Archief - Java in Ubuntu installeren zonder package manager

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-RaZoR-

Legacy Member
goeiemiddag iedereen! Ik wou mijn medemens eens een pleziertje doen door een kleine tutorial te schrijven hoe je Java werkende krijgt op een Ubuntu 9.10 zonder de synaptics package manager, want ongetwijfeld zijn er mensen die net zoals ik niet graag via die synaptics werken en liever via de terminal werken. Als het hier al ergens staat, sorry dan :p

Ik heb het als volgt gedaan:

Terminal geopend en direct aanmelden als root

Code:
su
password ingegeven

Nu zijn we root, in het terminal venster heb ik eerst genavigeerd naar mijn /usr dan in mijn /usr dir een directory java aangemaakt:

Code:
cd /usr
mkdir java

Hierna heb ik het pakket <-clickable
gedownload in de folder /usr/java en heb ik de eigenschappen veranderd zodat ik er alles mee kan doen (niet dat dit uitmaakt als je als root bent maar voor de volledigheid)

Code:
chmod a+x jre-6u18-linux-i586.bin

Zover, zo goed. Hierna ben ik begonnen met in deze nieuwe folder het pakket te installeren met het commando

Code:
./jre-6u18-linux-i586.bin

Hierna heb ik een volledige EULA te zien gekregen waar ik op het einde gewoon 'yes' moest typen en enteren.

Nu kwam het moeilijkste stuk: een link leggen tussen het 'programma' java en de mozilla-plugins:

eerst navigeerde ik naar de mozilla plugins folder:

Code:
cd /usr/lib/mozilla/plugins

en dan voor de link te leggen tussen java en mozilla firefox

Code:
ln -s /usr/java/jre1.6.0_18/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so

herstart je firefox en je zult zien dat java perfect werkt nu :-)

Ik hoop dat ik van dienst kon zijn, en dat het wat duidelijk omschreven is. En ja, ik besef dat het veel gemakkelijker is om te werken via de package manager, maar het is gewoon een manier om dit in de terminal op te lossen voor de 'fanaten' onder ons :p

Tyfius

Legacy Member
Code:
sudo apt-get install sun-java6-jre
De meeste GUI related administrator applicaties zijn maar front-ends voor een command line applicatie trouwens.

-RaZoR-

Legacy Member
i know, maar wou gewoon eens moeilijk doen ^^ moet niet altijd op de makkelijke manier gebeuren, alléja, wou het allemaal eens manueel proberen

GuntherDW

Legacy Member
Als je teveel manueel doet verlies je het voordeel van een package manager imo.
Je kan dan beter zelf even voor een overlay zorgen voor een bepaalde versie ofzo. Zodat als er een nieuwere versie is in de main repos, dat die dan over die van jou gekozen wordt.

bv 1.1 van een bepaalde package is nog niet in de repos, maar je wilt die wel al installeren, en een maand erna komt 1.2 uit.
Als je het manueel zou gedaan hebben kan je terug beginne,
laat staan dat je je het nog herinnert of weet dat er een nieuwe versie van uit is!

(al weet ik niet in hoeverre dat mogelijk is bij debian, bij gentoo is het een piece of cake)

-RaZoR-

Legacy Member
feit, maarja, ik zeg niet dat de package manager geen nut heeft, verre van, ik gebruik die dagelijks! maar het is gewoon aantonen hoe het kan zonder package manager en zonder het apt-get install commando.

ik zit btw nog met een vraagje, vroeger kon ik een sneltoets binden aan die compiz bureaublad kubus, maar ik vind dit niet direct meer terug, weet er iemand hoe je een sneltoets moet instellen zodat je snel kan naar een volgend bureaublad gaan?

zo staat mijn browser op 1 bureaublad, mijn muziekspeler op een ander en m'n aMSN op een derde... en ik vind het omslachtig om via m'n muis te veranderen van desktop

nvm, heb het juist gevonden.. :doh: --> Systeem, sneltoetsen en daar ergens zoeken naar "Schakelen naar werkblad links of rechts van huidig werkblad" en dan instellen

Tyfius

Legacy Member
Apt kan veel. Mocht je FOSDEM gemist hebben kan je hier (463MB) een talk over apt-get afhalen. Ik heb er zelf toch al wat van bijgeleerd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan