Archief - PC herkent geen harde schijf bij begin format + installatie XP

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

clubje

Legacy Member
Hallo,

eerst en vooral: ik ben een volledige PC-leek. Dus ik excuseer me op voorhand.
Ik wil mijn pc formatteren en windows opnieuw installeren.
Zoals het hoort ben ik op internet op zoek gegaan naar hoe dit moet, alles uitgeprint, enz...

Ik had alle stappen doorlopen (bestanden opslaan, boot sequence aanpassen, opstarten via de XP-dvd, enz...)
maar al direct had ik een probleem: de pc zei me dat hij "geen schijf vond", en het enige wat ik kon doen was de installatie afbreken...

Goed, terug op zoek gegaan naar een antwoord, maar ik vind niet veel, uitgezonderd dit: "Kan de setup geen harde schijf vinden? Dan zullen waarschijnlijk eerst specifieke RAID-drivers voor Windows (zie de installatie-CD van het moederbord) moeten worden geladen. Bij Windows XP kan dat alleen aan het begin van de setup door op F6 te drukken."



Goed, ik heb dus drivers nodig, maar ik heb geen zo'n cd-rom...
Dan ben ik op zoek gegaan naar mijn type moederbord, en het blijkt dit te zijn (volgens het software programma dat ik vond op deze site):

http://users.telenet.be/kskvreserven/naamloos.JPG

nog informatie over dat moederbord (op mijn originele factuur):

ABIT AN7 µGuru (NFORCE2, SATA RAID, AGP8X, Dual Channel 400, 5PCI, 6.1 SOUND, USB2.0, Firewire, LAN)

dus als ik het goed heb moet ik drivers hiervoor vinden, en dan op cd zetten, en dan kan ik dat bij het begin van de xp-installatie installeren, zodat windows kan doorgaan?

--> Is dit juist?
--> Zoja, waar vind ik die drivers? Ik ben al naar de site gegaan van abit maar eerlijk: ik vind er mijn weg niet, duizenden links en mogelijkheden, ik weet echt niet wat ik nodig heb. Kan iemand me helpen?

alvast bedankt!
ik heb mijn best gedaan om me als pc-leek te behelpen, en alles ging goed, maar nu zit ik echt vast. Waarom mag het nooit eens vlot gaan als het op computers aankomt :help:

grtz!

club

Exit

Legacy Member
ge hebt de sata drivers nodig, zie sticky's ...

xp kan enkel drivers krijgen via diskette
2de optie is om die drivers via nlite (progje) in de xp cd te steken.
3de optie is in bios de sata op ide zetten zodat geen drivers nodig zijn

xp herkent geen sata hdd's

clubje

Legacy Member
Exit zei:
ge hebt de sata drivers nodig, zie sticky's ...

xp kan enkel drivers krijgen via diskette
2de optie is om die drivers via nlite (progje) in de xp cd te steken.
3de optie is in bios de sata op ide zetten zodat geen drivers nodig zijn

xp herkent geen sata hdd's

dank je,

ik ga ff proberen wat je zegt, maar enkele vragen:

- kans is groot dat ik niet zeker zal zijn of ik de juiste drivers ga vinden, ik probeer via de sticky die jij zegt maar meestal geven die me geen zekerheid. Over welke sticky gaat het? Want de enige sticky die ik vind waar iets staat over SATA is een thread over vista
- in bios iets veranderen, dat is riskant voor niet-kenners zoals ik, kun je me exact vertellen wat en waar?
- komt dit probleem eigenlijk door drivers die niet up-to-date zijn? Als ik ze nu eerst up to date maak (in huidige windows zelf), gaat hij dan nog dit probleem kennen?
- zorgt optie drie niet voor problemen later dan? het lijkt me eerder gegoefel dit, of niet?

grtz

Exit

Legacy Member
- meestal staat op de driver cd van het moederbord een progje die een diskette aanmaakt, dus die staan op cd en op de site

- in bios bij sata moet het van ahci/raid naar ide, dat is alles dat gedaan moet worden, geen risico.

- heeft niets te zien met drivers up to date of niet, op de cd zitten die drivers voor sata niet en dus ziet setup die niet.

- nope, geen problemen daarmee, enkel dat bepaalde sata commands niet werken maar dat geeft geen problemen.


juiste drivers en/of bios optie zal ik hier straks melden

clubje

Legacy Member
ok thx

ik wacht nog ff op je :)

heb trouwens het programma drivermax gedownload, lijkt me enorm handig, maar het moet wel correct zijn natuurlijk.

Exit

Legacy Member
drivermax helpt hier niet.
is voor driver in de geinstalleerde windows, niet voor de setup!

en site van abit werkt ook langs geen kanten (de downloads althans)
check bios eens voor die sata optie naar ide te zetten

clubje

Legacy Member
ok ik zit dus in de problemen

ik heb eens met drivermax mijn drivers gecontroleerd en ik zag dat bijna alles outdated was. Ik wou eens proberen up te daten en heb de drivers van mijn moederbord succesvol upgedated. Tot ik zag dat mijn geluid niet meer ging. Ik zag dat er een "restore" functie was, zodat ik de drivers terug kon draaien. Dit deed ik, starte pc terug op, maar hij wil niet meer :doh:
ik krijg een blauw scherm en er komt een hele tekst, maar het komt erop neer dat ik niet meer kan opstarten :s

sowieso is mijn enige oplossing nu nog formatteren denk ik, maar dat wou ik sowieso doen.
Echter in bios vind ik echt niet waar ik iets moet veranderen, ik vind nergens iets waar staat "ahcd/raid" dat ik kan veranderen naar "ide"...

gelukkig heb ik thuis nog een andere pc (waar ik nu op zit). Ik denk dat ofwel iemand me duidelijk moet zeggen waar ik moet zijn in bios (maar ik vind het echt niet) ofwel die drivers moet vinden, dan zet ik ze met deze pc op diskette, en ik hoop dan dat ik mijn andere computer kan formatteren...

hoe heten die drivers exact? misschien vind ik ze op een andere site

grtz

Exit

Legacy Member
ok, site van abit klopt dus niet meer.
hun downloads staan niet meer op ftp:/ maar op de http/file

dus dit is de juiste driver:
http://file.abit.com.tw/pub/download/driver2/sata_driverdisk/abitsata_v133.exe

en nu kan ik ook de handleiding ff lezen voor die ide optie te zoeken.

in die exe file zitten mappen/drivers
daarvan hebt ge wrs de volgende map van nodig
...\abitsata_v1.33\silicon\3112
wat daarin zit via nlite toevoegen aan de xp cdrom
dat terug op cd branden en daarmee booten en installeren.


de bios optie:
die is blijkbaar niet aanwezig in deze bios.
dus is niet bruikbaar
enkel dan of drivers in cd steken

of die map op een diskette plaatsen als de pc een diskette drive heeft
en op 1ste scherm van booten van cd F6 drukken

clubje

Legacy Member
Exit zei:
ok, site van abit klopt dus niet meer.
hun downloads staan niet meer op ftp:/ maar op de http/file

dus dit is de juiste driver:
http://file.abit.com.tw/pub/download/driver2/sata_driverdisk/abitsata_v133.exe

en nu kan ik ook de handleiding ff lezen voor die ide optie te zoeken.

in die exe file zitten mappen/drivers
daarvan hebt ge wrs de volgende map van nodig
...\abitsata_v1.33\silicon\3112
wat daarin zit via nlite toevoegen aan de xp cdrom
dat terug op cd branden en daarmee booten en installeren.


de bios optie:
die is blijkbaar niet aanwezig in deze bios.
dus is niet bruikbaar
enkel dan of drivers in cd steken

of die map op een diskette plaatsen als de pc een diskette drive heeft
en op 1ste scherm van booten van cd F6 drukken


thx, ik ga het vanavond proberen. ik ga de diskette-mogelijkheid proberen aangezien de pc een station heeft.

Het is dus enkel die exe op een diskette zetten en dan via F6?

merci exit

clubje

Legacy Member
Exit zei:
of die map op een diskette plaatsen als de pc een diskette drive heeft
en op 1ste scherm van booten van cd F6 drukken

tis gewoon een exe file, dus ik heb maar 1 bepaald deel nodig van die exe om op diskette te zetten? maar ik kan die exe toch niet "splitsen" ofzo?

enfin, ik zie wel vanavond, zit nu op werk

Exit

Legacy Member
start die exe, die pakt dat uit naar een map, daarin zitten de drivers

clubje

Legacy Member
bedankt voor de hulp

ik heb het nog niet kunnen proberen, maar normaal vanavond. Gisteren lag de link dood.

Even een vraagje voor als het achteraf hopelijk werkte: is het aangeraden om je drivers up te daten door middel van een programma zoals Drivermax? Het lijkt me heel betrouwbaar en gebruiksvriendelijk. Of zijn er betere tools?

Exit

Legacy Member
op zich is dat allemaal niet nodig
gewoon op de site van fabrikant 1malig alles installeren os voldoende
enkel vga kaart kan regelmatig voor games vereist worden van te vernieuwen maar alle andere drivers = als het werkt zo laten.

ik zit hier bvb met een 9800GTX met versie 177.x drivers

clubje

Legacy Member
Exit zei:
op zich is dat allemaal niet nodig
gewoon op de site van fabrikant 1malig alles installeren os voldoende
enkel vga kaart kan regelmatig voor games vereist worden van te vernieuwen maar alle andere drivers = als het werkt zo laten.

ik zit hier bvb met een 9800GTX met versie 177.x drivers

ja maar als ik straks windows hopelijk installeer ga ik geen drivers hebben (heb geen enkele cd meer ofzo) dus dan ga ik ze idd van internet moeten halen (of het zou al moeten zijn dat windows de hardware vanzelf herkent). Dus dan ga ik sowieso met het "probleem" geconfronteerd worden van: "welke hardware heb ik nu eigenlijk, wat voor driver is diegene die echt bestemd is voor mijn hardware?". Want ik weet meestal zelf niet welke hardware ik juist heb.
Als ik dan drivermax gebruik hoef ik dat op zich niet te weten, hij detecteert alles zelf, geeft zelf een driver aan die erbij past (de meest recente vermoedelijk) en ook nog eens een directe link om te downloaden

Exit

Legacy Member
noteer de types/namen in app beheer dan nu al, dan weet ge wat erin zit.

drivers is meestal met mobo en vga voldoende
veel anders zit er is pc's niet.
(audio, chipset, lan, wlan, ... = mobo)

clubje

Legacy Member
mja heb het vandaag geprobeerd, lukt niet. Hij zegt telkens "kan textsetup.oem" niet vinden ofzo

kga hem dan maar binnenbrengen bij een pcwinkel die me een te hoge
factuure zal opsturen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan