Archief - Aankoop camera

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wijsheid

Legacy Member
Beste luitjes,


Waar beter advies vragen dan hier wanneer het om een fotocamera gaat?

Ik ben maar een amateurke die voor de fun wat aan fotografie doet, of probeer te doen.
Nu heb ik tot nu toe altijd de Finepix 5700 gebruikt.

Nu zoek ik dus een betere camera, 't werd tijd.

Nu dacht ik, aangezien ik niet heel kapitaalkrachtig ben, een Nikon D40 te kopen. Maar nu lees ik hier en daar al van een D60 of D90.

Is het, voor een beginner, nog de moeite om de D40 aan te schaffen? Zoja, welke lenzen raden jullie mij aan en welke eventuele statieven?

Dank bij voorbaat!

BE|Virus

Legacy Member
Ik zou je toch aanraden om een iets anders aan te schaffen dan een D40 of een D60. Als je klaar bent om een stapje verder te gaan, zal je ontdekken dat veel producten niet werken met D40/D60 (onder andere de AF van sommige lenzen). Een D90 is natuurlijk al direct een investering. Als je jezelf kunt tevreden stellen met een D80, is dit een mooie oplossing. Ze zijn nog courant verkrijgbaar en kosten niet meer zoveel. Als lens kan ik je een Nikkor 50mm AF F/1.8D aanraden. Dit is een lens van goede kwaliteit en is absoluut niet duur (130~150€). Spijtig genoeg wel moeilijk leverbaar momenteel. Ze zou ideaal zijn om met te leren, vanwege de vaste brandpuntsafstand. (hoe dit didactisch te verantwoorden is weet ik niet.) Neem zeker ook eens eens kijkje bij wat andere merken te bieden hebben. Nikon is wel goed maar de andere merken heb ook zeker en vast wat in huis. Kwa statieven maakt het niet zo denderend veel uit. Ik zelf heb een goedkoop statiefje ven bilora dat ruimschoots voor mij volstaat. Ben je van plan om het overal mee naartoe te sleuren, dan zou ik toch investeren in degelijker materiaal. Statieven van Manfrotto zijn heel solide, maar daar hang ook nog een (haalbaar) prijskaartje aan.

Pixations

Legacy Member
Ik zou ook meteen voor een D80 of D90 kiezen. Dan heb je een erg goede body in handen waar je een lange tijd mee verder kan. Als eerste lens lijkt een 50mm 1.8 me ideaal. Kost geen geld, is lichtsterk en geeft je de best mogelijke beeldkwaliteit.

wouter_dc

Legacy Member
BE|Virus zei:
Ze zou ideaal zijn om met te leren, vanwege de vaste brandpuntsafstand. (hoe dit didactisch te verantwoorden is weet ik niet.)

Vaste brandpuntsafstand verplicht je om rond te lopen. Stappen tot je een goede compositie hebt. Zo zal je sneller interessantere composities tegenkomen die je - moest je een zoom gebruiken - misschien niet zou ontdekken. Met een zoom zal je makkelijker 'tevreden' zijn door wat in of uit te zoomen. Natuurlijk is een zoom sneller en makkelijker, als de compo iets te krap is, snel wat uitzoomen. Is natuurlijk sneller dan een stap achteruit te zetten of heel je statief ne halve meter achteruit te zetten.

Door te zoomen verander je ook het perspectief (?) In ieder geval komt het erop neer dat de verschillende objecten in een foto dmv groothoek wordt uitgerokken en dmv telelens bij elkaar wordt gedrukt (Optische indruk) Ik heb nu niet direct voorbeelden, vind die site niet terug waar allemaal foto's met verschillende objectieven opgenomen staan

wouter_dc

Legacy Member
Het was die wel :p Maar dan kunt ge wel verschillen zelf ontdekken :)

Mista Molla

Legacy Member
Je moet je de vraag stellen : wil je verder gaan in fotografie, of wil je gewoon meer den middenmaatse foto's nemen her en der, maar niets meer?


Indien het eerste zou ik zoals door de anderen al aangekaart toch eventjes doorsparen voor een 2ehands D70s/D80/D90. Dit zijn toestellen die een ruime waaier meer aan mogelijkheden bieden boven wat de D40/60 kan. Met deze toestellen kan je ook doorgroeien naar je verdere werk, hebt een ruime keuze aan compatibele lenzen e.d.

Indien het tweede zou ik gaan voor een D40 met kitlens 18-55 + 55-200 VR. Dan heb je een mooi all-round pakket voor zo'n 600 € waar je als persoon die gewoon mooiere fototjes wilt trekken geweldig met aan je trekken zal komen, en daar ben je dan ook volkomen blij mee.

De vraag die je je moet afvragen is wat je er wilt mee bereiken, en daarop je keuze baseren.

Cheerz
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan