Archief - wat is windows x64?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mistic

Legacy Member
stelly zei:
en helemaal op u eentje gentoo installeren zonder voorkennis gaat niet, windows wel en dat is nu eenmaal de kracht van windows


2 opmerkingen hierover, ik ken verschillende mensen die volledig zonder ENIGE voorkennis Gentoo hebben kunnen installeren op hun PC dankzij de geweldigen uitleg op den gentoo site en het gebruiken van de forums...

Aangezien u zohard doorgaat over het makkelijk te installeren zijn van windows: Hoeveel mensen kent u die ne PC zijn gaan kopen (en nie losse stukken ed) voor thuisgebruik (lijk die bakken van den aldi enzo) die daarvan ooit zelf windows zullen installen? juist ja GEEN...

Het grote voordeel voor zo'n mensen (en dat weet ik uit ervaring omdat ik al ettelijke linux-systemen heb afgeleverd bij klanten) is dat ze er NIETS kapot aan kunnen maken, alst op nen dag nie meer werkt, ist een hardware-probleem.... U haalde het 'secretaressewerk' aan als voorbeeld van waarom windows moet blijven terwijl wij dat net aan onze bedrijfsklanten afraden ! Bijna alle e-mailvirussen die zich op een deftige manier verspreiden komen van het feit dat een secretareske ne virus-mail opende op een windowssysteem waardoor plots iedere klant van het bedrijf dien mail krijgt (waar dan weer andere secretareskes die openen enz enz enz)

Eveneens zeer interessant voor de bedrijfswereld is natuurlijk die prijs eh, wij vragen een vast bedrag voor de installatie van een OS, en daarbij komen dan natuurlijk de licentie-kosten, ong 500 euro voor nen werkende windows + office, of 0 euro igv linux-solution. Daarboven komt dan nog is dat klanten die voor windows kiezen garant staan aan problemen die opgelost dienen te worden (secretareske heeft ne mail geopend, of ze heeft iet verwijderd / geinstalleerd da nie mocht) terwijl dat bij linux totaal geen probleem is, geen spyware, geen virussen enz enz

grtz
Mistic

Davion

Legacy Member
Windows moette niet rebooten na elke driverinstall, gewoon nee klikken en al u drivers en 1ne keer installen, en dan 1 maal rebooten...

Mistic

Legacy Member
inl inux moete geen drivers installen, zit allemaal in de kernel (tenzij misschien als ge een geluidskaart hebt van UchiwalalaBangBang)

Light

Legacy Member
fanboys.....
linux of windows wat maakt het uit???
het is een os eh
tklinkt hier als reclame
voor
USE LINUX
nee GEBRUIK WINDOWS!
omg :p
compatibiliteit is het enigste dat telt met prestatie

^^VooDoo^^

Legacy Member
Voor mensen die willen gamen/msn/muziek etc gebruiken is windows gewoon het beste. En dat kan je toch niet ontkennen? ...

stelly

Legacy Member
aangezien de mods het toch toelaten blijkbaar

Mistic zei:
ik ken verschillende mensen die volledig zonder ENIGE voorkennis Gentoo hebben kunnen installeren op hun PC dankzij de geweldigen uitleg op den gentoo site en het gebruiken van de forums...

gij zegt duidelijk forums en ik zei daarvoor ook duidelijk (dacht ik) hulp van anderen


Mistic zei:
Aangezien u zohard doorgaat over het makkelijk te installeren zijn van windows: Hoeveel mensen kent u die ne PC zijn gaan kopen (en nie losse stukken ed) voor thuisgebruik (lijk die bakken van den aldi enzo) die daarvan ooit zelf windows zullen installen? juist ja GEEN...

als ge de pc's van de aldi bakken gaat noemen begin ik het wel vreselijk persoonlijk op te nemen eerlijk gezegd
door het "bakken" te noemen zegt ge meteen dat ge nog nooit eentje hebt gezien, en indien ge eentje hebt gezien zult ge er nog nie langer dan een week op gewerkt hebben
ik heb de medion van november 2002 en rarara nog nooit iets aan voorgehad en ondertussen is het volgende bijgekomen:

een jaar geleden 512ram
nog maar 2weken geleden: gf6800GT en dus ook een nieuwe 380watt voeding anders kon ek da nie trekken :p, een extra koeler en ook een tweede harde schijf

MEDION OWNS! de pc van 2weken geleden gezien? zoek mij maar een andere plaats waar ge voor die superkwaliteit juist hetzelfde systeempje ineen kunt knutselen


Mvg
Stelly

Mistic

Legacy Member
^^VooDoo^^ zei:
Voor mensen die willen gamen/msn/muziek etc gebruiken is windows gewoon het beste. En dat kan je toch niet ontkennen? ...


ik doe al die dingen da ge daar noemt op linux....

Maar verder zijn we aan het afwijken van het feit of linux of windows nu beter zou zijn een AMD64-systeem en daarbij hedde eigenlijk 2 stellingen: ik installeer een 32bit OS met 32bit-applicaties en gebruik minder dan de helft van mijn systeem OF ik installeer een 64bit OS, met 64bit-optimised en/of 64bit-applicaties en ik kan u verzekeren de 2de keuze gaat zowieso beter draaien en beter zijn om te gamen met de games die het ondersteunen (en da zijn der best wel veel zoals ge kunt lezen in een van mijn bovenstaande posts)


als ge de pc's van de aldi bakken gaat noemen begin ik het wel vreselijk persoonlijk op te nemen eerlijk gezegd
door het "bakken" te noemen zegt ge meteen dat ge nog nooit eentje hebt gezien, en indien ge eentje hebt gezien zult ge er nog nie langer dan een week op gewerkt hebben
ik heb de medion van november 2002 en rarara nog nooit iets aan voorgehad en ondertussen is het volgende bijgekomen:

een jaar geleden 512ram
nog maar 2weken geleden: gf6800GT en dus ook een nieuwe 380watt voeding anders kon ek da nie trekken , een extra koeler en ook een tweede harde schijf

MEDION OWNS! de pc van 2weken geleden gezien? zoek mij maar een andere plaats waar ge voor die superkwaliteit juist hetzelfde systeempje ineen kunt knutselen

ik haalde deze systemen alleen aan omdat zij een mooi voorbeeld zijn van PC's die gekocht worden door mensen die nooit windows zelf zullen installen (ja GIJ misschien wel maar die 99.99999999999% anderen die er ene gekocht hebben niet)

btw kheb vorige week aan een klant van mij een PC verkocht voor 1030 euro met volgende specs:

AMD64 2800+
512 Mb RAM (meer dan genoeg voor linux)
120 Gb HD
CD-writer van plextor
asus mobo
17" TFT
GF FX-kaart
logitech keyb + muis
alu-caseke
daar bij zit dan als software:
Linux (ubuntu), office-pakket (volledig!), x-aantal games (kpijs da'k der stuk of 24 oep heb gezet), DVD-software, movie-editing-software, muziek-software, groupware-pakket (lijk exchange), en eigenlijk zowa software voor alles wa ge met nen PC kunt doen... mor dan allemaal gratis en veur niet

owja van die prijs is 125 euro voor het ineensteken en installeren en leveren en al...
en ALLE onderdelen zijn merkonderdelen

dus kwa prijs vin ik da we zeker nie moeten onderdoen voor den aldi... kwaliteit/service denk ik da we die mannen nogal zwaar ownen...

n/o als gij der tevreden van zijt, mor ik zou et nooit kopen....

btw aan degenen die beweren da games beter draaien onder windows dan linux:

ik draai Doom³ op 1024*768 medium-quality met een deftige FPS (rond de 50 stabiel) op volgend systeem:
AMD XP1700+
512 Mb RAM
GF4 Ti 4200

en da systeemken ierboven is mijn desktop-systeem en hoewel da voor velen van ulle misschien outdated lijkt, draait alles ier nog meer dan snel genoeg en heb ik helemaal geen nood aan een update van mijn systeem....

grtz
Mistic

Light

Legacy Member
Mistic zei:
ik doe al die dingen da ge daar noemt op linux....

Maar verder zijn we aan het afwijken van het feit of linux of windows nu beter zou zijn een AMD64-systeem en daarbij hedde eigenlijk 2 stellingen: ik installeer een 32bit OS met 32bit-applicaties en gebruik minder dan de helft van mijn systeem OF ik installeer een 64bit OS, met 64bit-optimised en/of 64bit-applicaties en ik kan u verzekeren de 2de keuze gaat zowieso beter draaien en beter zijn om te gamen met de games die het ondersteunen (en da zijn der best wel veel zoals ge kunt lezen in een van mijn bovenstaande posts)




ik haalde deze systemen alleen aan omdat zij een mooi voorbeeld zijn van PC's die gekocht worden door mensen die nooit windows zelf zullen installen (ja GIJ misschien wel maar die 99.99999999999% anderen die er ene gekocht hebben niet)

btw kheb vorige week aan een klant van mij een PC verkocht voor 1030 euro met volgende specs:

AMD64 2800+
512 Mb RAM (meer dan genoeg voor linux)
120 Gb HD
CD-writer van plextor
asus mobo
17" TFT
GF FX-kaart
logitech keyb + muis
alu-caseke
daar bij zit dan als software:
Linux (ubuntu), office-pakket (volledig!), x-aantal games (kpijs da'k der stuk of 24 oep heb gezet), DVD-software, movie-editing-software, muziek-software, groupware-pakket (lijk exchange), en eigenlijk zowa software voor alles wa ge met nen PC kunt doen... mor dan allemaal gratis en veur niet

owja van die prijs is 125 euro voor het ineensteken en installeren en leveren en al...
en ALLE onderdelen zijn merkonderdelen

dus kwa prijs vin ik da we zeker nie moeten onderdoen voor den aldi... kwaliteit/service denk ik da we die mannen nogal zwaar ownen...

n/o als gij der tevreden van zijt, mor ik zou et nooit kopen....

btw aan degenen die beweren da games beter draaien onder windows dan linux:

ik draai Doom³ op 1024*768 medium-quality met een deftige FPS (rond de 50 stabiel) op volgend systeem:
AMD XP1700+
512 Mb RAM
GF4 Ti 4200

en da systeemken ierboven is mijn desktop-systeem en hoewel da voor velen van ulle misschien outdated lijkt, draait alles ier nog meer dan snel genoeg en heb ik helemaal geen nood aan een update van mijn systeem....

grtz
Mistic

Ok linux is niet slecht maar windows nu ook weer niet
http://www.fnl.nl/news/shownews.php3?TickerID=2003.05.06-psm-000
hier klopt de windows editie zelfs de linux editie

als je me kan overtuigen zal ik later is een linux gedoe erop smijten om te vergelijken maar opt moment ben ik nog niet overtuigd wegens de compatibiliteits problemen

bv
Hoe open jij een word document?
Hoe werk je met programma's voor windows onder linux?
75+ % is gebouwd voor windows
dus ....
conclusie
linux is qua gebruiksvriendelijkheid en compatibiliteit nog fel achter.
stabiliteit is ook beter onder windows.
één crash bij linux en je hebt de gebakken peren met het geknoei van de database van linux?
niet soms? :p

stelly

Legacy Member
word document opent ge gewoon ook met openoffice in linux maar 't heeft seriouze gebreken als ge deftige (lees: geavanceerde) worddocumenten wilt maken


en mystic gij zegt daar het volledige office pakket, ik neem aan da ge het dan op openoffice hebt die geen databasesysteem kent?

de pc die gij hebt kunnen verkopen valt weg in vergelijking met http://www.theinquirer.net/?article=19772 (ja eerste link da ik op google zag en de meeste kennen hier wel engels)

*EDIT*
hier is hij effe ontleed http://www.heise.de/newsticker/meldung/53318

xavier

Legacy Member
good systeem maar op game vlak ben je met een AMD 64 bit toch beter af ...
een amd 64 kan tot 17 tetrabyte per sec verwerken pentium (32 bit ) tot 4 a 7 gigabyte toch een klein verschil
( nadeel)
HDD van tegen woordig kan max 400 mb per sec verwerken

xavier

Legacy Member
maar vraagje wat zijn die bugs dan op win 64 en
als ik hem instaleer word mijn pc'ke dan volledig ge formateert ??
Wat zijn de voordelen ??

Grieeetz Xavier

stelly

Legacy Member
xavier ten eerste zijt ge niks met nen amd64 als ge er geen besturingssysteem voor hebt da het deftig gebruikt dus voor gamen is het nie superiour
dus ofwel linux64 ofwel hebt ge er nie veel superioriteit aan
momenteel is het enige nuttige aan amd64 VOOR MIJ da er gameservers met nen amd64 en linux draaien

als ge het wilt testen maak dan een partitie bij en installeer het daarop maar aangezien da ge da nie echt wist zou ik zeker nie beginnen met beta OS te installen imo

Mistic

Legacy Member
Light zei:
Ok linux is niet slecht maar windows nu ook weer niet
http://www.fnl.nl/news/shownews.php3?TickerID=2003.05.06-psm-000
hier klopt de windows editie zelfs de linux editie
En wa staat erbij op de site????
vanDeSite zei:
In de -- in opdracht van Microsoft uitgevoerde -- studie neemt Windows Server 2003 het op tegen Red Hat Advanced Server 2.1 met Samba 2.2.7.

Lijkt me nog al partijdig onderzoek ten eerste, maar dat geheel terzijde...

Red Hat Advanced Server 2.1 => een van de 'slomere' linux-distro's omwille van zijn eenvoud van installatie (bij linux is het zo: "Hoe ingewikkelder de installatie, Hoe sneller u systeem")

Samba 2.2.7 => deze versie van samba is idd reeds enkele keren geklopt geweest door windows 2003 (tot nu toe wel enkel in MS-sponsered onderzoek maar dat zullen we maar buiten beschouwing laten) Maar daarom gebruikt ook niemand die versie, aangezien er nu Samba 3 is, welke tov van win2k3 ongeveer 2 tot soms zelfs 3 keer sneller is (test uitgevoerd door onafhankelijke organisatie kheb de pdf erges staan, mor ier is een ander report: http://www.vnunet.com/news/1144289 )

als je me kan overtuigen zal ik later is een linux gedoe erop smijten om te vergelijken maar opt moment ben ik nog niet overtuigd wegens de compatibiliteits problemen

bv
Hoe open jij een word document?
Hoe werk je met programma's voor windows onder linux?
75+ % is gebouwd voor windows
euhm momenteel zitten er ongeveer een 80.000 programma's in de portage-tree van gentoo, dat zijn 80.000 gratis applicaties die ge onmiddelijjk kunt installen met 1 enkel commandoken in te geven (em gaat da dan zelf downloaden en installeren voor u)

In mijn ervaring zijn vele van deze programma's beter (lees sneller en stabieler) dan onder windows...

dus ....
conclusie
linux is qua gebruiksvriendelijkheid en compatibiliteit nog fel achter.
compatibiliteit onder linux valt écht zeer goed mee, als buitenstaander lijkt dit misschien niet zo, maar als ge ne keer zelf deftig dermee bezig zijt, gade daar nog neig van verschieten....

gebruiksvriendelijkheid hangt onder linux volledig af van uw eigen smaak en voorkeuren, ge kunt zelf kiezen hoe eenvoudig of hoe ingewikkeld het is voor u, wilde het super-simpel maken, pakt KDE of gnome, wilde liever alles met commandokes doen (gelijk ik) omdat ge zo uiteindelijk veel sneller word, pak dan fvwm of fluxbox...

stabiliteit is ook beter onder windows.
één crash bij linux en je hebt de gebakken peren met het geknoei van de database van linux?
niet soms? :p

Wel ik kan u vertellen, ik werk al sinds windows 1.0 met windows en heb windows blijven gebruiken tot enkele maanden geleden (toen ik eindelijk mijn laatste windows heb kunnen verwijderen omda'k et nie meer nodig heb) en ik moet zeggen windows XP is niet meer zo crash-ziek als vroegere versies, wat wel een ander feitje is, mijn vorige laptop was een PIV 3.06 Ghz met 1Gb RAM terwijl mijn desktopken maar een arme AMD XP1700+ (@ 1601 Mhz) is met 512 Mb RAM en als ik hen tegelijk liet booten, was ik eerder aant surfen in linux dan ik kon inloggen in win XP....

stabiliteit, wel euhm mijn PC gaat sinds er linux op staat ALLEEN nog maar neer als IK dat wil.
ff 2 voorbeeldjes:
SERVER: -PIII 500 met 64Mb RAM en 480 Gb HD's
SRftp root # uptime
10:43:08 up 43 days, 1:09, 1 user, load average: 1.00, 1.00, 1.00
(load average van 1.00 wijst op volle belasting)
ROUTER (eeft nie veel te doen buiten ne IRC draaien enzo) - Celeron 233 met 64Mb RAM
router root # uptime
11:13:03 up 25 days, 12:16, 4 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

het feit dat de router nor maar 25 dagen uptime heeft zit em in iets doms, khem der per ongeluk nen iets te zwaren trap tegen gegeven toen ik mijn woede wilde bekoelen nadat ne klant zijne windows weer is helegans doorflipte (Windows zorgde voor downtime van mijne router !!!! :D :D )

Kweet trouwens nie waar ge da haalt van die 'de database van linux' maar ik kan u verzekeren da da nie het geval is :D

Owjah leuk anekdoteke: kwas ne keer wa aant rondfucken op mijne server (voor ene keer is in grafische mode ipv in textmode) en kvoerde verkeerd commandoken uit waardoor ik 60 Gb verwijderde van mijn HD, in windows is dit geval = PANIEK, in linux ist 1 commandoken en twas hersteld (duurde wel een uurken of 2 dankzij de geweldig snelle CPU in dien bak :D )

stelly zei:
en mystic gij zegt daar het volledige office pakket, ik neem aan da ge het dan op openoffice hebt die geen databasesysteem kent?

1. tis mistic met 2 * i !!!
2. idd tis openoffice
3. ik vind het niet erg dat er geen access in openoffice zit aangezien IEDEREEN in den IT-wereld weet dat dat zowat het allerslechtste DB-systeem is ter wereld, dus heb ik die klant een MySQL-DB gegeven met phpMyAdmin derbij op een apacheke en khem dervoor gezorgd da zijn DB'ken zijn eigen om de week upload naar een stuksken webspace zoda als zijn HD ooit naar de zak gaat, em zijn DB nog heeft....

BTW kzien der ier massa's van ulder met nen avatar van "Get Firefox", wel als ge nu ziet wa da opensource (jaja firefox komt uit de linux-community) voor effect heeft op iets simpel als een browserken, beeld u dan eens in wa het effect is op een OS!!!!

grtz
Mistic

stelly

Legacy Member
kijk bij linux moet ge van alles bij elkaar puzzelen om een pakket van microsoft te hebben

de mensen hebben da nie graag echt waar, knutselaars zoals gij en ik doen da graag maar grootste deel van de mensen willen hun pc opstarten, inetconnectie maken en beginne surfen ofwel ergens in office iets maken

mensen die graag toveren GOED GEBRUIK LINUX
mensen die graag een all-in-one kopen GOED GEBRUIK WINDOWS

en kweet nie wa anderen der van vinden maar 't heeft hier niks meer te maken met win x64 aangezien de beta zelfs nog nie uit is valt er geen discussie te houden in deze thread

waarom blijven der mensen kakken tussen de verschillen van windows en linux amaai zeg

Mistic

Legacy Member
beta is wel uit... staat op site van M$

nen deftigen verkopen kan allebei de mogelijkheden aanbieden en ik merk toch dat steeds meer van onze klanten kiezen voor een linuxoplossing, en wat hen betreft is dat een all-in-one oplossing...


stelly overal waar ge kijkt in de bedrijfswereld ziede linux winst maken en meer en meer gebruikt worden, grotendeels net omwille van de lage prijzen...

mo swat kga da ier laten veurwa et is (tenzij da'k mij misschien nog ne keer niet kan inhouden)

laterz
and hf around christmas...

Tuinslak

Legacy Member
Ik wil echt ni moeilijk doen
ma... WAAROM koopt ge nen 64bit cpu (400 tal euro?) als ge die op 32bit draait (thx to m$) ...?
koop dan een goedkope athlon xp 2ghz ofzo, komt op zelfde neer ?

En ja, ik draai Gentoo linux op mijn 64bit cpu (welja, op elke pc eigenlijk)


stelly zei:
en linux mag eerst groeien voor ze beginne te denken aan de consumentenmarkt (btw 't zou ook helpen moesten er 2 of 3 distro's zijn ipv XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.......)

1) linux groei, op 2 jaar (!!) zijn de linux users verdubbeld, da heeft windows nog ni mee gemaakt se... die proberen al sinds '87 (ofzo) iedereen te verplichten windows te gebruiken
2) 2 of 3 distro's ? ge snapt het denk ik niet helemaal, das eigenlijk het voordeel van linux, staat het u ni aan, dan gade naar 'de concurrentie'; een andere, betere? distro. En dat allemaal gratis... waaw seg

stelly zei:
kijk bij linux moet ge van alles bij elkaar puzzelen om een pakket van microsoft te hebben

de mensen hebben da nie graag echt waar, knutselaars zoals gij en ik doen da graag maar grootste deel van de mensen willen hun pc opstarten, inetconnectie maken en beginne surfen ofwel ergens in office iets maken
Der zijn genoeg distro's die da kunnen, linspire, suse, fedora, ... Allemaal zeer simpele distro's met gnome of kde

en da ding hierboven over samba en windows2003... samba (network neighborhood in wintendo) is GEEN fileserver gedoe, das enkel goe voor LAN netwerkje @ home, ik zie mij NIET samba'en ofzo naar een server in nederland b.v., FTP ofzo all the way... :p)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan