Archief - crosscable netwerk en wireless tegelijk gebruiken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BladeDancer35

Legacy Member
Situatie is als volgt; ik heb thuis twee netwerken ingesteld.
Het eerste wordt volledig geregeld door de router en is een draadloze verbinding met toegang tot internet. Subnet 255.255.255.0 en IP's 192168.x.x
Het tweede netwerk verloopt via een crosscable tussen twee PC's, dit om de trage bestandsoverdracht bij draadloze verbindingen te compenseren. De instellingen hiervoor zijn subnet 255.0.0.0 en IP's 10.0.0.x
Alles staat overigens ingesteld op het IPv4 protocol, IPv6 heb ik niks aan veranderd, ook niet voor het bedrade netwerk.

Het probleem is dat het crosscable netwerk pas gebruikt wordt als ik de draadloze verbinding uitschakel. Staan ze beide aan, gebeurt de bestandsoverdracht namelijk via de draadloze verbinding. Ik heb reeds de metric interface eens aangepast en manueel een waarde ingevoerd, maar dit wijzigde niks.

Mijn vraag is nu, wat heb ik verkeerd ingesteld? Ik dacht door beide netwerken een ander subnet te geven, deze zonder probleem naast elkaar konden worden gebruikt. Maar kennelijk is er nog iets dat ik over het hoofd heb gezien? :help:

Exit

Legacy Member
op zich niets verkeerd ingesteld maar 'te weinig' ingesteld

omwille van het feit dat de dhcp server de ip's uitdeelt EN de routetabel vooral die zal volgen zal verkeer van pc1 naar pc2 via die verbinding gaan

maw, de routetabel gaan aanpassen enzo om verkeer van pc x naar pc y om te leiden via de 10.10.x.x reeks

heeft ook NIETS met windows te zien maar bij software/netwerk gedeelte (settings)
MOVED

BladeDancer35

Legacy Member
Bumpje.

Ik heb bovenstaand probleem nog steeds. Van zodra beide netwerken zijn ingeschakeld, gaat alle data tussen beide PC's via het wireless netwerk ipv het draadnetwerk.

Hierboven staat dat ik de routetabel moet aanpassen. Allemaal goed en wel, maar welke instellingen moet ik dan opgeven? Voor zover ik zie staat die tabel in orde:
2d0i2x5.jpg


Any help? :confused:

Fraggie

Legacy Member
Je default gateway staat dan ook op 192.168.1.x/24 netwerk. Trouwens die andere PC heeft dan OOK een IP in 192.168.1.x range?

Hoe verplaats je die bestanden? Want afhankelijk van de gebruikte software en je topologie kan het nog altijd zijn dat je via het draadloos netwerk gaat (bv wanneer je met een DNS server werkt die de naam vertaalt naar een 192.168.1.x IP). Het is misschien wat slecht uitgelegd, maar ik zie het probleem niet.. Je moet echt wel al meer gedaan hebben dan dat je vertelt.

Op mijn werk zit ik bv. met draadloos en een bekabelde PC net naast mijn laptop, ik werk altijd op basis van IP om bestanden over te zetten.

BladeDancer35

Legacy Member
Wel, wat ik bedoel is dat beide PC's aangesloten zijn op hetzelfde draadloze netwerk via een router + dat daarnaast beide PC's nog eens extra met elkaar verbonden zijn via een crossed cable.
Wat ik verwachtte is dat indien ik via windows explorer besluit een bestand rechtstreeks op de andere pc zette, het crosscable netwerk gebruikt zou worden. Echter, zolang het draadloze netwerk actief blijft, gebeurt dit niet.
Beide netwerken werken dus prima, maar ik wil dat voor bestandsoverdracht automatisch de crossed cable wordt gebruikt en niet het draadloze netwerk. Is dit teveel gevraagd misschien? :p

Fraggie

Legacy Member
BladeDancer35 zei:
Wel, wat ik bedoel is dat beide PC's aangesloten zijn op hetzelfde draadloze netwerk via een router + dat daarnaast beide PC's nog eens extra met elkaar verbonden zijn via een crossed cable.
Wat ik verwachtte is dat indien ik via windows explorer besluit een bestand rechtstreeks op de andere pc zette, het crosscable netwerk gebruikt zou worden. Echter, zolang het draadloze netwerk actief blijft, gebeurt dit niet.
Beide netwerken werken dus prima, maar ik wil dat voor bestandsoverdracht automatisch de crossed cable wordt gebruikt en niet het draadloze netwerk. Is dit teveel gevraagd misschien? :p
Tuurlijk niet, maar wanneer alles hangt af van de manier waarop je het doet. Indien je enkel gebruik maakt van dat netwerk protocol van Windows kan ik je niet garanderen hoe dat in zijn werk gaat (dus via My Network Places > ..). Want dat werkt op basis van een computer naam ala: \\PCNaastMij\Share.

Indien je echter op IP naar dezelfde share surft, heb je geen probleem om het juiste netwerk te gebruiken bv: \\10.0.0.1\Share.

Wat je misschien wel kan doen, is die PC naam linken in je host bestand aan het juiste IP, gezien er toch eerst lokaal gekeken wordt voor de DNS server te raadplegen. Maar dit heb ik niet getest. Of gewoon die verwijzing met het IP mappen als een Network Drive.

Trouwens die metric maakt enkel een verschil indien je over het zelfde netwerk wil routen, niet over 2 verschillende.

Exit

Legacy Member
omdat windows de verbinding van de dhcp (gateaway) volgt zal het vrijwel altijd over draadloosnetwerk gaan.

BladeDancer35

Legacy Member
Net even geprobeerd via ip een filetransfer te doen en dat gaat idd zonder problemen. Zit ik mij met andere woorden dood te zoeken voor niks. :p
Makkelijkste oplossing was de locatie te mappen als netwerk disk. Thx for the help. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan