Archief - Access - Lock dropdown list

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

InFerNo

Legacy Member
Ik moet hier een database aanpassen en sta voor volgend probleem:

Er is een formulier en er staat een dropdown list op. Hier kan gekozen worden voor een JA/NEE keuze.

Maar deze dropdown box beperkt zich niet alleen tot de JA/NEE maar accepteert ook andere waardes. Het veld in de tabel is een tekst-veld dus dit maakt het probleem alleen maar groter omdat men eender wat kan invullen en het altijd geaccepteerd word.

Dit moet dus 'locked' worden ofzo, maar locked in Access betekent dat dit niet meer kan gebruikt worden, en das nu ook ni de bedoeling.

Edit: nog aan toevoegen dat deze DB al een lange tijd wordt gebruikt en wanneer ik data types wil wijzigen geeft Access aan dat er x aantal records gaan verwijderd worden, dit is een absolute no-go helaas. Anders had ik er al lang een boolean type van gemaakt..

ReBirTh

Legacy Member
Ik snap je vraag niet helemaal. Is het de bedoeling dat je enkel de 2 waardes in de listbox kan kiezen, en er niets kan intypen?
Zoja, dan volstaat het gewoon om bij de listbox bij eigenschappen het veld "Alleen lijst" op "ja" te zetten. Als het dan niet is wat je wil, probeer het eens wat duidelijker te omschrijven

skatemania

Legacy Member
Ik denk dat jij bedoeld dat hij de cellen controleert en als er iets anders als ja/nee gezet word dit geweigerd word? Ben ik juist?

InFerNo

Legacy Member
Tja, Zoals rebirth het zei klopt het ongeveer.

Mensen kunnen op de listbox klikken en een waarde kiezen uit deze box, maar ze kunnen deze waarde dan gewoon aanpassen door in datzelfde vak iets te typen..

Ik ga eens kijken naar die "alleen lijst", dat lijkt het wel te zijn. Ik post/edit nog als dit het is :)

edit: ja, die optie had ik al tegen gekomen maar ik kan nog steeds iets invoeren in dat veld

edit: 2 Ah, het blijkt toch te werken, als ik het formulier afsluit geeft hij de melding dat deze waarde niet in de lijst staat en dus niet geaccepteerd wordt. Dat is dus ongeveer wat ik moest hebben :)

Vorige keer dat ik deze optie probeerde heb ik niet geprobeerd van het formulier te sluiten en de gegevens weg te schrijven.

Bedankt!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan