Archief - [GENTOO] Vraagje over stage 1 install

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bubbling Zombie

Legacy Member
De vraag is eigelijk vrij kort en simpel maar ik zal er een mooi introke aan breien ;)

- ik zit dus bij telenet (en al even op dit forum ;) )en ben door mijn studiekeuze (informatica) een beetje veel geintresseerd geraakt in *nix. nu heb ik al slackware geprobeerd, en die viel best wel mee, maar kwil toch ook eens zien wat er voor de rest op de markt is. Nu is m'n oog op gentoo gevallen, en omdat ik weet dat er hier mensen zijn die dat ook gebruiken kom ik hier maar eens even mijn oor ten luisteren leggen :)

ik had enkele simpele vraagjes, waarvan vraag2 uit vraag1 voortvloeit:

vraag 1 : hoe zwaar weegt de stage 1 install qua download? zoals al gezegd geweest is zit ik dus bij telenet, dus mijn limiet is niet wat je noemt "eindeloos"

vraag 2 : indien deze download te zwaar is : kan je ook een "local server" opstarten? dan download ik die bestanden op school en installeer ik via een andere pc (wat dus geen download vereist :) )

dankjewel op voorhand :)

Tyfius

Legacy Member
stage 1 install is vrij nutteloos, tenzij ge tijd teveel hebt. Stage 3 is voldoende, en kwa download valt da allemaal mee. 't Is natuurlijk te zien wat ge allemaal installeert, ma ik raad u aan, download gewoon die live cd op school, brand die en volg de gentoo manual met stage 3.
Het enige wat tijd in beslag gaat nemen is het compileren van uw systeem. Voor gnome/kde moogde toch al paar uur uit trekken, openoffice is ook niet op 1 2 3 gedaan.
Ik heb altijd voorda ik naar m'n bed ging vanalles opengezet (#emerge pakket1 pakket2 pakket3 pakket4) en tegen de ochtend was dat toch meestal in orde :)

Burnout

Legacy Member
Stage 1 is idd vrij nutteloos, want de snelheidswinst die ge daarmee boekt als uw systeem af is, is niet echt merkbaar meer met de laatste pckes. Het neemt ook heel veel tijd in om die helemaal te compileren.
Ik zou doen wat Tyfius heeft gezegd. :) Ge kunt desnoods een hele offline installatie doen van gentoo door de pakketten van de livecd te gebruiken.
www.gentoo.org ==> userdocs EN http://forums.gentoo.org
Have phun

Bubbling Zombie

Legacy Member
danku allebei (dat van dat forum was ook een idee van mij, maar hier "ken" ik meer mensen :) )

zal na de examens eens beginnen aan het downloaden zie :)

Fujiwara

Legacy Member
OpenOffice kunde denk k ook beter de binary instaleren. Da bespaard wa tijd en k denk ni da er noemenswaardig snelheidsverschil van werken zal zijn. Hint emerge eerst een klein grafische omgeving zoals enlightenment,fluxbox. Dan kunde terwijl al wa werken en tgl Gnome/KDE comipileren.
Ook leuk is da ge ne textbased mp3 player installed al vroeg dan kunde toch al wa muziek spelen . Is altijd aangenamer als ge wa moet knoeien in textbestanden :).

Bubbling Zombie

Legacy Member
Fujiwara zei:
Ook leuk is da ge ne textbased mp3 player installed al vroeg dan kunde toch al wa muziek spelen . Is altijd aangenamer als ge wa moet knoeien in textbestanden :).

idd, ik kom van slackware ;), kan geen textbestanden meer zien :p

Dj Vince

Legacy Member
Ik draai nu ook gentoo,
indertijd op een stage 1 install. Uw stage one tarball zelfs is zeer klein natuurlijk.
Ge moet alles nog zelf maken :p

Maar het is zoals eerder gezegd zo goed als nutteloos.
Ge hebt een performantie winst van zo'n 0.3% tot 2% (op oudere machines dan)

Maar gentoo is echt wel 'n toffe distro!
ik vind emerge persoonlijk beter werken dan apt-get of de RPM hell van redhat/mandrake en zovele anderen!

Slackware tgz's zijn ook niet slecht, maar houden geen rekeningen met dependencies...

traffixxx

Legacy Member
ik installeer gentoo altij van stage1 tis een 5 uur install mor da vind ik ni zo erg

hclleke

Legacy Member
Ik installeer ook altijd vanaf stage 1, het heeft dan misschien niet zo'n groot nut qua snelheidswinst, maar je leert er wel snel met het systeem door werken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan