Archief - linux zetten op pc met radeon kaart, hoe?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Genious

Legacy Member
bon, ik ga binnen een paar weken overstappen op een radeon 9600 pro,
maar het schijnt dat radeon kaarten echt mensen kloten in linux; nen vriend van mij heeft zelfs linux opgegeven omdat het echt niet wou met zijn radeon.
ik wil niet hetzelfde lot ondergaan, daarom:

Hoe zorg ik dat mijn X server goed staat ingesteld voor een hercules radeon 9600 pro? (drivers, xf86config, ...)
want aangezien ik veel game is dit wel belangrijk voor mij.

bedankt op voorhand

Tyfius

Legacy Member
Waarom gaat ge overstappen op ne radeon ?
Normaal staan op de ati site drivers voor die kaarten, check die eens, en vergeet zeker niet eens te kijken op forums van uw distro, daar zijn meestal ook wel wat topics ivm X server en uw kaart.

Ik draai atm alleen maar linux op m'n laptop, en daar zit een mobile chipke in, maar ze hebben mij ook aangeraden, als ik ooit linux op m'n desktop zet, beter een nvidia kaart te kiezen. Als je de kans hebt, mss eens overwegen om die te nemen ?

Genious

Legacy Member
vond geen gelijkwaardige nvidia kaart voor die prijs :sad:

misschien ist goe dak es vermeld welke distro's ik gewend ben (en dus liefst zou gebruiken): Suse, Mandrake (Slackware alst echt moet)

PC_Freak

Legacy Member
Suse, Mandrake (Slackware alst echt moet)
Met SuSE en Mandrake kan je evenveel als met Slackware. De distri zelf maakt weinig uit op de plaats waar de configs staan na.

Er zijn idd drivers van ATI zelf voor Radeon, behalve voor 64-bit systemen. Btw, zoveel goeie 3D-games zijn er niet op Linux hoor.

Tyfius

Legacy Member
Je kan praktisch elk windows game emuleren he, dus daarvoor moet ge het ni laten :)

Drydope

Legacy Member
Tyfius zei:
Je kan praktisch elk windows game emuleren he, dus daarvoor moet ge het ni laten :)

Hold yer horses. Er zijn veel Windows games die niet gaan of serieuze bugs bevatten.

PC_Freak

Legacy Member
Je moet trouwens al veel geluk hebben dat het net op jouw systeem wil werken...

Drydope

Legacy Member
PC_Freak zei:
Je moet trouwens al veel geluk hebben dat het net op jouw systeem wil werken...

Als ge er wat van kent krijgde de ondersteunde games meestal wel in gang.

PC_Freak

Legacy Member
Ja, maar volgens Transgaming werken de meeste games met Cedega out-of-the-box. :p

Lan

Legacy Member
De radeon drivers (voor 3D dan toch) zijn de laatste tijd wel echt veel verbeterd. vroeger kreeg je die fireglx drivers bijna niet geïnstalleerd, nu is dat al veel beter.

- Download de laatste drivers van de ati site
- zorg ervoor dat in linux uw source code geïnstalleerd is
- volg de instructies, zelf bij foutmeldingen loopt de installatie nu veel vlotter en vangt die de meeste problemen zelf op
- draai dan configuratie en je bent vertrokken

PC_Freak

Legacy Member
Ondertussen blijf ik maar wachten totdat die 64-bit drivers gereleases worden (normaal deze maand nog). :sleep:

Dj Vince

Legacy Member
Ja,
een radeon op linux aan 't bollen krijgen is niet ZO moeilijk!

Ik draai zelf Xorg op gentoo ipv XFree86
en de originele ati drivers zijn enkel voor XFree86 voorzien en in RPM,
maar dat werkt hier wel redelijk mooi hoor!

Nu hoe het precies met Cedega zit weet ik niet....

Burnout

Legacy Member
Ik heb ook een ati videokaart en daar werkte DRI goed mee samen (@ Ubunty Warty). Maar voor nog betere resultaten heb ik er dan de ati-drivers (fglrx) opgezwierd :)
Dus aan te raden --> ubuntu of gentoo :D

PC_Freak

Legacy Member
Dj Vince zei:
Ja,
en de originele ati drivers zijn enkel voor XFree86 voorzien en in RPM,
+ enkel voor 32-bit systemen. 64-bitters worden nu in de steek gelaten.

En dat het ook op Xorg werkt is niet verwonderlijk aangezien Xorg downwards compatible is met XFree.

Genious

Legacy Member
bedankt voor de hulp, maar heb ondertussen een koper gevonden voor mijn ati en een verkoper gevonden van een fx 5900lx, dus na nieuwjaar kank windows opnieuw dumpen :applause:

Inch

Legacy Member
Burnout zei:
Ik heb ook een ati videokaart en daar werkte DRI goed mee samen (@ Ubunty Warty). Maar voor nog betere resultaten heb ik er dan de ati-drivers (fglrx) opgezwierd :)
Dus aan te raden --> ubuntu of gentoo :D

ubuntu -> debian dus ook!

:applause:

Alleen kl*te mesa libs die moeilijk doen.

Deguchi

Legacy Member
hmm kzal et maar ff hierin posten :p

mijn ati kaartje werkt, maar mijn tv-out niet (of ik weeni hoe).
momenteel staat er Debian Sarge op met fluxbox.

Massis

Legacy Member
PC_Freak zei:
Met SuSE en Mandrake kan je evenveel als met Slackware. De distri zelf maakt weinig uit op de plaats waar de configs staan na.

Er zijn idd drivers van ATI zelf voor Radeon, behalve voor 64-bit systemen. Btw, zoveel goeie 3D-games zijn er niet op Linux hoor.

dan ga ik problemen hebben...

ik wil linux niet echt om te gamen, gewoon voor linux zelf, maar ik zit dus met een amd64 en een ATI 9600xt

knoppix bolt toch goed tot nu toe, guess i'll have to keep using windows vo de games :)

en kerstvakantie ga'k eindelijk es beginnen aan de installatie van gentoo, dat'k met linux kan leren werken :p

PC_Freak

Legacy Member
punkrockdude zei:
dan ga ik problemen hebben...

ik wil linux niet echt om te gamen, gewoon voor linux zelf, maar ik zit dus met een amd64 en een ATI 9600xt

knoppix bolt toch goed tot nu toe, guess i'll have to keep using windows vo de games :)

en kerstvakantie ga'k eindelijk es beginnen aan de installatie van gentoo, dat'k met linux kan leren werken :p
Als ik het goed heb werkt de ATI 9600xt wel met de drivers van de kernel/xorg, in ieder geval wel op mijn 9250. Maar dan wel uitsluitend 2D, voor 3D zijn er drivers van ATI zelf nodig, en die zijn er nog niet voor 64-bit. Voor 32-bit wel, maar die werken nu eenmaal niet.

Iig gebruik ik geen 3D op mijn Linux-systeem (Gentoo) dus echt problemen heb ik er niet mee.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan