Archief - Wel internet met Router, Geen zonder router

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

babbelut

Legacy Member
Gisteren bij de buren een eigenaardige vaststelling gedaan.
Zij hebben internet van Telenet. Wanneer de pc rechtstreeks op de modem wordt ingeplugd, krijgt men "netwerkverbindingen beperkt" en werkt internet niet, ook geen goed IP, noppes dus.
Wanneer ik er een router tussen plaats, werkt alles perfect...

Het probleem met rechtstreeks pc aan modem doet zich niet altijd voor, maar nu blijkbaar meer en meer.

Waaraan kan dit liggen? :s

Eagle-Eye

Legacy Member
Ben geen expert, maar mijn eerste idee was een kapotte input (slecht contact of zo), wat het dus een probleem met de hardware maakt..

Staan er drivers op de PC voor LAN? Die vind je op de site van je moederbord (denk ik).

babbelut

Legacy Member
Eagle-Eye zei:
Ben geen expert, maar mijn eerste idee was een kapotte input (slecht contact of zo), wat het dus een probleem met de hardware maakt..

Staan er drivers op de PC voor LAN? Die vind je op de site van je moederbord (denk ik).

de LAN werkt, van de router krijgt hij mooi een IP, van de modem niet indien rechtstreeks aan.

slecht contact ook niet, gebruik dezelfde contacten

Yank

Legacy Member
Wat is de normale situatie, met of zonder router? Waarschijnlijk hebben ze een abonnement met maar 1 IP-adres. De router vraagt een IP aan en krijgt dat, je trekt de router uit, koppelt de pc rechtstreeks aan, die vraagt weer een IP, maar ze hebben je juist een IP gegeven voor de router, dus tot dat IP verloopt, kun je geen nieuw aanvragen.

Anders eens 's avonds voor ze gaan slapen: router uittrekken, modem eens kort resetten en dan zal het 's morgens wel goed zijn.

babbelut

Legacy Member
Yank zei:
Wat is de normale situatie, met of zonder router? Waarschijnlijk hebben ze een abonnement met maar 1 IP-adres. De router vraagt een IP aan en krijgt dat, je trekt de router uit, koppelt de pc rechtstreeks aan, die vraagt weer een IP, maar ze hebben je juist een IP gegeven voor de router, dus tot dat IP verloopt, kun je geen nieuw aanvragen.

Anders eens 's avonds voor ze gaan slapen: router uittrekken, modem eens kort resetten en dan zal het 's morgens wel goed zijn.

normale situatie is zonder router. PC wordt al jaren gebruikt, enkel die pc dus deze vraagt steeds hetzelfde IP en is dezelfde MAC...
hier kan het probleem dus ook niet liggen

Exit

Legacy Member
ontkoppel alles op de modem en trek modem stekker uit stop contact wacht enkele min tot 24u en sluit terug aan en test met de pc rechtstreeks!

1 pc of af en toe een andere (laptop) die verbindt?
want elke netwerk kaart (draad en draadloos) heeft een ander mac adres en dat wordt door telenet gedurende x-tijd gekoppelt aan het ip(of de ip's) die langs uw modem gaan.

babbelut

Legacy Member
Exit zei:
ontkoppel alles op de modem en trek modem stekker uit stop contact wacht enkele min tot 24u en sluit terug aan en test met de pc rechtstreeks!

1 pc of af en toe een andere (laptop) die verbindt?
want elke netwerk kaart (draad en draadloos) heeft een ander mac adres en dat wordt door telenet gedurende x-tijd gekoppelt aan het ip(of de ip's) die langs uw modem gaan.

Exit, dat klopt toch niet wat je zegt...

Ze gebruiken die pc al jaren en jaren dus ---> altijd zelfde MAC en toch probs

Nu hing ik er een router tussen ---> is plots andere MAC en toch werkt het

TiZon

Legacy Member
Wat exit klopt is zeeeeer plausibel :) probeer zijn voorstel maar ;)

Exit

Legacy Member
babbelut zei:
Nu hing ik er een router tussen ---> is plots andere MAC en toch werkt het

en stel nu eens dat per toeval op dat moment de ip is gereset bij telenet en ze nu dat mac adres van die router gebruiken??
welk telenet abo?
hoeveel ip's krijgt ge van telenet?


of was het al dat probleem en is er een router gebruikt als test of dat wel gaat?
dus dat internet al weg was voordat er een ander toestel is aangesloten geweest?
anders eens mac adres van de router clonen naar de pc en testen op de pc ...

babbelut

Legacy Member
Exit zei:
en stel nu eens dat per toeval op dat moment de ip is gereset bij telenet en ze nu dat mac adres van die router gebruiken??
welk telenet abo?
hoeveel ip's krijgt ge van telenet?


of was het al dat probleem en is er een router gebruikt als test of dat wel gaat?
dus dat internet al weg was voordat er een ander toestel is aangesloten geweest?
anders eens mac adres van de router clonen naar de pc en testen op de pc ...


internet was al weg/niet weg/weer weg/enz. nog voor er iets anders dan de pc was op aangesloten. Dus op dat moment werd nog NOOIT een ander MAC dan de pc gezien.

Fraggie

Legacy Member
Yank zei:
Wat is de normale situatie, met of zonder router? Waarschijnlijk hebben ze een abonnement met maar 1 IP-adres. De router vraagt een IP aan en krijgt dat, je trekt de router uit, koppelt de pc rechtstreeks aan, die vraagt weer een IP, maar ze hebben je juist een IP gegeven voor de router, dus tot dat IP verloopt, kun je geen nieuw aanvragen.
De IP's zijn naar mijn weten niet abonnement gekoppeld. Zo krijg ik voor elk ander toestel die ik aansluit een ander IP.

OT: Schakelen ze soms die modem uit?

babbelut

Legacy Member
Fraggie zei:
De IP's zijn naar mijn weten niet abonnement gekoppeld. Zo krijg ik voor elk ander toestel die ik aansluit een ander IP.

OT: Schakelen ze soms die modem uit?

Modem nooit uit

pmvacker

Legacy Member
Fraggie zei:
De IP's zijn naar mijn weten niet abonnement gekoppeld. Zo krijg ik voor elk ander toestel die ik aansluit een ander IP.

OT: Schakelen ze soms die modem uit?

Van telenet krijgt ge maximum 4 IP adressen (exclusief iDTV).
En als ge maar "recht hebt" op 1, en de modem heeft het verkeerde MAC adress in de cache staan, krijgt ge geen internet. Kan ook zijn dat er in de "centrale" een verkeerde cahing gebeurt, en dan volstaat een remote reset van telenet.

Daarbij moeten de instellingen op pc natuurlijk correct zijn (automatisch IP toegekend krijge) en uiteraard nodige drivers.

babbelut

Legacy Member
pmvacker zei:
Van telenet krijgt ge maximum 4 IP adressen (exclusief iDTV).
En als ge maar "recht hebt" op 1, en de modem heeft het verkeerde MAC adress in de cache staan, krijgt ge geen internet. Kan ook zijn dat er in de "centrale" een verkeerde cahing gebeurt, en dan volstaat een remote reset van telenet.

Daarbij moeten de instellingen op pc natuurlijk correct zijn (automatisch IP toegekend krijge) en uiteraard nodige drivers.

pc staat correct ingesteld

pmvacker

Legacy Member
babbelut zei:
pc staat correct ingesteld

Dan moet het al aan de caching liggen, modem uit de stroom (+/- 30 sec) dan terug opstarten zonder UTP kabel in, dan kabel van PC aansluiten. moet normaal lukken.

Anders op PC effen command prompt openen en typen "ipconfig /renew".

babbelut

Legacy Member
Ze hebben die modem al heel vaak uitgetrokken en terug ingestoken, of pc heropgestart, enz.
Vaak lukte dit weer een tijdje dan, nu lukte dit niet meer.

Het is toch niet de bedoeling dat je dat ding constant gaat uittrekken en weer insteken?

pmvacker

Legacy Member
babbelut zei:
Ze hebben die modem al heel vaak uitgetrokken en terug ingestoken, of pc heropgestart, enz.
Vaak lukte dit weer een tijdje dan, nu lukte dit niet meer.

Het is toch niet de bedoeling dat je dat ding constant gaat uittrekken en weer insteken?

Neen, misschien is het omdat die router zich regelmatig least en er bij de pc een probleemke is, telenet least zijn IP om de 2 uur ongeveer, bij een router valt dat in te stellen, hoe dan ook een router blijft een betere en veiligere opstelling en ik zou niet weten waarom men dat niet zou willen.

Misschien als er een D-Link switch tussen hangt eens proberen zonder want die blijven wel regelmatig hangen.

babbelut

Legacy Member
welk probleem bij de pc? Ik probeerde twee verschillende pc's allebei hetzelfde resultaat

pmvacker

Legacy Member
babbelut zei:
welk probleem bij de pc? Ik probeerde twee verschillende pc's allebei hetzelfde resultaat

Hrm, dat is echt wel vreemd. Maar ge moet eens kijken wat voor IP ge krijgt als er geen verbinding is.


Start -> Run -> cmd -> "ipconfig /all" en dan zien bij u netwerkkaart op eender welke PC.

Het zou één van volgende kunenn zijn:

127.0.0.0 / 0.0.0.0 (probleem tussen verbinding modem en pc, of drivers)
172.x.x.x (provisioneringsprobleem -> als ge van de DHCP server (van telenet) niet de rechten krijgt om een geldig IP van telenet aan te vragen)
169.x.x.x (standaard windows IP als er geen verbinding te vinden is)

babbelut

Legacy Member
pmvacker zei:
Hrm, dat is echt wel vreemd. Maar ge moet eens kijken wat voor IP ge krijgt als er geen verbinding is.


Start -> Run -> cmd -> "ipconfig /all" en dan zien bij u netwerkkaart op eender welke PC.

Het zou één van volgende kunenn zijn:

127.0.0.0 / 0.0.0.0 (probleem tussen verbinding modem en pc, of drivers)
172.x.x.x (provisioneringsprobleem -> als ge van de DHCP server (van telenet) niet de rechten krijgt om een geldig IP van telenet aan te vragen)
169.x.x.x (standaard windows IP als er geen verbinding te vinden is)

ik meen mij te herinneren dat het een 172 was
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan