Archief - 12 Common Photoshop Mistakes

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

m-be

Legacy Member
Although you can get away with setting your K to 100 for black text, large areas of black should be set to ‘Rich Black’. Try using C=90 M=60 Y=30 K=100 — it will produce a much richer and noticeable black.

Een inktbezetting van 280%? hmm, daar nog een leuk tekstje in diapositief op, liefst in een corps 12 of 14, en ja, in ne Garamond light ofzo! Gegarandeerd ne gefrustreerden drukker dan.

b0rt

Legacy Member
m-be zei:
Although you can get away with setting your K to 100 for black text, large areas of black should be set to ‘Rich Black’. Try using C=90 M=60 Y=30 K=100 — it will produce a much richer and noticeable black.

Een inktbezetting van 280%? hmm, daar nog een leuk tekstje in diapositief op, liefst in een corps 12 of 14, en ja, in ne Garamond light ofzo! Gegarandeerd ne gefrustreerden drukker dan.
Idd, gekrulde pagina's ftw dan o/.
Als er tekst getoond moet worden is het enorm hard af te raden om bij deze gebieden meerdere kleuren bovenop het zwart te zetten omdat kleuren nooit volledig op elkaar gezet kunnen worden, gevolg hiervan is een zeer vuile en soms zelfs onleesbare tekst.

DieselPower

Legacy Member
Bart, er staat letterlijk dat het voor enkel tekst wel kan...

edit: lol floyd, die tweede link is geniaal :D

b0rt

Legacy Member
ja ma omgekeerd e, zwarte achtergrond met witte tekst, daar doel ik op :).

Xavez

Legacy Member
Hangt wel van het papier af waarop je print hé guys :). Voor kranten is het inderdaad niet ideaal :p. Maar tot 300% kan je wel gaan eigenlijk :).

@ die laatste tip: daar heb ik eigenlijk een groter probleem mee:

"You wouldn’t believe how many designers “eye” things up instead of pulling out guides or using the grid in Photoshop. They’re there for a reason… use them. :)".

Welja, dingen op het zicht uitlijnen geeft vaak een beter resultaat dan met de rulers te werken. Ik heb het over typische PS-documenten dan :). Voor een tijdschrift gebruik je natuurlijk best een grid...

DieselPower

Legacy Member
Mja sommige dingen moet ge gewoon optisch uitlijnen, bv een letter in een cirkel...

m-be

Legacy Member
Xavez zei:
Hangt wel van het papier af waarop je print hé guys :). Voor kranten is het inderdaad niet ideaal :p. Maar tot 300% kan je wel gaan eigenlijk :).

Tot 300% akkoord, maar 280 komt toch angstwekkend dicht in de buurt. Als dit maar voor een paar elementjes is ga je weinig last hebben. Ik wil nog wel eens een A0-affiche gedrukt zien worden waarvan de achtergrond in die kleur is gemaakt, en die niet kleeft na het drogen, bij wijze van voorbeeld. Boekcovers worden toch meestal overdrukt met (al dan niet UV-)vernis, dus daar is dat niet zo'n issue.

Komt er nog bij dat de inktkost ervan sterk omhoog gaat, en dat je in feite, voor 99% van het werk, exact hetzelfde resultaat bekomt met 100K100C (koel) of 100K50C50M (ietsje warmer)

dresse

Legacy Member
ontdekt dat ge zondigt tegen alle beginnersfouten? :)

ik zou er niet te fel mee inzitten... De pen is niet ALTIJD beter, bevel 'n emboss is niet ALTIJD slecht en uitlijnen moet ge niet ALTIJD met grid doen. Als ge echter nog nooit van grids, guides of de pentool gehoord hebt en het enige menu waar ge goed uw weg in kent het filtermenu is zou ik me wel zorgen maken... :)

D3C0Y

Legacy Member
die desaturate fout wist ik wel niet, ge dat is moeten proberen met die channel mixer

m-be

Legacy Member
splitting van Lab-channels en dan enkel het L-kanaal overhouden geeft vaak ook een goed resultaat.

wouter_dc

Legacy Member
B&W is (uitgebreider en) veeeeel gemakkelijker dan channel mixer

CtrlAshDel

Legacy Member
Blijkbaar ook een noob want gebruikte die desaturate ook maar dan wel aanpassing met levels dus ja blijft dat uiteindelijk dan niet hetzelfde

Typhon`

Legacy Member
neen, levels is dan toch enkel voor contrast? Met channels kan je vb felrood zwart laten worden in B/W conversie of wit (alé je bent meer meester over je kleurengamma..).

LunchBox

Legacy Member
DieselPower zei:
of gewoon image>adjustments>black and white?

die gebruik ik ook idd, maar dan via een adjustment-layer ipv het menu bovenaan. kwestie van de kleurinformatie te bewaren in de psd en altijd nog te kunnen tweaken nadien.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan