Archief - ubuntu bootloader probs

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

thugangel

Legacy Member
yuw manne,
kheb gistere dus opnieuw linux op men pctje gezet, deze keer Ubuntu linux.
ik vind deze veel beter als mandrake, redhat , ( voor beginners dan :) ).
maar k heb hier weer een probje met de bootloader.
ik kan namelijk windows xp nimeer starten. ik zie em wel in de lijst staan, maar wanneer ik deze kies uit het lijst zegt em:

Code:
 title		Windows NT/2000/XP
root		(hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader	+1
en verder gebeurt er dan nix meer.
kheb hier een screentje gemaakt met alle info dat nodig is ( denk ik ) :) , zodat de ervaren linux gebruikes mij miss kunnen helpen.
screenshot

ps: Door met de instellingen te spelen , heb k er ondertussen ookal voor gezorgt dat ik de bootloader diskette MOET gebruiken dat ik juist heb gemaakt :(, t start dus niet op zonder diskette, as de diskette er niet insteekt zegt em : ' could not load operating system '.

alvast bedankt
mvg lilpac

/EDIT:
in de recovery console van windows xp werken de volgende commands ook niet: "FIXBOOT", Fixmbr ... kheb die geprobeert en t zegt wel dat er een nieuwe mbr is geschreven nzo maar toch blijf k die foutmeldingen krijgen. :help:

QplQyer

Legacy Member
title=Windows XP Pro
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

Dat is mijn grub.conf, probeer die eens anders.
Hetzelfde staat in grub.lst dus, maar ik dacht dat je grub.conf moest aanpassen, ben het niet zeker, maar in beide staat toch hetzelfde dus ja.

Dan om grub te installeren in je mbr (als root):

Code:
grub-install /dev/hda

Dat zou het moeten doen.


*edit* wellicht ligt het aan het ontbreken van de = achter de title of aan de rootnoverify dus, maar ik ben geen grubexpert dus ik weet niet aan welk van de twee het ligt :p

thugangel

Legacy Member
QplQyer zei:
Dat is mijn grub.conf, probeer die eens anders.
Hetzelfde staat in grub.lst dus, maar ik dacht dat je grub.conf moest aanpassen, ben het niet zeker, maar in beide staat toch hetzelfde dus ja.

Dan om grub te installeren in je mbr (als root):

Code:
grub-install /dev/hda

Dat zou het moeten doen.


*edit* wellicht ligt het aan het ontbreken van de = achter de title of aan de rootnoverify dus, maar ik ben geen grubexpert dus ik weet niet aan welk van de twee het ligt :p

thnx QplQyer,kga het nu is probere
edit:
btw waar vind k die 'grub.conf' eigelijk? :(

//Edit:
normaal zou grub.conf hier moeten staan: "/boot/grub/grub.conf" maar daar staat em dus niet :doh: .
btw QplQyer: nu heb k de loader terug zonder de diskette :) thnx dus
... :( nu de rest nog

QplQyer

Legacy Member
Probeer anders eens:

Code:
locate grub.conf
of
Code:
slocate grub.conf
of
Code:
find / -name 'grub.conf'

om die config te vinden

QplQyer

Legacy Member
thugangel zei:
daar zit em dus ni :) , moek zelf ene aanmake miss? mm
Zie mijn edit dus had maar net de jouwe gelezen ;)

*edit*: het kan zijn dat je die menu.lst dus moet aanpassen ipv grub.conf, blijkbaar worden die twee door mekaar gebruikt, als je die aanpast en dan grub-install doet, werkt het dan?

thugangel

Legacy Member
QplQyer zei:
Zie mijn edit dus had maar net de jouwe gelezen ;)

*edit*: het kan zijn dat je die menu.lst dus moet aanpassen ipv grub.conf, blijkbaar worden die twee door mekaar gebruikt, als je die aanpast en dan grub-install doet, werkt het dan?

:) kheb just find / -name 'grub.conf'
, gedaan.. ma t heeft nix gevonden, en de andere 2 commands werken niet . :) en nu?

mvg lilpac

Edit, nu heb k uw edit dus geleze :)
euhmm dus menu.lst ( /boot/grub/menu.lst) , aanpassen.
daarna grub install? :)

is probere :)


[edit] btw QplaQyer, als ge het ni te druk hebt, zou k u moge toevoegen op msn? da gaat gemakkelijker :p...

QplQyer

Legacy Member
edit menu.lst dan, die zou hetzelfde moeten doen lees ik hier ergens op google.
*edit* ja dus dat proberen :)
*edit* wel eigenlijk wel tamelijk druk met examens voor de moment :s

thugangel

Legacy Member
QplQyer zei:
edit menu.lst dan, die zou hetzelfde moeten doen lees ik hier ergens op google.
*edit* ja dus dat proberen :)
*edit* wel eigenlijk wel tamelijk druk met examens voor de moment :s

ok just aangepast, kga is rebooten :)

( njah :) ni erg dan, veel geluk me uw exames ;) )

*edit* tis ni gelukt , nu geeft die em die foutmelding wa ik just heb aangepast :).

*edit* is er geen mogelijkheid om gewoon de windows bootloader te gebruiken n voor linux de diskette te gebruiken? :).

QplQyer

Legacy Member
Hmm normaal wel, maar dan moet ge wel mbv fixmbr uwe mbr terugkrijgen eerst en grub op diskette installeren (zal wellicht grub-install /dev/fd0 ofzoiets zijn om dat te doen denk ik).

thugangel

Legacy Member
lilpac@ubuntu:~/downloads $ grub-install /dev/fd0
/dev/fd0 does not have any corresponding BIOS drive.


:), thnx vr alle hulp allesins QplQyer

Burnout

Legacy Member
Ik snap het niet goed. Ge hebt precies grub in uwen mbr geïnstalleerd niet? De instellingen voor uw windows te booten staan goed hoor. Geeft hij een foutmelding als ge windows wilt booten?

thugangel

Legacy Member
ja hij geeft een foutmelding.
alle ni echt een foutmelding
er komt gewoon op te staan:
Code:
 title		Windows NT/2000/XP
root		(hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader	+1

wat kan k nog doen?


*edit*
en er komt ook op te staan:
" Filesystem type unknown "

dJeez

Legacy Member
Heh? Dat lijkt imho heel sterk op het illustere Fedora Core 2 probleem (zelfde symptomen, dus wellicht dezelfde oorzaak).

Op http://lwn.net/Articles/86835/ kan je de oplossing voor dat probleem vinden (met name sfdisk -d /dev/hda | sfdisk --no-reread -H255 /dev/hda uitvoeren in een Linux console). De hele uitleg staat er mooi bij.

thugangel

Legacy Member
dJeez zei:
Heh? Dat lijkt imho heel sterk op het illustere Fedora Core 2 probleem (zelfde symptomen, dus wellicht dezelfde oorzaak).

Op http://lwn.net/Articles/86835/ kan je de oplossing voor dat probleem vinden (met name sfdisk -d /dev/hda | sfdisk --no-reread -H255 /dev/hda uitvoeren in een Linux console). De hele uitleg staat er mooi bij.

kheb daarstraks heel men ubuntu installatie verne**kt :(,
dus ben nu even windows xp terug aant installeren,
daarna ga k hier partition magic op zetten, en windows 20Gb geven zodat Linux 60gb heeft. En kga proberen om de windows Bootloader te gebruiken, en ubuntu alleen op te starten via diskette :).
als k dezelfde fout krijg, dan ga k morge die link ook nog bekijken. alvast bedankt Djeez

mvg lilpac

dJeez

Legacy Member
thugangel zei:
en nu kan ik windows xp nimeer installere :s
Da's dus duidelijk datzelfde probleem als FC2. Boot (als single user mode booten van Ubuntu ook niet werkt) van een Linux LiveCD (Knoppix of een rescue disk), ga naar de console en voor dat sfdisk commando van de vorige post uit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan