Archief - Installatie Gentoo Linux

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wover

Legacy Member
Yow,

Ik hen een probleempje om dit OS te installeren. Ik heb de bestanden die in de installatiefile stonden die ik gedownload heb op een CD-RW gezet en dan proberen op te starten via die CD, maar blijkbaar vind hij geen bootsector ofzo. Als ik bij nero opstartbare cd neem kom ik gewoon in DR-Dos uit en kan ik ook ni veel meer doen.

Is het misschien omdat het een CD-RW is?
En welke files moet ik juist branden, ik heb een iso file gedownload, en direct proberen branden, maar ik kon die ook unrarren, en ook gebrand, maar dat werkte allemaal niet.

En nog een vraagje, ik heb een 10GB partitie voor backup enz, maar daar staat voor de moment niets op, het is toch geen probleem om dat daarop te installeren e? Ik bedoel maar, dat hij Linux niet per ongeluk op dezelfde partitie als windows installeert ofzo :)

En nog een laatste vraagje: Is dit een goede Linux, ik wil gewoon een gebruiksvriendelijke exploreromgeving zoals bij windows, gewoon om ns te leren werken met linux en diens mogelijkheden te verkennen.

Greetz,
Woverke

Tyfius

Legacy Member
die iso is een image, dus als ge met nero werkt kiesde bij bv nero express voor "image branden" ('t onderste in de lijst met een mapje als icoontje)

dan gewoon cd in, reboot, en hij start op.
lees zeker de gentoo manual, want gentoo installen is ni zo simpel

Wover

Legacy Member
ok, sewwens ns proberen, zijn er dan andere gratis linuxen die makkelijker te installen zijn?

Drydope

Legacy Member
Woverke zei:
Ik bedoel maar, dat hij Linux niet per ongeluk op dezelfde partitie als windows installeert ofzo :)

En nog een laatste vraagje: Is dit een goede Linux, ik wil gewoon een gebruiksvriendelijke exploreromgeving zoals bij windows, gewoon om ns te leren werken met linux en diens mogelijkheden te verkennen.

Greetz,
Woverke

'Hij' zal linux nergens installeren, jij gaat zelf moeten partitioneren en een bestandsbeheersysteem erop zetten. En om eens te leren werken met Linux is Gentoo nu niet echt de meest userfriendly distributie dat er is. Allez, over de manual en de forums niets als lof maar de Gentoo installatie duurt enorm lang en is niet bepaald simpel. Als jij linux en diens mogeljikheden wil verkennen veronderstel ik dat jij alle window managers eens wil uitproberen. KDE duurde hier 10 uur om te installeren, Gnome 7 uur en XFCE 3 uur. Als jij de tijd hebt, be my guest. Maar ik raad je dan liever Mandrake aan om te downloaden. Die heeft tevens ook een grafische install interface, Gentoo (nog) niet.

Wover

Legacy Member
ok, ik ben opgegroeid met schermkes en gui's dus ik zal die mandrake ns proberen.

bedankt voor de response :niceone:

Massis

Legacy Member
thnx for the info

maar ik heb gentoo al gedownload , en dat heeft mij genoeg telemeter gekost om te volharden en toch door te gaan met gentoo :p

hoe groot is mandrake om te downloaden? en is mandrake compatibel met men amd64 3200+ ? (en is gentoo eigenlijk wel compatibel dermee? ze hebben een manual dervoor, maar ik hoor toch andere dingen hier een daar, ook al is mijn gentoo de amd64 versie volgens hun site)

Wover

Legacy Member
mandrake is 3 * 700MB :p^

ik heb het juist geïnstalleerd, maar ik snap het ni goe, in windows vind ik daar geen een folder van, en bij het kiezen van een partitie moest ik dus een kiezen en dan een koppeling maken, maar een koppeling waaraan dan :confused:

en dan heb ik maar iets gekozen om iets te kiezen waardoor ik maar 260MB ruimte had, dus ik heb niks van grafische interface kunnen installeren :p

sewwens ns terug proberen zekers :sad:

Burnout

Legacy Member
Aj, aj, aj...
Ik zou mandrake nooit kiezen, maar Ubuntu of Fedora.

+ ge installeerd Linux op een andere partitie man, da vindt ge niet zomaar in de windhoos structuur. Als je opstart moet er een bootloader verschijnen waar je kiest om windows OF Linux op te starten.

1 big remark here ==> R.T.F.M. = read the fucking manual, echt veel meer documentatie raadplegen en howto's vooraleer ge zoiets hier komt vragen.

Drydope

Legacy Member
Burnout zei:
Aj, aj, aj...
Ik zou mandrake nooit kiezen, maar Ubuntu of Fedora.

Precies of Fedora een hele hoop verschilt met Mandrake.
Ubuntu is misschien wel een betere keuze.

traffixxx

Legacy Member
fedora is ni goed voor dual booters er zijn veel mensen die daar last mee hebben gehad :')

Ubuntu is wel goed mor de apt-get is ni volledig en ik hou van portage van gentoo !!
Dus kies maar voor ubuntu of mandrake (er zijn ook nog andere distro's !!)

Gl en hf met linux

Genious

Legacy Member
in windows kunt ge linux dacht ik nie terug vinden, maar mijn maat kan wel vanuit linux aan zijn win partitie :lol:

Tyfius

Legacy Member
Fedora geeft idd wa problemen met dual boots, maar kwa installatie is het een van de makkelijkste distros.
Ubuntu is zeker een aanrader, fairly new enzo ook.

Nu, windows maakt gebruik van NTFS, en linux van ext. Ge kunt in linux een module installeren dat ge aan uw NTFS partitie kunt, maar NTFS is copyright van windows enzo, dus die software is experimenteel, en schrijven naar ene NTFS partitie van linux raad ik u vooralsnog af.
Windows negeert evenwel alles, en mss dat ge met een beetje geluk iets vind, kan dat maar NTFS, FAT en FAT32 lezen, al de rest is voor hun ni belangrijk.

Kheb me trouwens laten vertellen dat ze een stuk software geschreven hebben om dat te kunnen, want ze draaien zelf linux op hun servers, voor de stabiliteit, maar dat is beetje toegeven, dus gaan ze prolly nooit releasen :)

Nullius

Legacy Member
Tyfius zei:
Kheb me trouwens laten vertellen dat ze een stuk software geschreven hebben om dat te kunnen, want ze draaien zelf linux op hun servers, voor de stabiliteit, maar dat is beetje toegeven, dus gaan ze prolly nooit releasen :)

Zijt ge daar zeker van ?
Ik dacht dat die Windows Server 2003 draaiden ?

PC_Freak

Legacy Member
Nullius zei:
Zijt ge daar zeker van ?
Ik dacht dat die Windows Server 2003 draaiden ?
Ze hadden alleszins wel snel een Linux-systeem draaiend indertijd dat windowsupdate.com aangevallen werd door dat DoS-virus, uit vrees dat de Windows-servers zouden vastlopen. Er zijn alleszins wel Linux-experts werkzaam bij MS, maar dat is denk ik toch vooral voor het stelen van ideeën. :ironic:

Nullius

Legacy Member
Uhu, en waar haalde KDE zijn inspiratie vandaan ?
Right ...
Stelen is altijd al in de softwarebusiness aanwezig geweest.
Zelfs op kleinere schaal (kijk naar alle soorten fora die je kan downloaden. De ene komt met iets nieuws uit en de andere neemt het meteen weer over)

Ik zeg één ding: als ze linux even gebruikvriendelijk gaan proberen te maken, dan gaan ze ook de problemen tegenkomen waar Windows vandaag mee te kampen heeft.
Alle hardware - eender welk merk - feilloos laten samenwerken en dat gebruikvriendelijk laten installeren ... right, dan vraagt ge gewoon om problemen.
Windows probeert het, maar zoals al eerder gezegd:
'It's impossible to do the impossible'.

Linux voor servers (stabiliteit, veiligheid) en Windows voor gebruik thuis.
My .02 $ ;)

Burnout

Legacy Member
Hm @ commentaar over de niet zo upto apt-get ==> veel oplossingen:
je sources veranderen vb naar hoary, multiverse, unstables,...
OF rechtstreeks de uptodate .deb packages installeren :)

Maar 'k vind fedora toch net nog altijd iets beter als Mandrake als we ze gaan vergelijken.

Windows voor gebruik thuis??? En waarom zou ik??? Ik eis thuis ook een stabiel systeem!

@hardware probs... wa wilde als ge een product maakt waar ge niet in de source moogt zien of niet genoeg specs of ondersteuning vrijgeeft, OF enkel op w32 platformen test... das gewoon vragen om incompatibiliteit.

PC_Freak

Legacy Member
Nullius zei:
Uhu, en waar haalde KDE zijn inspiratie vandaan ?
Right ...
Stelen is altijd al in de softwarebusiness aanwezig geweest.
Zelfs op kleinere schaal (kijk naar alle soorten fora die je kan downloaden. De ene komt met iets nieuws uit en de andere neemt het meteen weer over)

Ik zeg één ding: als ze linux even gebruikvriendelijk gaan proberen te maken, dan gaan ze ook de problemen tegenkomen waar Windows vandaag mee te kampen heeft.
Alle hardware - eender welk merk - feilloos laten samenwerken en dat gebruikvriendelijk laten installeren ... right, dan vraagt ge gewoon om problemen.
Windows probeert het, maar zoals al eerder gezegd:
'It's impossible to do the impossible'.

Linux voor servers (stabiliteit, veiligheid) en Windows voor gebruik thuis.
My .02 $ ;)
Stelen is inderdaad normaal, KDE steelt ook van Windows (en veel), en in Longhorn zitten ook een aantal zaken die uit KDE zijn gestolen. Daar valt niks aan te doen. Dat is vernieuwing. Ik heb niet gezegd dat dat niet mag. :)

Een gebruiksvriendelijk systeem zoals Windows zal Linux nooit worden. De reden is simpel: Linux zoals de meesten het kennen is een hele hoop pakketten bij elkaar: naast de GNU-tools zijn er duizenden paketten die elk dit of dat doen en die telkens door andere mensen worden gemaakt, elk op een eigen tempo of een eigen visie. Als een distributeur zoiets tot 1 werkend geheel moet krijgen dat even gebruiksvriendelijk is als Windows dan zal hem dat hopen geld en tijd kosten en waarschijnlijk zal hem zoiets maar 1 keer lukken. Zelfs Lindows kan niet aan Windows tippen.

In Windows is alles 1 geheel, de zaken die de printer aansturen (CUPS in Linux), de sounddrivers (ALSA in Linux), enz... zitten in Windows ingebakken en zijn geen aparte pakketten. En natuurlijk zijn er voor alles officiele drivers voor Windows, voor Linux niet.

dJeez

Legacy Member
:offtopic:
Nullius zei:
Uhu, en waar haalde KDE zijn inspiratie vandaan ?
Uiteraard van het Xerox Palo Alto Research Center, waar de grafische user interface is uitgevonden, en ook wat extensies die Apple daar heeft op aangebracht (op z'n Lisa).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan