik was al sinds vorig jaar van plan om de richting digital arts and entertainment te volgen, maar ik heb vandaag even nog wat gezocht, en ik heb gezien dat er in Limburg ook een Game- en digitaal design keuzepakket is binnen grafisch ontwerp. Grafisch ontwerp zelf spreekt me ook aan, en het lijkt me veel safer om zoiets te kiezen, dan meteen in het hoekje DAE gedwud te worden.

Nu is mijn vraag of iemand hier meer info over weet, of wat misch de beste keuze is. Want op gebied van informatie blijft de website heel vaag.
DAE heeft me altijd al riskant geleken (zie de gigantische DAE thread :) ), maar toch bleef ik bij mijn keuze omdat er toen geen andere optie is binnen die sector in ons belgenlandje.

Weet iemand hier meer over?

Bedankt bij voorbaat,

Tim

SavaB

Legacy Member
In het kort: DAE rulezz!!

In het lang: DAE biedt je duidelijk meer, véél meer, zonder de kwaliteit te verlagen. De eisen binnen DAE zijn gigantisch, de werkdruk gigantisch hoog, maar aan het einde van je opleiding heb je alle basistools meegekregen om jezelf verder te ontwikkelen naar 3D ontwerper, programmeur, technical artist of animator.

grafisch ontwerp is aan de andere kant inderdaad veel 'safer': je richt je naar 1 enkele tak binnen het hele game-gebeuren (3D-ontwerp), en er zullen dan ook veel minder afvallers zijn in deze richting. Natuurlijk ben je dan wel als je afstudeert de zoveelste grafisch ontwerper die zich op een markt werpt die niets geeft om diploma's. Als je jezelf zorgen maakt over in hoekjes geduwd te worden, zou ik zeker niet gaan voor grafisch ontwerper: daar zijn er 13 van in een dozijn. DAE is slechts een hoekje binnen de studentenwereld: de jobmarkt weet nog van niets.

DAE zal vanaf volgend jaar een keuzetraject kennen, waarbinnen je jezelf meer grafisch of meer programmatorisch kan ontwikkelen. concrete info volgt eind deze maand.

TheJudge

Legacy Member
Tim, ik heb nog nix positiefs gehoord van die richting uit Limburg integendeel zelfs.
Dae is de betere keuze, en nu vooral als die splitsing erdoor komt.

SavaB

Legacy Member
Curahee Q zei:
Kzie het al weer uitgroeien tot een DAE Thread
Wat verbazingwekkend is, aangezien de vraag ging om DAE vs Limburg…

Trouwens, wij kunnen er ook niet aan doen dat we ownen… :D

ravenslayer

Legacy Member
lol SavaB gij verheerlijkt de richting nogal :P krijgde gij betaald voor u reacties ^^

nene dae gaat idd de goede kant uit , ge leert veel en krijgt voldoende info om er u zelf ook in te verdiepen. Het is alleen afwachten op wat er uit de bus zal komen met die keuzetrajecten in het tweede jaar.

Limburg hebk nog niet veel van gezien dus ik kan er men mening niet over geven

Hourences

Legacy Member
Er is ook nog een school in namen btw, mocht uw frans het wat trekken.

En er is nog altijd het buitenland ook, Nederland bv. waar er meerdere zijn.

Als je echter grafisch design even fun vindt als game dev, zou ik inderdaad voor een brede opleiding gaan.

Brick Top

Legacy Member
Ah, Hourences! Ons grote voorbeeld se! :D

FF serieus, ik heb dat altijd al willen weten: Heb jij eigenlijk iets gamedesign-achtig gestudeerd of is het bij u allemaal zelfstudie geweest?

Hourences

Legacy Member
Ik ben begonnen rond 2000 en toen was er nog helemaal geen DAE of gelijkaardig. Ik zag het toen ook niet zitten om een algemene opleiding te volgen zoals Multimedia, gezien ik niet geinteresseerd ben in standaard multimedia zaken. Ik heb dus gewoon alles op mijn eentje geleerd.
Ik zeg niet dat je alles op je eentje moet leren, het hangt sterk van je persoonlijkheid af of je het kunt of niet, en mocht er een DAE of zoiets hebben bestaan in 2000 dan had ik het serieus overwogen.

Langs de andere kant, een studie is dus geen vereiste om werk te vinden en om carriere te maken. Het is gewoon 1 van de manieren. Uiteindelijk komt het toch op jezelf neer...

SavaB

Legacy Member
ravenslayer zei:
lol SavaB gij verheerlijkt de richting nogal :P krijgde gij betaald voor u reacties ^^

nene dae gaat idd de goede kant uit , ge leert veel en krijgt voldoende info om er u zelf ook in te verdiepen. Het is alleen afwachten op wat er uit de bus zal komen met die keuzetrajecten in het tweede jaar.

Limburg hebk nog niet veel van gezien dus ik kan er men mening niet over geven
wat kan ik zeggen? ik ben een fan :P zonder DAE was ik wrs gwn programmeur geweest, mèt DAE een programmeur die tenminste iets schoons kan presenteren… :p

Karre

Legacy Member
Wat ik mij eigenlijk afvraag is of je hier in België wel iets bent met het studeren van DAE. Er is hier toch amper tewerkstelling in de game sector? En het zou nogal jammer zijn vind ikzelf moest ik een richting doen waar je dan hier niets mee bent. En zo maar even naar het buitenland verhuizen is nu ook weer niet zo evident en gemakkelijk uit te voeren.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik de neiging heb om gewoon Toegepaste Informatica te gaan volgen zodat ik dan ook een programmeur ben en hier kan werken en desnoods ondertussen mijn eigen kan verder specialiseren naar game design toe, de kennis van de taal C++ is er wellicht dan toch.

Curahee Q

Legacy Member
SavaB zei:
wat kan ik zeggen? ik ben een fan :P zonder DAE was ik wrs gwn programmeur geweest, mèt DAE een programmeur die tenminste iets schoons kan presenteren… :p

Dus jij zegt hier dat een 'gewone' programmeur niets schoons kan presenteren?

Misschien kan je als richting ook overwegen om Industrieel Ingenieur Informatica te doen, oké de eerste anderhalf jaar zijn inderdaad zeer algemeen (qua vakken dan) maar daar moet je door.

Brick Top

Legacy Member
Careless zei:
Wat ik mij eigenlijk afvraag is of je hier in België wel iets bent met het studeren van DAE. Er is hier toch amper tewerkstelling in de game sector? En het zou nogal jammer zijn vind ikzelf moest ik een richting doen waar je dan hier niets mee bent. En zo maar even naar het buitenland verhuizen is nu ook weer niet zo evident en gemakkelijk uit te voeren.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik de neiging heb om gewoon Toegepaste Informatica te gaan volgen zodat ik dan ook een programmeur ben en hier kan werken en desnoods ondertussen mijn eigen kan verder specialiseren naar game design toe, de kennis van de taal C++ is er wellicht dan toch.

Dat weet je als je voor DAE kiest hé, gamedesign is (nog) niet erg hot in België dus in vele gevallen zal je naar 't buitenland moeten verkassen. Als je puur kiest voor 't programmeren zal je altijd wel werk vinden, ook in België (duh :p). Iemand die de ambitie heeft om game-programmer te worden zou ik nooit aanraden om voor DAE te kiezen, maar dat is mijn bescheiden mening.

Karre

Legacy Member
Brick Top zei:
Dat weet je als je voor DAE kiest hé, gamedesign is (nog) niet erg hot in België dus in vele gevallen zal je naar 't buitenland moeten verkassen. Als je puur kiest voor 't programmeren zal je altijd wel werk vinden, ook in België (duh :p). Iemand die de ambitie heeft om game-programmer te worden zou ik nooit aanraden om voor DAE te kiezen, maar dat is mijn bescheiden mening.

DAE bestaat nog geen 3 jaar dus er zijn nog geen afgestudeerden zeker? Waar ik mij dan de vraag bij stel is hoeveel van de afgestudeerden daadwerkelijk een job gaan vinden in de game sector en hoe nuttig het wel voor hen was.

Brick Top

Legacy Member
Careless zei:
DAE bestaat nog geen 3 jaar dus er zijn nog geen afgestudeerden zeker? Waar ik mij dan de vraag bij stel is hoeveel van de afgestudeerden daadwerkelijk een job gaan vinden in de game sector en hoe nuttig het wel voor hen was.

Time will tell. DAE is, zoals jij zegt, een volledig nieuwe richting en zo'n richtingen hebben meestal kinderziektes (en dat is bij DAE niet anders). Maar ze evalueren die richting ook voortdurend en passen aan waar nodig (de mogelijke keuzetrajecten zouden al een grote stap in de goede richting zijn).

Of iedereen meteen een job gaat vinden? In België al zeker niet denk ik, daarvoor is de markt gewoon veel te klein in ons landje. En daarbuiten? Hangt er vanaf zeker? Als je portfolio enkel en alleen bestaat uit een stel schooltaken vrees ik er een beetje voor. Maar er zijn er ook die, naast hun schoolwerk, eigen werk online hebben staan en dat is in een paar gevallen toch wel indrukwekkend hoor. Maar dat zijn dan wel meestal studenten die, naast hun studie DAE, ook elke vrije moment spenderen aan zelfstudie. Naar mijn mening zijn dat ook kerels die er ook wel waren geraakt zonder DAE maarjah, zoiets kan je niet bewijzen natuurlijk. :p

Wat mij enorm stoort aan DAE (maar dat is persoonlijk, sommigen zien dit als een voordeel) is dat je van alles iets moet kunnen maar niets van alles, snappie? En ik geloof nooit dat de industrie op zoek is naar 'digitale klusjesmannen', die zoeken naar specialisten. Maar bon, ik ben geen insider dus ik weet niet naar wat voor soort profielen de industrie op zoek is.

Surion_

Legacy Member
Bedankt voor de info iedereen!

Buitenland is jammer genoeg geen optie,.. :( mijn ouders verbieden het mij,...
En aangezien er gewoon te weinig info over die richting in limburg is, en DAE in positieve zin aan het groeien is, staat mijn keuze nu (na bijna een jaar wikken en wegen) vast: DAE.

Of de laatste-jaars studenten klaar zijn voor de arbeidsmarkt wordt wel binnen enkele weken duidelijk. zij zijn net hun 4 maand lange stage begonnen :D

Hourences

Legacy Member
Als uw ouders serieus zijn over uw carriere en uw keuze zoude ze toch serieus het buitenland in overweging moeten nemen, of op zijn minst Nederland, niet echt buitenland imo.

Ik hoor veel goede dingen over de opleiding in Breda bv, en dat is maar 15 km van de belgische grens...

Brick Top

Legacy Member
Inderdaad, ik had al drie jaar gestudeerd voor ik aan DAE begon dus daarom hadden ze thuis ook liever niet dat ik nog naar het buitenland trok. Maar ik zou, als ik jou was, toch ook overwegen om naar het buitenland te gaan.

stynl

Legacy Member
ik heb deze thread niet in detail gelezen maar "game design" studie richtingen zijn meestal dikke rommel en diploma's die niets waard zijn... Games worde in elk bedrijf volgens een ander process gedesignt dus dat kan je niet echt aanleren. De meeste "game designers" hebben iets totaal anders gestudeerd en zijn per toeval of na een succesvol game in die wereld terecht gekomen. Daarom ook dat je bij DAE geen vak game design hebt maar wel integration, waar je veel van die skills aanleert, met daarbij nog andere dingen die zeker interessant zijn en nuttig voor het designen van games.

Foezjie

Legacy Member
stynl zei:
ik heb deze thread niet in detail gelezen maar "game design" studie richtingen zijn meestal dikke rommel en diploma's die niets waard zijn... Games worde in elk bedrijf volgens een ander process gedesignt dus dat kan je niet echt aanleren. De meeste "game designers" hebben iets totaal anders gestudeerd en zijn per toeval of na een succesvol game in die wereld terecht gekomen. Daarom ook dat je bij DAE geen vak game design hebt maar wel integration, waar je veel van die skills aanleert, met daarbij nog andere dingen die zeker interessant zijn en nuttig voor het designen van games.

Het lijkt mij redelijk absurd dat de volledige games industrie (of toch de programmeurs ed) volledig bestaat uit mensen die 'toevallig' in de sector zijn terecht gekomen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan