Archief - Ubuntu 10.04 moederbord probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sick minds

Legacy Member
Vandaag heb ik eens geprobeerd om ubuntu 10.04 op een oude desktop, die ik al een tijdje niet meer gebruik, te installeren.
Vanaf dat het scherm op de startpagina van de installatie kwam gaf mijn moederbord een beepcode. Continu een hoge en lage toon (een te hoge CPU temp). Maar volgens m'n bios was het maar 37°C.
De installatie is gelukt, maar nadat ubuntu 10 sec opgestart is begint het gebiep opnieuw. Is het mogelijk dat Ubuntu m'n moederbord niet ondersteunt?

hardware:

Abit kv8 max 3
AMD Athlon 6 3000+
512mb ram
maxtor 160gb SATA
POV 6800gt

maximvdb

Legacy Member
Tkan zeker geen kwaad op is geoptimaliseerde drivers voor ubuntu te gaan zoeken.

tripomatic

Legacy Member
Dat gepiep geeft volgens mij aan dat er iets verkeerd is met uwe moederbord.
Normaal kan je op de site van fabriek ofzo, te weten komen wat het gebeep wil zeggen.

sick minds

Legacy Member
Mja, het installeren van m'n grafische kaart driver heeft ervoor gezorgd dat m'n beeldscherm geen beeld meer heeft. Even opnieuw Ubuntu geïnstalleerd. Ik ben honderd procent zeker dat het gepiep te maken heeft met de temperatuur van de CPU als hij te hoog wordt.
Maar volgens m'n Bios en ander progje heeft die maar 40°C. Ervoor stond er XP op en toen gaf het praktisch nooit dat alarm.
Maar vanaf dat de Ubuntu CD instak en de installatie begon begon het gebiep.
Na de installatie en bij het opstarten duurt het ongeveer 10 seconden vooraleer het gebiep begint.
Zou het kunnen zijn dat Ubuntu de temperatuur van m'n CPU niet deftig of zelfs niet kan lezen en daarom alarm slaat. Ik heb nog niet gevonden hoe ik de mobo drivers moet installeren.

i386dx

Legacy Member
Heb je je geheugen al eens gecontroleerd? (Memtest kiezen bij booten Ubuntu-CD)

tripomatic

Legacy Member
Als de temperatuur te hoog is zal die geen gepiep geven. Zelf nog mee gemaakt dat mijn fan naar de kl*ten begon te gaan en temperatuur te hoog werd op cpu. De pc reboot automatisch dan.Zoals i386dx zegt best beginnen met geheugen te controleren.
Desnoods keer pc opendoen en kijken of alles nog goed vast zit ook.

sick minds

Legacy Member
Hallo iedereen.
Net terug van m'n werk en even vlug die memory test gedaan en die was geslaagd. Geen enkele problemen.
Dan even herstart om ubuntu te herinstalleren aangezien ik geen beeld meer had door een grafische kaart driver update. De cd was nog maar half geladen of m'n pc gaf hetzelfde gebiep.
tijdens de memory test had ik het signaal helemaal niet.

t038682

Legacy Member
Misschien niet het slimste idee ooit maar kan je dat gebiep niet afzetten in je BIOS? Als je toch zeker bent dat het vals alarm is...

InFerNo

Legacy Member
Er moet toch ook een visuele error getoond worden e, aangezien uw graka fatsoenlijk opstart?

En hebde al opgezocht wat die beepcode juist inhoud op de site van de fabrikant?

sick minds

Legacy Member
ABIT BIOS BEEP CODES
Basic Beep Codes for ABIT AWARD BIOS Motherboards

1. No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a dead-on-arrival board
2. One beep - board is working fine
3. One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU
4. 1 short(Beep) System booting is normally
5. 2 short(Beep) CMOS setting error
6. 1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR
7. 1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error
8. 1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error
9. 1 long - 9 short(Beep) ROM Error
10. Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly
11. Short(Beep) continuous POWER supply has a problem
12. A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages
13. Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear CMOS to reset to default (no checking).

Nummer 12 dus. Een oververhitting of iets met de voltages. Maar hoe die voltages in elkaar zitten, dat weet ik niet.

InFerNo

Legacy Member
Collega heeft da ook gehad en toen zat zijn cpu cooler ni goe/er zat veel stof in (comboke :p)

Sleurt da spel er eens af en blaast da eens goe uit :)

sick minds

Legacy Member
Hallo iedereen.
Een tijdje geleden dat ik nog eens iets gepost heb.
Ik heb eens de compressor z'n werk laten doen en alles deftig zitten uitblazen.
4 kilo stof later nog eens geprobeerd.
Opnieuw ubuntu geïnstalleerd, het ging een minuutje na de install goed, maar helaas het gebiep kwam terug.
nog eens in m'n bios gekeken en die temperatuur blijft maar rond de 45°C hangen. Misschien eens de pasta op m'n koelblok en cpu vervangen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan