Archief - Ris Server opzetten, dhcp problemen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TeddySo

Legacy Member
beste 9livers,

hierbij probeer ik een Remote instalation server op te zetten, dit is gelukt, maar nu heb ik problemen met de dhcp server.

mijn netwerk ziet er zo uit:

192.168.0.1 is het adres van mijn router, die dan verbonden is aan het internet.
192.168.0.100 - 192.168.0.254 is de range die de router gaat uitdelen.

192.168.0.132 is het adres van de server, die aan de router verbonden is.

nu heb ik een 2de netwerk kaart geinstalleerd in de server, met daar een switch aan verbonden.

aan die switch hangt een 2de computer, die ik wil laten booten in het netwerk, namelijk die RIS server.

echter lukt het mij niet, om die computer een ip te geven...

kan iemand mij helpen.


Greetz

Exit

Legacy Member
omdat die dus geen dhcp server heeft op dat 'netwerk gedeelte'

hoe is de verbinding ingesteld op die server?
dhcp server op de server installeren
...

TeddySo

Legacy Member
DHCP is geïnstalleerd, maar niet goed geconfigureerd denk ik.

de verbinding is zo ingesteld: 1ste nic:
192.168.0.132 is een STATIC ip die verbind met de router.
192.168.0.1 is de router in het 1ste netwerk.

2de nic:
een utp kabel, met daaraan een switch verbonden.
aan die switch hangt dan weer een utp kabel, met daar de client aan.

in de server heb ik de volgende config staan:

-DHCP
-webserver.home.webserver [192.168.0.132]
-scope[192.168.0.0] dhcp
-Adress Pool: - 192.168.0.20 - 192.168.0.25 Ip Adresses exclude from distruburion
- 192.168.0.2 - 192.168.0.50 Adresses range for distrubution
-Adresses Leases: Leeg
-Reservations: Leeg
-Scope Options: - 006 DNS Servers | Standard | 192.168.0.132 | Class none
- 044 WINS/NBNS Server | Standard | 192.168.0.132 |
- 046 WINS/NBT Node Type | Standard | 0xB
- 060 PXEClient | Standard | Class none
-Server options: - 060 PXEClient...

ShPonGle

Legacy Member
waarom werk je met RIS, dat is toch stokoud, en WDS is toch veel beter?

TeddySo

Legacy Member
heb het immers opgelost :p na een hele dag stoeien en knoeien met ip, dhcp enz...

het probleem was dat de nieuwe windows server door middel van moderne communicatie wel elkaar herkent, en dus ook de dhcp werkt.

Gewoon Windows server 2008 geïnstalleerd, dhcp, dns, en wds geïnstalleerd, en geconfigureerd, alles werkt!

Greetz

TeddySo

Legacy Member
heb nog een klein vraagje, hoe krijg ik nu internet op de client?

heb de volgende config

internet -> router -> Server -> Cliënt
213.XXX 192.168.0.1 192.168.0.132 192.168.2.213
router staat op dhcp, dus op de server kan ik surfen

Verbinding 2 op server heeft de volgende vaste config:
ip:192.168.2.213
subnt:255.255.255.0
dfgw: leeg
dns server: leeg
wins server: leeg
netbios: yes

DHCP scope: deelt een range uit van 192.168.2.1 tot 192.168.2.254
met exlusief 192.168.2.213
DHCP heeft ook de dns aan boord, van telenet namelijk 195.130.144.20.

wat moet ik nu instellen in dns? zijn de ip's goed?



Greetz

Exit

Legacy Member
tja, dan moet ge een 'doorlus' maken tussen beide ip ranges.
omdat ge met verschillende ranges zit geraakt netwerk2 niet aan netwerk1
gateaway 2 lussen naar gateaway1 (ofwel server moet gateaway naar de router koppelen)

in dns van de server normaal gezien dacht ik

nigel555

Legacy Member
inderdaad, uw gateway zal incorrect zijn ;)
Als uw server internet heeft moet deze ook het internet kunnen verdelen. Daarom denk ik dat uw fout bij de scope instellingen zal zijn. In principe moet uw scope Gateway en DNS identiek zijn aan uw server.

ShPonGle

Legacy Member
er klopt toch meer niet aan die opzet, hij zit in 2 verschillende subnets doordat het subnetmask 255.255.255.0 is!

waarom deel je trouwens via dhcp adressen uit die in het netwerk 192.168.2.0/24 staan, dat is toch niet nodig? gewoon dhcp van router disablen en de dhcp server options instellen op 192.168.0.0 /24, dat gaat er al meer op trekken.

daarbij komt, een dhcp server is standaard geen RRAS server, dwz dat hij nog niet standaard zal werken als router gewoon omdat ge hem in de dhcp options als gateway vermeldt.

ik gebruik voor zo'n zaken wel 2 subnets met een extern en een intern netwerk, en een isaserver als gateway:

http://home.base.be/vt6200738/docs/network2010.pdf
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan