Archief - dualboot XP/win7 ongedaan maken.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wyvernshill

Legacy Member
Hmmm,

Kheb me precies in de nesten gebracht.

Ik had XP 32 it geïnstalleerd voor het geval oudere programmas problemen opleverden en daarna een dualboot gemaakt met windows 7 64 Bit (rtm)

De XP werd geïnstalleerd op de actieve partitie, de windows 7 werd geïnstalleerd op een tweede partitie.

De bootloader etc ... staat dus op de partitie van windows XP.

Nu wil ik XP wegdoen en die partitie hergebruiken voor andere dingen.
Nu kan ik natuurlijk niet gewoon die schijf formatteren want dan ... zal er niks meer booten :S

Hoe kan ik Windows 7 wijsmaken dat hij de bootloader opnieuw moet maken op de partitie van windows 7 en deze partitie dan als active zetten ?

Exit

Legacy Member
windows opnieuw installen.
omdat als ge die partitie wist ge inderdaa niet meer gaat booten
MAAR de boot opnieuw maken op de andere partitie gaat ook mogelijks problemen geven omdat dan het pad wijzigd van D naar C ....

ofwel installed ge opnieuw op de andere partitie
ofwel wist ge enkel XP op die partitie en gebruikt die partitie gewoon zo
ofwel laat ge xp staan.

wissen van xp => enkel dan de juiste mappen, de losse files op de C moeten blijven staan, zijn bootfiles (de meeste althans)

wyvernshill

Legacy Member
Spijtig genoeg niet gelukt.

Het programma dat je vermelde kon de boot structuur inderdaad aanbrengen op de correcte drive, maar toen ik XP verwijderde ging het systeem toch nog steeds op de XP schijf kijken.

Gelukkig had ik een image gemaakt van de XP partitie :p

Komt dit niet gewoon omdat de XP partitie de actieve partitie is en de win7 partitie een extended is ? (tweede partitie van dezelfde schijf)

Ik zou ze fysiek willen wisselen, de bootmgr is nu toch aanwezig op de Win 7 partitie dus als ik windows 7 en alle bestanden verplaats naar de actieve partitie (die ik via een bootdisk eerst formateer) zou dit dan niet moeten werken ?

Exit

Legacy Member
via schijfbeheer kunt ge de andere partitie actief maken hoor ...

wyvernshill

Legacy Member
nope, ik kan de partitie op de tweede fysieke schijf actief maken, maar niet de extended partitie op de eerste schijf.

Exit

Legacy Member
hmm, yip, enkel primaire partities zijn active te maken (en per hdd kan je max 4 primaire partities maken)

ShPonGle

Legacy Member
tja er zijn nochtans tal van oplossingen

oa: zet in de bootldr de win 7 partitie als de actieve partitie
post gewoon eens de inhoud van de boot.bcd file

Exit

Legacy Member
bootloader aanpassen blijft die bootloader wel op de C wat belet dat de C geformateerd kan worden.

tis MBR die de bootloader moet gaan zoeken die aangepast zou moeten worden om de bootfiles op partitie 2 te zoeken.

ShPonGle

Legacy Member
ja dat klopt, maar zijn bootloader staat ondertussen nu al op de win 7 partitie
maar tzou toch nog niet gaan want ik lees nu dat hij win 7 op een extended partitie heeft

enige oplossing die ik nog zie is met acronis de MBR, bootloader en de extended partitie met Acronis TI backuppen, en dan tijdens de restore wizard een primaire partitie maken, deze partitie op actief zetten, de win 7 image erop zwieren en desnoods dan nog de mbr en/of bootloader fixen met de win 7 cd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan