Archief - DHCP van router EN server?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bram

Legacy Member
Oké, een tijd terug vroeg ik hoe ik een server's IP's moest instellen. Dat probleem breidt zich nu wat uit.

Ik ben op een basisschool (als stage) waar een servertje moet opgezet worden. De school heeft een router die als DHCP fungeert, we willen de server opzetten in de pc klas en beginnen met de computers daar aan de server te hangen.

Nu zitten we een beetje met het ei: hoe moeten we onze dhcp instellen? M'n docent had gezegd dat we de pc's een tijdelijk statisch ip moest geven, toevoegen aan het domein, server instellen als dhcp en vervolgens de TCP/IP instellingen van de clients weer op automatisch zetten.

De ICT-coördinator (die niet veel ervaring heeft met server 2003) twijfelt echter of dit voldoende is en dit geen conflicten zal geven met de dhcp van de router.

Is er iemand die meer advies kan geven?

Voodooghost

Legacy Member
2 DHCP servers op uw netwerk geeft miserie en doe je beter niet.
Je zal moeten beslissen om 1 van de twee uit te schakelen. Vermits je een server hebt geinstalleerd zou ik die van de router uitzetten.

Je server krijgt vast IP, dus die kun je ip geven buiten de DHCP range, je pc's krijgen ip van de DHCP ook al zitten ze niet in het domein, dus je pc's kan je gerust op automatisch ip ontvangen zetten, en daarna rustig toevoegen aan het domein.

Bram

Legacy Member
Dus zolang de server in het netwerk zit (geconfigureerd als dhcp) en de pc's in hetzelfde netwerk hangen, zullen ze een IP krijgen van de server als de router dhcp is uitgeschakeld?

Het probleem is dat we de server eerst willen proberen in 1 klas met maar enkele pc's. We zouden dus beter de router gebruiken, vrezen we.

kristofb

Legacy Member
SveltestSword zei:
Dus zolang de server in het netwerk zit (geconfigureerd als dhcp) en de pc's in hetzelfde netwerk hangen, zullen ze een IP krijgen van de server als de router dhcp is uitgeschakeld?

Het probleem is dat we de server eerst willen proberen in 1 klas met maar enkele pc's. We zouden dus beter de router gebruiken, vrezen we.

Proberen en testen doe je in het weekend of 'after hours' he, dus dan heb je toch geen probleem :)

Ik zou ook absoluut voor DHCP op de server gaan, ipv de router.

Bram

Legacy Member
Mja, het probleem is da ik hier maar 4 uur ben, tijdens the hours. Tis allemaal niet zo gemakkelijk als we zouden willen (daarjuist wassek aan computers aant prutsen mee kleuters rond mij).

Momenteel heeft enkel de server een vast ip. Alle pc's hebben een dynamisch van de router, maar aangezien den DNS en default gateway toch hetzelfde zijn als de server, werkt alles perfect (toevoegen aan domein, aanmelden etc...)

Voodooghost

Legacy Member
Problemen gaan komen als zowel de server als de router dezelfde ip's aan verschillende pc's gaan geven. Dan ga je ip conflicten krijgen en kunnen die pc's niets meer deftig op het netwerk doen.

Je kan tijdelijk de DHCP range van de router instellen van bv .1 tot .50
en de server dan instellen en die een range geven van .51 tot .254, maar eenmaal server goed geinstalleerd staat en geconfigureerd dan zou ik de router DHCP afzetten.

Voodooghost

Legacy Member
Dat weten we wel, maar maak het nu al niet moeilijker voor de TS ...
Hij zit in een klas met een server en enkele pc's ...

Bram

Legacy Member
Het idee was idd om de router een bepaalde range te laten uitdelen en de server een andere range. Nu, voorlopig werkt het zo, met de router als DHCP en gaan we het voorlopig ook zo laten. Alvast bedankt voor alle tips en raad!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan