Archief - The Gimp en Photoshop ( wine )

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Avilowca

Legacy Member
alloh allemaal :) Ik zit met een vraagje.

Ik ben student professionele fotografie en werk al een jaar of 2 met photoshop. Nu is mijn vader een 3 maanden geleden begonnen met linux, en begin deze maand heb ik ook ingepikt. Toen ik een alternatief zocht voor PS kwam ik bij The Gimp uit.

Mijn vraag is nu, kan The Gimp wat photoshop kan ? ik ben nu een weekje bezig, maar ik krijg de indruk dat The Gimp niet de qualiteit levert van photoshop ( compressing, color rerendering ) etc... Dit is natuurlijk een eerste indruk, maar ik zou niet graag in het midden van mijn eindwerk voor verassingen komen te staan.

Is dit nu een illusie ?

Een tweede vraag gaat over Photoshop onder linux. Ik heb wat rondgesnuffelt op google en gemerkt dat Photoshop CS op wine kan draaien. Dit zou natuurlijk ideaal zijn voor mij maar, grote noob dat ik ben, heb niet genoeg kennis van linux om de verscheidene engelse guides te begrijpen. Kan iemand mij wegwijzen naar een noob-proof guide, of eter nog, mij het persoonlijk uitleggen in een PM :) ?

alvast bedankt.

edit : ik werk met redhat fedora core 3

shimbayi

Legacy Member
Voor mij kan The Gimp hetzelfde wat photoshop kan, maar ik ben er ook niet professioneel mee bezig (verre van). Je kan photoshop draaien met crossover office (commercieel en gebaseerd op wine), maar die zeggen dat photoshop 7.0 bruikbaar is maar nog regelmatig bugs vertoont en photoshop cs hebben ze nog niet getest en ondersteunen ze niet.

Je hebt ook Corel PhotoPaint voor linux (versie 9).
Ik heb er nog een link naar gevonden op de volgende site.
http://www.the-blue-orb.com/link/security/Corel-PhotoPaint/
Je kan die RPM eens proberen te installeren op Fedora, maar ik weet niet of het gaat werken.

Tyfius

Legacy Member
Een windows programma emuleren op linux is natuurlijk op eigen risico, maar niet zo moeilijk. In principe kan je gewoon gebruik maken van wine. Dat installeer je best via een shell (bv "emerge wine" in gentoo, "apt-get wine" in debian, "yum wine" in fedora, ... naargelang je distro)

dan steek je gewoon je cd in, opent je shell en typt bv
"wine /dev/cdrom/setup.exe"

Photoshop zal dan geinstalleerd worden in een soort windows achtige directory systeem

"wine /home/tyfius/.wine/c_drive/Program Files/Adobe/Photoshop/photoshop.exe"

dJeez

Legacy Member
The Gimp nadert met rasse schreden de mogelijkheden van PS, maar is er wel nog niet. Zaken zoals werken in CMYK (voor print) worden momenteel wel geïmplementeerd, maar ik vrees dat het nog nèt iets te vroeg is om het professioneel te kunnen gebruiken.

Nu ja, GIMPGuru kan misschien wel handig zijn, en 'k moet zeggen dat die resultaten er voor mij als amateur (ik ben zelf mijn eerste stapjes aan 't zetten in digitale SLR fotografie met een Nikon D-70), best aardig uitzien...

BTW Als het gaat over vector tekeningen dan zou je zeker Inkskape en/of Sodipodi eens kunnen bekijken.

Burnout

Legacy Member
Gimp is echt een zalig goed programma, het is effe wennen, maar volhouden wordt dubbel en dik beloond, probeer de nederlandse tutorials op www.bartendavid.be maar is.

Emuleren van Photoshop gaat perfect met wine, geen enkele klacht over, alles werkt :)

fretn

Legacy Member
hetgeen the gimp echt mist is het text-editing-gedoe als je wil de typograaf uithangen in the gimp mag je het echt vergeten, vond ik wel jammer, maar in de toekomst zal dit meebie wel fixed worden

dJeez

Legacy Member
fretn zei:
hetgeen the gimp echt mist is het text-editing-gedoe als je wil de typograaf uithangen in the gimp mag je het echt vergeten, vond ik wel jammer, maar in de toekomst zal dit meebie wel fixed worden
Het hangt er vanaf wat je onder typografie verstaat, maar misschien is Scribus wel wat je zoekt.

PC_Freak

Legacy Member
fretn zei:
hetgeen the gimp echt mist is het text-editing-gedoe als je wil de typograaf uithangen in the gimp mag je het echt vergeten, vond ik wel jammer, maar in de toekomst zal dit meebie wel fixed worden
In Gimp 2.0 is dit wel deels verholpen door een veel betere text-tool, en de Freetype-functie die ergens verborgen zit biedt veel mogelijkheden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan