Archief - Samba probleempjes

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

fragske

Legacy Member
Ik heb dus voor iemand een nas-systeempje opgezet. Alles werkt naar behoren eigenlijk alleen nog een paar kleine stomme problemen waarvoor ik maar geen oplossing vind.
Ze zitten hier met 4 verschillende gebruikers thuis. Heb ze allemaal een eigen folder aangemaakt en de gebruiker (owner) alleen mag lezen/schrijven/uitvoeren.
Voor elke sambashare is er een verschillende login + paswoord aangemaakt.
Nu als een gebruiker toch een andere sambashare wil mounten met andere credentials, dan werkt dat niet.
Dus het probleem is vanaf 1 computer tegelijkertijd 2 verschillende shares wil mounten gaat dat dus niet.
Heb al is in de samba docmentatie zitten lezen maar ik zie het probleem niet echt.

Heeft hier nog iemand die zelfste problemen al eens tegengekomen?

fragske

Legacy Member
Sorry voor de late reactie, heb er nog eens mee proberen te spelen maar heb nog steeds het zelfste probleem. Enfin hier is mijn huidige conf dan maar. :)

Code:
[global]
	case sensitive = no
	workgroup = kaphaanlei
	server string = %h server (kaphaanlei-samba)
	dns proxy = no
	log file = /var/log/samba/log.%m
	max log size = 1000
	syslog = 0
	panic action = /usr/share/samba/panic-action %d
	unix password sync = yes
	passwd program = /usr/bin/passwd %u
;	passwd chat = *Enter\snew\s*\spassword:* %n\n *Retype\snew\s*\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .
	username map = /etc/samba/smbusers
	security = user
;	guest ok = no
;	guest account = nobody

[public]
	path = /kaphaanlei-nas/public
	comment = public
;	writeable = no
;	browseable = yes
	write list = karl

[muziek]
	path = /kaphaanlei-nas/muziek
	comment = alle muziek bestanden
;	writeable = no
;	browseable = yes
	write list = karl

[marina]
	comment = prive bestanden marina
	path = /kaphaanlei-nas/marina
	writeable = yes
;	browseable = yes
	valid users = karl, marina

[kaat]
	comment = prive bestanden kaat
	path = /kaphaanlei-nas/kaat
	writeable = yes
;	browseable = yes
	valid users = karl, kaat

[saartje]
	comment = prive bestanden saartje
	path = /kaphaanlei-nas/saartje
	writeable = yes
;	browseable = yes
	valid users = karl, saartje

[bittorrent]
	comment = alles met bittorrent
	path = /kaphaanlei-nas/bittorrent
	writeable = yes
;	browseable = yes
	valid users = karl

[backup]
	comment = backup folders
	path = /kaphaanlei-nas/backup
	writeable = yes
;	browseable = yes

[kaphaanlei-nas]
	comment = shares
	path = /kaphaanlei-nas
	writeable = yes
;	browseable = yes
	valid users = karl

InFerNo

Legacy Member
Hier zou ik graag ook het antwoord op weten, binnen een half jaar zoek ik zoiets zelf in mijn huis te zetten als het af is :)

Free bump :)

RpR

Legacy Member
Is trouwens geen bug. Bij windows shares werkt dit juist hetzelfde.
Logins zijn per server / pc.

Oplossing is ofwel uw gebruikers in groepen te steken. Of open te stellen voor iedereen of te werken met ACL.

fragske

Legacy Member
Mja, als je met ACL's werkt of met groepen dan kunnen de gebruikers toch nog bij andere gebruikers in hun folders schrijven. En dit is nu net niet de bedoeling, maar in principe maakt het weinig uit. Het valt op te lossen door een netwerkverbinding te maken met daar in de andere credentials. Het is geen erg probleem, alleen een beetje storend :)

edit : het werkt en dat is het belangrijkste
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan