Archief - bitrate voor mp3s

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TheClown

Legacy Member
ik heb me een mp3 speler gekocht en wil al men mp3s in dezelfde bitrate zetten maar liefst zo klein mogelijk en zonder kwaliteits verlies, wat is volgens jullie de laagste bitrate zonder da ik kwaliteits verlies ga hebbe??

Cyberkef

Legacy Member
ik zet de mijne in 128kbps, maar 96 zou ook te doen moeten zijn denk ik :)

Pandoriaantje

Legacy Member
moet je hier nu echt een topic voor opstarten?
Is geheel naar eigen smaak, en hangt af hoe kritisch je luisterd naar je muziek..
hoe lager de bitrate, hoe minder de kwaliteit. Nu hangt het van jou af tot hoever je wil gaan.

Je kan eventueel nog een variable bitrate gebruiken als je player het ondersteund (heb geen ervaring met zo'n ding)...

Bubbling Zombie

Legacy Member
variable imo. mp3 spelers hebben daar geen last van. Je kan altijd proberen hé. En @ Pandoriaantje : waarom hiervoor geen topic opstarten?

Pandoriaantje

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
...
En @ Pandoriaantje : waarom hiervoor geen topic opstarten?
omdat dat volledig naar eigen keus/wens is.
voor de één is 125 kbps niet te onderscheiden van't origineel en voor andere is't niet aan te horen...

beetje zelfde als de talloze "welke games moet ik kopen" threads..

ik persoonlijk ga nooit onder de 192kbps. variabel dan wel.

Bubbling Zombie

Legacy Member
Pandoriaantje zei:
omdat dat volledig naar eigen keus/wens is.
voor de één is 125 kbps niet te onderscheiden van't origineel en voor andere is't niet aan te horen...

beetje zelfde als de talloze "welke games moet ik kopen" threads..

ik persoonlijk ga nooit onder de 192kbps. variabel dan wel.

als deze persoon niets kent van mp3's (of van mp3's in 't algemeen) lijkt deze vraag mij zeker niet overbodig.

Lan

Legacy Member
Met een goede stereoinstallatie + boxen hoor ik het verschil tussen en een mp3 en een cd niet meer vanaf 256 kbps. Vanaf 128 kbps hoor je duidelijke verschillen. In mijn MuVo speler gebruik ik echter wel 128kbps ...

exo

Legacy Member
ah ge kunt dat aanpassen ofwa bitrate?
hoe doet ge dat dan?
dus des te hoger des te beter geluidskwaliteit... right
is het dan niet het beste om de bitrate zo hoog mogelijk te zetten?

[IpL]Viper_666

Legacy Member
exo zei:
ah ge kunt dat aanpassen ofwa bitrate?
hoe doet ge dat dan?
dus des te hoger des te beter geluidskwaliteit... right
is het dan niet het beste om de bitrate zo hoog mogelijk te zetten?
Wel ja idd hoe hoger hoe beter...
Aanpassen kan je niet direct, dat wordt bepaalt bij het encoden van de mp3 zelf.
Nu die bitrate ligt erg gebonden aan wat je met de mp3 gaat doen eigenlijk.

Is het om een copie van een audio cd te hebben op je pc dan
kies je best voor een hogere bitrate. iets tussen 160 en 256,
liefst vbr tenzij je het nog gaat gebruiken met een real time
audio mix-programma (hebben er soms last mee)

Als het echter voor in een portable mp3-player bedoelt is
dan kan je de bitrate laag houden, iets tussen de 80 en 128
is nog aan te horen en neemt een minimum aan plaats dan.
Wat ge makkelijk kunt doen is uw hoge kwaliteits-mp3's
re-encoden naar een lagere bitrate voor het gebruik op je
portable mp3-player. (gaat makkelijk met bvb CDeX)
Voor hetzelfde kan je ook kiezen voor een andere codec,
maar dan moet je wel zien of je portable dat ondersteunt.
De meeste kunnen met .wma overweg (wreet wel wa meer
batterijen op de mijnen ma kom) en sommige .ogg ...

Voila aan u de keuze zou ik zeggen en het hangt natuurlijk
ook af van hoe goed je de kwaliteits verschillen hoort...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan