Archief - Installatie XP zonder Cd drive/ FLoppy

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nickske88

Legacy Member
Ik zit met een vervelend probleem.
Heb een oud pentium III pc'tje gekocht, maar dit heeft dus geen
CD/DVD en ook gene Floppy.

Nu wou ik vragen hoe kan ik hier best windows op installeren?
Ik wou dit via het netwerk doen, maar weet niet goed hoe ik dan juist te werk moet gaan?

Een cd/dvd drive eraan hangen is praktisch ook onmogelijk.
Omdat het zo een kleine pc is , heeft ie een IDE 2.5 inch aansluiting
voor een cd/dvd drive en maar 1 IDE 3.5inch aansluiting voor een HDD.

Het heeft wel een netwerk poort, dus een installatie over het netwerk moet toch mogelijk zijn niet?

Alvast bedankt voor jullie raad.

Mvg, Nick

Nickske88

Legacy Member
Ja daar had ik ook aan gedacht, maar ik vind nergens de optie om via usb te booten aan te duiden in de bios?
Gaat dit dan?

Mvg

Exit

Legacy Member
via netwerk moet ge een server opzetten die de files verdeelt dus dat valt af.

en via usb zal ook vrij moeilijk zijn met die 'oude' pc.

tja, blijft weinig over nog.
wat wel bvb kan:
hdd eruit en in andere pc steken, windows daar installeren
in windows de setup nogmaals starten MAAR dan aanduiden 'alle files naar de hdd kopieren'
dan hdd terug in de p3 en daar de setup afwerken (format kan bij die 2de setup dus niet).

of ge haalt ff een cd drive uit een andere pc, en gebruikt die in de p3 ff

Nickske88

Legacy Member
Exit zei:
hdd eruit en in andere pc steken, windows daar installeren
in windows de setup nogmaals starten MAAR dan aanduiden 'alle files naar de hdd kopieren'
dan hdd terug in de p3 en daar de setup afwerken (format kan bij die 2de setup dus niet).

Euhm ja CD drive steken is geen optie omdat dit niet gaat.
Heeft maar 1 --> 3.5inch IDE aansluiting en zit Harde Schijf op

heeft wel nog een 2.5inch IDE aansluiting maar heb ik geen CD drive voor.

Vraagt de setup van windows XP echt deze optie of hoe zit dit?
Dit begrijp ik nog niet helemaal.

Dus windows installeren op andere pc, opstarten in xp op de andere pc --> hier windows cd insteken en nog eens de installatie starten en dan alle files naar HDD kopieren aanvinken even laten verder doen, setup onderbreken en dan HDD naar PIII en verderzetten?

Mvg, Nick

Exit

Legacy Member
Nickske88 zei:
Euhm ja CD drive steken is geen optie omdat dit niet gaat.
Heeft maar 1 --> 3.5inch IDE aansluiting en zit Harde Schijf op

heeft wel nog een 2.5inch IDE aansluiting maar heb ik geen CD drive voor.

?????

desktop pc met 2.5" aansluiting???

elke desktop met 1 ide poort onboard kan 2 toestellen aansturen.
en 2.5 in desktop nog niet gezien


op setup scherm in windows zelf kunt ge normaal kiezen voor 'geavanceerde instellingen" en daar kunt ge aanduiden dat alle files naar de pc moeten.

Nickske88

Legacy Member
En de 3.5inch ide kabel heeft maar 1 aansluiting.

Ja een 2.5inch aansluiting in een desktop,
het is dan ook een kleine pc.

zo eentje FOTO HIER

ja ik heb het zo geprobeerd met de installatie eerst te doen op andere pc en daarna in de PIII te stoppen maar dit werkte niet:

Heb een 10gig harddisk die er standaard inzit, dan geeft hij een schrijf/leesfout :s heel raar
met de 80gig harddisk krijg ik gewoon een knipperende cursor meer niet en gaat hij niet verder.

Wat ik ook niet snap is dat hij een 80gig harddisk maar als een 16181mb grote harde schijf ziet?

Snap niet hoe dit kan.
Ik zit dus eigenlijk een beetje vast.

Ook als ik de harddisks volledig formatteer met een externe behuizing en leeg aan de pc hang krijg ik de melding bootmgr ontbreekt.

Iemand die misschien verder kan helpen?
Ja er kan een cd lezer geïnstalleerd worden op de pc maar dit moet een slimline ide drive zijn en deze heb ik dus niet.

Nickske88

Legacy Member
En ik zou zeggen, ik vervang de 3.5 inch IDE kabel met een 3.5inch IDE Kabel met 2 aansluitingen, maar het probleem is dat ik er niet bij kan :s.

Heb de pc zo ver mogelijk als ik kan opengehaalt, maar kan niet volledig bij het moederbord,
dus kan de kabel ook niet vervangen.
Het rare is ook de 80Gb harddisk herkent hij maar 16gb eigenlijk maar had op de IDE 2.5 inch aansluiting eens een laptop hardeschijf gehangen van 20gb en deze herkende hij wel als 20Gb dus dit vind ik ook raar.

In de bios kan ik heel weinig settings zetten.
Maar er staan wel 4 IDE poorten:

primary master
primary slave
secondary master
secondary slave

iemand nog raad?

Zo een netwerk installatie is dit echt onmogelijk?
Met behulp van F12 kan ik in de service komen.
Maar dan gaat hij zoeken naar de DHCP.

ben momenteel ten einde raad.

Mvg, Nick

Exit

Legacy Member
dat ie de 80GB niet goed ziet kan aan limiet van bios liggen die niet hoger kan. (32GB limiet) en die al slehts 16 aanziet ...

handmatige waarde instellen, windows ziet wel de juiste grootte.

die bootmgr fout is heel normaal, ook als is ze geformateerd
formateren blijft de mbr staan, en die mbr verwijst naar de bootmanager en die is dus gewist = error

netwerk setup:
een windows server OS installeren, correct instellen, daarna de nodige service isntalleren en instellen en de installatiefiles/images erop zetten.

installatie op andere pc doen, daarna in windows moet ge ze opnieuwe doen, enkel tot hij vraagt voor herstart, daarna terug in de andere pc steken
heb het zo al gedaan voor iemand met defecte laptopdrive
thuis setup gedaan op desktop pc, opnieuw setup met file kopie
daarna hdd in die laptop als ik bij die persoon was, setup afgewerkt en voila, was isntalled, dus dat gaat wel

Nickske88

Legacy Member
Hmm ja dit heb ik gedaan maar dan geeft hem met de harde schijf een schrijf/leesfout, als ik de setup in windows terug opnieuw doe en deze dan terug in de andere pc (PIII) steek.

Dus ik kan er niet zo goed aan uit waarom hij het niet doet.

Exit

Legacy Member
dan zal die een bepaalde driver nodig hebben voor de ide controller
die in de cd integreren en daarmee de setup starten

Nickske88

Legacy Member
Ik weet niet welke driver deze nodig heeft.

Bij de 80gig harde schijf krijg ik een knipperende cursor.

iemand nog een idee?

Exit

Legacy Member
site compaq zien voor de ide controller of daar een driver voor is

Nickske88

Legacy Member
Had ik al eens bekeken, is geen ide driver voor te vinden.

Voor de duidelijkheid het gaat over volgend pc'ke: Compaq iPAQ desktop PC P733/810e

enja hoor ik zit nog altijd vast met het installeren.

mvg

Exit

Legacy Member
40 of 80 aderige ide kabel?

bios staat boot volgorde goed?

trachten beter te open die pc voor de ide kabel te vervangen en er tijdelijk een cd drive bij te hangen ...

Nickske88

Legacy Member
80 aderige kabel.

Bios staat de volgorde goed.

Euhm ja heb nog geprobeerd, maar krijg hem echt niet verder open, wel als ik de behuizing ga slopen maar dit wil ik vermijden.

Euhm ik heb momenteel volgend koppelstuk besteld:
KOPPELSTUK

als ik dit op de IDE 3.5 inch kabel steek die nu maar één aansluiting heeft,
en hierop een IDE kabel aansluit met 2 IDE aansluitingen waaraan ik op 1 mijn HDD kan hangen en op 2 mijn CD drive, zou dit werken?

Of moet de kabel echt vanaf het moederbord vervangen worden?
Ik had toch gedacht dat dit ook zou werken?
Weet iemand dit?

mvg, Nick

Nickske88

Legacy Member
Had ook de netwerkinstallatie geprobeert en deze ging niet.
Heb uiteindelijk het adaptertje van hierboven aangekregen en hiermee werkte de installatie dus perfect.
Toch Bedankt voor de hulp!

Mvg, Nick

Nickske88

Legacy Member
Had ik gedaan maar door middel dat ik geen bootdisk kon aanmaken en geen zin had om een viruteel diskette station aan te maken ging dit niet.

Mvg, Nick
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan