Low_E
Legacy Member
Ik heb jaren geleden nog redelijk wat met Linux gewerkt. Een tijdje met Redhat en daarna Suse. 't Zit ondertussen ver en ik was zeker geen console-master maar ik kon mijne plan trekken.
Ik ben nu van plan om een huisserver op te starten: PC'ke in de kelder die connectie heeft met mijn Telenetverbinding an fungeert als router voor de rest van de thuiscomputers: een paar laptops en twee pc's.
Ik heb nu een wifi-router die ik dan eventueel enkel nog als wireless acesspoint kan laten dienen.
De router moet ook als firewall dienen en ook het internet-verkeer kunnen filteren.
Daarnaast moet ik printerdiensten kunnen doorgeven.
De pc's in mijn netwerk draaien Win XP, Win Vista maar ook één suse-bakske (enkel voor internet-browsing so far)
En zoals ik hoger al zei, ik ben niet zo'n consoleguru (ik werk GRAAG in de console!! maar heb niet zo'n uitgereide kennis ervan) dus ik doe het beheer graag grafisch.
(maar dat kan wellicht perfect via webmin)
M'n vraag nu, aangezien ik het linux-gebeuren al een hele tijd niet meer volg, welke distro of pakket zou men mij hiervoor kunnen aanraden?
Zijn er distro's die hiervoor makkelijker kunnen dienen dan andere (want ik weet immers dat wat ik wil, met zowat ELKE distro te verwezelijken valt.
Ik ben nu van plan om een huisserver op te starten: PC'ke in de kelder die connectie heeft met mijn Telenetverbinding an fungeert als router voor de rest van de thuiscomputers: een paar laptops en twee pc's.
Ik heb nu een wifi-router die ik dan eventueel enkel nog als wireless acesspoint kan laten dienen.
De router moet ook als firewall dienen en ook het internet-verkeer kunnen filteren.
Daarnaast moet ik printerdiensten kunnen doorgeven.
De pc's in mijn netwerk draaien Win XP, Win Vista maar ook één suse-bakske (enkel voor internet-browsing so far)
En zoals ik hoger al zei, ik ben niet zo'n consoleguru (ik werk GRAAG in de console!! maar heb niet zo'n uitgereide kennis ervan) dus ik doe het beheer graag grafisch.
(maar dat kan wellicht perfect via webmin)
M'n vraag nu, aangezien ik het linux-gebeuren al een hele tijd niet meer volg, welke distro of pakket zou men mij hiervoor kunnen aanraden?
Zijn er distro's die hiervoor makkelijker kunnen dienen dan andere (want ik weet immers dat wat ik wil, met zowat ELKE distro te verwezelijken valt.



.