Archief - Q: Fedora Core 3

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

<< Hellraz0r >>

Legacy Member
Hoe kan ik:
  • Hoe kan ik draadloos surfen met Core 3?
  • Hoe kan ik de bestanden op mijn XP-partitie zien?

Ik weet nog nie zoveel af van Linux, hopelijk kunnen jullie me helpen :)

dark wizzard

Legacy Member
voor de windows partities te zien moet ge vfat (als ge menuconfig uitvoert zit da onder filesystems) in uwe kernel enablen of als het NTFS partities zijn (vanaf 2000 en xp standaard) moet ge NTFS enablen, zelfde sectie, wel deraan denken da enkel vfat volledig lees en schrijf mogelijkheid geeft,
NTFS kan enkel lezen (en als aangezet) een bestand overschijven dat exact dezelfde lengte heeft (meer schrijf toegang is er niet, deze werkt echter naar verluid vrij goed).

Om draadloos te surfen moet je je netwerkkaart toevoegen, voor draadloos is dit (in gentoo, ik denk in fedora ook) wth0 voor de eerste netwerkverbinding.

shimbayi

Legacy Member
Om draadloos te kunnen internetten zal je drivers moeten installeren voor je draadloze netwerkkaart. Je zal dus eens moeten kijken of er voor jou kaart linux drivers bestaan.

Bestanden op je XP partitie kan je zien door die partitie te mounten. Eerst maak je hiervoor een directory aan waar je windows in gaat mounten met het commando 'mkdir /mnt/windows'. Zie eerst dat je root bent als je dit doet. Je kan overgaan naar root met het commando su (switch user). De partitie mounten doe je dan met het volgende commando: 'mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/windows'. Hier is /dev/hda1 je partitie waar windows op staat. Het kan zijn dat die een andere naam heeft en dan zal je die moeten aanpassen, maar meestal is het deze.

Dit is de handmatige manier, maar je kan het ook automatisch laten gebeuren bij het opstarten. Hiervoor moet je het bestand /etc/fstab aanpassen. Om dit te doen moet je dus ook root zijn (su). Het bestand aanpassen kan je met een teksteditor zoals bijvoorbeeld emacs. Om die op te starten typ je dan 'emacs /etc/fstab'. Aan dit bestand voeg je dan de volgende lijn toe.

/dev/hda1 /mnt/windows ntfs defaults,uid=uw_username,gid=users 0 0

Het kan zijn dat er voor fedora een eenvoudigere grafische manier is om dit te doen, maar aangezien ik niet met fedora werk zou ik het niet weten. Op deze manier zou het in ieder geval moeten lukken.

Tyfius

Legacy Member
1. Depends, ik bevoorbeeld zit met een laptop, die draadloos kan. Normaal is standaard alles in de kernel compiled dus zou die moeten werken. In core2 zette die da ni automatisch aan, en moest ge die zelf toevoegen.
In gnome moet ge als volgt doen:
- start (allee, lijk in windows zo, snapt da wel)
- system settings
- network
- new
en uw draadloos toevoegen.

2. normaal is uw XP schijf van het type NTFS. Ik vrees echter dat als ge met de standaard kernel werkt die geen NTFS support heeft, ff kernel compilen met NTFS support dan.
en dan zien waar die staan.
Ik zit atm op mijn laptop, dus gaat er iets anders uitzien
Code:
# /sbin/fdisk -l
 
Disk /dev/hda: 40.0 GB, 40007761920 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 77520 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes
 
   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1         203      102280+  83  Linux
/dev/hda2             204       75700    38050488   83  Linux
/dev/hda3           75701       77520      917280   82  Linux swap
Bij u gaat er dan bv nog staan: /dev/hda4 ... NTFS
Code:
# mkdir /mnt/xp
# su
# *******
# mount -t ntfs /dev/hda4 /mnt/xp
ge kunt da ook laten gebeuren bij het booten:
Code:
# su
# ******
# nano -w /etc/fstab

/dev/hda4               /mnt/xp                 auto    users,ro,umask=0222     0 0
vanonder toevoegen.
Het kan zijn dat ge ivp auto ntfs gaat moeten invullen, da wetek zo direct nimeer vanbuiten.

Quetzacotle

Legacy Member
Nu we toch over Fedora Core 3 bezig zijn. Is die bug er al uit die bij dualboot uw windows naar de knoppen kan helpen?

KO

Legacy Member
Quetzacotle zei:
Nu we toch over Fedora Core 3 bezig zijn. Is die bug er al uit die bij dualboot uw windows naar de knoppen kan helpen?
hier toch ^^

ik kan nu booten met grub tussen xp en fedora maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar niet meer naar m'n win 98 partitie :/

edit :
Code:
title Windows 98
	rootnoverify (hd0,1)
	chainloader +1
toevoegen aan/boot/grub/grub.conf loste dit wel op :woohoo:

Dark_One

Legacy Member
=[KO]= zei:
hier toch ^^

ik kan nu booten met grub tussen xp en fedora maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar niet meer naar m'n win 98 partitie :/

edit :
Code:
title Windows 98
	rootnoverify (hd0,1)
	chainloader +1
toevoegen aan/boot/grub/grub.conf loste dit wel op :woohoo:

die code daar krijg ik als ik xp wil booten maar hij gaat nimmeer verder na da ... enig idee waar het aan ligt? :sad: En is er een goeie partitie manager ofzo in de setup was er een goeie maar die vinnek nergens terug hier & alsk windows dan ni kan booten dan wil ik wel die diskspace terug bij mennen linux zetten als da gaat?!

en voor de rest bennek wel heel content over FC 3 :applause:

Dark_One

Legacy Member
damn nu hebbek weer 1 of andere error mee fedora zelf dan
krijg en vette error als gnome aan't laden is

egg-cups is instabiel geworden

kvrees datk fedora zal moete herinstallen zeker

MagicGerre

Legacy Member
Dark_One zei:
damn nu hebbek weer 1 of andere error mee fedora zelf dan
krijg en vette error als gnome aan't laden is

egg-cups is instabiel geworden

kvrees datk fedora zal moete herinstallen zeker

Had die error gisteren ook

was simpel op te lossen maar ken het cmd niet meer vanbuite en zit momenteel op windows ff
had oplossing gevonden met google
dacht dat het /etc/init.d/prelink was

fretn

Legacy Member
eergisteren fedora core 3 64bit installed

bluh, alles werkte op eerste gezicht, ok ff gamepje installeren om timedemo te doen (nieuw systeem enzo), ok installer van wolfenstein ondersteund geen 64bit, manueel extracten it is, np, files op goe plaats gezet etc, rtcw starten hmm geen sound, al m'n sound werkt behalven in rtcw omdat hij wijst naar /dev/dsp , na half uur gepruts opgegeven

probeer een "locate dsp" ... ah idd moet updatedb doen, doe dat, 'm geeft error, updatedb werkt niet , dan maar in m'n bed gekropen, iemand tips ? anders wordt het weer core 2 32bit daar werkte alles
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan