Archief - Bedrijfswagens, weg ermee?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sovereign

Legacy Member
Straddle zei:
Omdat dat fiscaal zo gestructureerd is. Een netto-loon vergoeding is pakken duurder dan een bedrijfswagen (een bedrijfswagen tel je niet meer voor de berekening van de 13e en 14e maand, geen groepsverzerkingbijdragen op, geen pensioen op, ...).

Oplossing: Aanpassen fiscaliteit naar de huidige mobiliteitsnoden, bijvoorbeeld door de invoer van een 'mobiliteitsbudget'.

jack|herrer

Legacy Member
JasperCLA zei:
Oplossing: Aanpassen fiscaliteit naar de huidige mobiliteitsnoden, bijvoorbeeld door de invoer van een 'mobiliteitsbudget'.
Andere oplossing. Laat een bedrijfswagen dienen waarvoor het echt moet dienen. Woon-werk en werk verplaatsingen. Alle prive gebruik niet toelaten. Dan gaat er vanzelf een beweging komen en gaan mensen niet meer kiezen voor de bedrijfsauto, maar voor een andere regeling, die dan uiteraard beschikbaar moet zijn zoals bvb het mobiliteistbudget of fietsvergoeding of openbaar vervoer of...

squalleke123

Legacy Member
jack|herrer zei:
Andere oplossing. Laat een bedrijfswagen dienen waarvoor het echt moet dienen. Woon-werk en werk verplaatsingen. Alle prive gebruik niet toelaten. Dan gaat er vanzelf een beweging komen en gaan mensen niet meer kiezen voor de bedrijfsauto, maar voor een andere regeling, die dan uiteraard beschikbaar moet zijn zoals bvb het mobiliteistbudget of fietsvergoeding of openbaar vervoer of...

En dan geld uitgeven aan controles en zo zeker?

Dan liever gewoon rechtstreekse invoering van een mobiliteitsbudget (hoewel da van mij dus direct op is aan treinabonnement wss)

jack|herrer

Legacy Member
squalleke123 zei:
En dan geld uitgeven aan controles en zo zeker?

Dit kan gewoon bij in dezelfde database als bij de slimme nummeplaatherkenning om mensen te vinden die hun wegenbelasting niet betaald hebben. Ze gebruiken dit systeem in NL en daar werkt het zeer goed.

Rider

Legacy Member
jack|herrer zei:
Andere oplossing. Laat een bedrijfswagen dienen waarvoor het echt moet dienen. Woon-werk en werk verplaatsingen. Alle prive gebruik niet toelaten. Dan gaat er vanzelf een beweging komen en gaan mensen niet meer kiezen voor de bedrijfsauto, maar voor een andere regeling, die dan uiteraard beschikbaar moet zijn zoals bvb het mobiliteistbudget of fietsvergoeding of openbaar vervoer of...

Waarom zou de staat de best verdienende categorie disproportioneel moeten sponsoren voor hun woon/werk verkeer? Daarvoor dient de staat niet éh.

Straddle

Legacy Member
Rider zei:
Waarom zou de staat de best verdienende categorie disproportioneel moeten sponsoren voor hun woon/werk verkeer? Daarvoor dient de staat niet éh.

Ze straffen die categorie (alles boven de 3K€ brut per maand) nu al disproportioneel, bijna nergens anders dan in België moeten ze zoveel belastingen betalen. Stop daar eerst eens mee, dan kan je die bedrijfswagens ook afstraffen.

h8bal

Legacy Member
JasperCLA zei:
Oplossing: Aanpassen fiscaliteit naar de huidige mobiliteitsnoden, bijvoorbeeld door de invoer van een 'mobiliteitsbudget'.


Ik snap toch al dat gezeur tegenwoordig over dat "mobiliteitsbudget" toch niet hoor. De enige valide voorstanders hiervan zijn in mijn ogen mensen die het openbaar vervoer meer willen gebruiken of vanuit een mileu-argument (waar ik persoonlijk al zwaar aan twijfel. Ik weet dat ik zelf met een veel vervuilende wagen zou rijden als ik geen leasebak zou hebben. Nu wordt enorm zwaar gestuurd naar wagens met een lage uitstoot)

Ook het fiscale is zever: ofwel de werknemer een pak minder netto krijgen, ofwel gaat de werkgever een pak meer mogen betalen (of combinatie van de 2).

Ik zie trouwens het verschil niet met maaltijdcheques/Ecocheques? Das toch exact dezelfde constructie?

Vaak denk ik dat het de personen zijn die nu dergelijke voordelen niet hebben, de hardste roepers zijn in deze discussie omdat ze om de één of andere reden denken dan zelf vanalles meer te krijgen wanneer ze iemand ander minder geven...

h8bal

Legacy Member
jack|herrer zei:
Andere oplossing. Laat een bedrijfswagen dienen waarvoor het echt moet dienen. Woon-werk en werk verplaatsingen. Alle prive gebruik niet toelaten. Dan gaat er vanzelf een beweging komen en gaan mensen niet meer kiezen voor de bedrijfsauto, maar voor een andere regeling, die dan uiteraard beschikbaar moet zijn zoals bvb het mobiliteistbudget of fietsvergoeding of openbaar vervoer of...

WTF man, dus thuis iedereen 1 of 2 auto's extra voor de deur bij personen die nu een bedrijfswagen hebben?

Rider

Legacy Member
Straddle zei:
Ze straffen die categorie (alles boven de 3K€ brut per maand) nu al disproportioneel, bijna nergens anders dan in België moeten ze zoveel belastingen betalen. Stop daar eerst eens mee, dan kan je die bedrijfswagens ook afstraffen.

Dat is een ander issue; en daar hebben de werknemers die niet in een sector zitten waar salariswagens in trek zijn evenzeer last van. Ik herhaal: Waarom zou één categorie recht hebben op milieuonvriendelijke sponsoring? Waarom krijg IK geen geld om een pakweg een huis te kopen dicht bij mijn werk? :)

jack|herrer

Legacy Member
h8bal zei:
WTF man, dus thuis iedereen 1 of 2 auto's extra voor de deur bij personen die nu een bedrijfswagen hebben?
Net het tegenovergestelde, weinig tot geen bedrijfsauto's, want laten we eerlijk zijn. Hoeveel van de bedrijfsauto's zijn ook echt "bedrijfs"auto? Een minimaal percentage alleszins. De rest is een prive auto betaald door de baas

Bimmer

Legacy Member
h8bal zei:
WTF man, dus thuis iedereen 1 of 2 auto's extra voor de deur bij personen die nu een bedrijfswagen hebben?

Zoals bij ons. Ik rij met de auto tot aan mijn werk, krijg woon-werk vergoeding hiervoor. Nadien stap ik uit en heb ik een vloot van auto's, waarmee ik kan rijden voor mijn job uit te voeren. Elke auto heeft zijn functie, als je die functie doet is dat u auto voor vandaag. Als je die dag een functie doet waarbij geen auto is vereist, dan heb je geen auto.
Verder krijgt iedereen een fiets waarbij ze rond heel de site kunnen verplaatsen.

We hebben ook nog een belbus, die je kunt opbellen als je op de site van punt A naar B wilt gaan, maar niet wil fietsen of rijden. Voor onze afdeling hebben we ook nog een camionette om van de parking (van onze privé wagens) naar onze afdeling te rijden en terug. Nu soit deze laatste dingen zijn enkel als je op een grootte site werkt, niet om naar klanten te gaan ofzo.

Komt eigenlijk op neer, mijn prive wagen wordt nooit gebruikt voor mijn werk, enkel woon werk verkeer. Als ik op uitzending moet kan ik met de auto naar het werk rijden en brengt een taxi mij naar de plaats en terug, op kosten van de werkgever uiteraard.

Ik ken heel veel bedrijven die perfect kunnen zeggen, wij zorgen voor een paar auto's die je tijdens u werkuren moogt gebruiken. Ipv iedereen een bedrijfswagen te geven, nu is een bedrijfswagen voor de beide partijen interessant uiteraard.

Zoals een kameraad van mij heeft ook een bedrijfswagen, hij moet zich 3 keer per week verplaatsen naar een ander bedrijf (zijn meestal grootte sites). Op de site heeft hij zijn wagen ook nodig om van plant naar plant te rijden. Hij denkt ook dat hij een bedrijswagen nodig heeft om zijn job te kunnen doen. In mijn ogen niet, zijn bedrijf heeft vestingen op zo'n sites zet daar een paar auto's weg en klaar. Hij komt daar aan met zijn privé wagen zet die daar weg en stapt in zo'n wagen, hij kan zijn job perfect verder doen. Nu heeft iedereen daar een bedrijfswagen, terwijl je met een paar wagens gesteld bent. Maar voor de werkgever en werknemer is het interessanter momenteel voor een bedrijfswagen.
In sommige gevallen zijn bedrijfswagens wel nodig, maar dat zijn er toch niet zoveel.

Rider

Legacy Member
Bimmer zei:
Zoals bij ons. Ik rij met de auto tot aan mijn werk, krijg woon-werk vergoeding hiervoor. Nadien stap ik uit en heb ik een vloot van auto's, waarmee ik kan rijden voor mijn job uit te voeren. Elke auto heeft zijn functie, als je die functie doet is dat u auto voor vandaag. Als je die dag een functie doet waarbij geen auto is verreisd, dan heb je geen auto.

Zo zit het bij mij ook in elkaar. Ik werk dan ook hoofdzakelijk op één locatie. Als ik jobaanbiedingen krijg; wordt die bedrijfswagen ook altijd vermeld als zijnde deel van het loonpakket. Het is gigantisch hypocriet om te doen alsof dat iets anders zou zijn. Het is belastingvrijstelling op milieuonvriendelijke wijze voornamelijk voor grootverdieners; en het is onhoudbaar & niet verenigbaar met de design intent rond moderne mobiliteit.

De staat geeft 2-3 miljard euro belastingkorting per jaar om mensen aan te sporen om onverantwoorde mobiliteitskeuzes te maken. Dat kan écht niet blijven duren. Het zou écht veel beter zijn om dat geld bvb te geven aan extra hypothecaire kortingen voor mensen die dicht bij hun werk gaan wonen.

Polis

Legacy Member
Denken jullie nu echt dat als men bedrijfswagens verbiedt, of het systeem daarop, dat al die mensen met het openbaar vervoer naar het werk gaan rijden?
Misschien nog eens een reminderke, Europa klaagt het mobiliteitsprobleem aan in Belgie, niet het fiscaal voordeel van bedrijswagens.

Daarbij maken bedrijfswagens nog geen 15 procent uit van de totale wagens op onze wegen.
Maar door al dat geroep van een bende hippies en zeveraars denkt de gemiddelde belg nu dat de snelwegen volzitten met bedrijfswagens. Totaal fout en oneerlijk beeld.
Daarnaast krijgen mensen met een bedrijfswagen dat ook vaak omwille van hun functie en tegen het inleveren van brutoloon.

Zolang men daar niets aan doet, gaan bedrijven truukjes blijven vinden om werknemers te kunnen verlonen zonder dat de overheid meer dan de helft in hun zak steekt.
Het zal ook niet verbazen dat het hier vooral studentjes zijn die de grote voorvechters zijn voor de afschaffing vn het systeem.

Ook wel tekenend dat er een hele hoop andere aanbevelingen worden gemaakt door de EU, maar die worden niet vermeld, ondanks dat deze belangrijker zijn dan het asfchaffen van het systeem voor bedrijfswagens. De achterlijke media springt natuurlijk op die hypetrain omdat ze weten dat dat het enigste is dat mensen interesseert. Afgunst is een raar beestje.

Polis

Legacy Member
jack|herrer zei:
Andere oplossing. Laat een bedrijfswagen dienen waarvoor het echt moet dienen. Woon-werk en werk verplaatsingen. Alle prive gebruik niet toelaten. Dan gaat er vanzelf een beweging komen en gaan mensen niet meer kiezen voor de bedrijfsauto, maar voor een andere regeling, die dan uiteraard beschikbaar moet zijn zoals bvb het mobiliteistbudget of fietsvergoeding of openbaar vervoer of...

Als ik daardoor meer bruto krijg dat niet belast wordt, meteen.
Ik ga trouwens mijn priveverplaatsingen niet met paard en kar doen he, die doe ik dan met mijn eigen wagen.
Op zich verandert er voor u dus niets, want het aantal wagens blijft gelijk of zal zelfs toenemen, maar om de een of andere rede is het blijkbaar mode om andere mensen minder te geven en ervan uitgaan dat gij dan zelf meer zult krijgen ofzo.

Zoek u ook een job met een bedrijfswagen als het zo gemakkelijk is en janneke en mieke dat krijgt?

Bimmer

Legacy Member
Polis zei:
Als ik daardoor meer bruto krijg dat niet belast wordt, meteen.
Ik ga trouwens mijn priveverplaatsingen niet met paard en kar doen he, die doe ik dan met mijn eigen wagen.
Op zich verandert er voor u dus niets, want het aantal wagens blijft gelijk of zal zelfs toenemen, maar om de een of andere rede is het blijkbaar mode om andere mensen minder te geven en ervan uitgaan dat gij dan zelf meer zult krijgen ofzo.

Zoek u ook een job met een bedrijfswagen als het zo gemakkelijk is en janneke en mieke dat krijgt?

Voor hem verandert een belastingvermindering, want dan moet dat staat daar geen geld meer aan uit te geven + het feit dat jij nog eens meer verdient, dus meer belastingen betaalt. 2 x win voor de staat op dat punt.

Nu soit ik maak me zelf niet zo druk over de bedrijfswagens, maar het kost de staat wel geld + de staat loopt ook geld mis doordat de mensen daarop minder belastingen betalen. Als ik zelf zo graag een bedrijfswagen wil hebben, dan moet ik maar een job zoeken die dat bied. Maar ik snap zijn punt wel.

Een Belgische bedrijfswagen levert de eigenaar een bruto-voordeel op van 653 euro per maand. Maar op slechts veertig procent daarvan moet de bestuurder belastingen betalen. Zo geeft de overheid elke maand een fiscaal cadeau van 230 euro per bedrijfswagen, of 2.763 euro per jaar. Theoretisch gezien, mocht het gedrag van de Belgen niet veranderen zonder de fiscale voordelen, misloopt de Belgische fiscus jaarlijks 2 miljard aan belastingen.

Op gebied van minder wagens, denk ik ook niet dat het een groot impact gaat hebben. Maar ben wel van overtuigd dat het iets doet, als ik naar ons werk kijk heeft het toch zeker een invloed.

jack|herrer

Legacy Member
Polis zei:
Denken jullie nu echt dat als men bedrijfswagens verbiedt, of het systeem daarop, dat al die mensen met het openbaar vervoer naar het werk gaan rijden?

Je ziet het punt niet. Zeker niet alle mensen zullen overschakelen op het openbaar vervoer. Het probleem is nu dat het niks kost om met de bedrijfsauto te rijden, dus pakken mensen voor elke scheet die auto.
Al ze alles zelf moeten gaan betalen, dan gaan mensen ineens anders denken. Plots is openbaar vervoer, carpoolen en fiets dan wel interessant. Ook prive gaan mensen dan de auto anders gebruiken, want het is de baas niet meer die tanken en onderhoud moet betalen.

Ps ik heb zelf bewust gekozen voor 300 netto loon ipv een bedrijfsauto (Alleen voor woon-werk uiteraard). Dus ik heb wel degelijk zelf de keuze gehad.

Rider

Legacy Member
Polis zei:
Denken jullie nu echt dat als men bedrijfswagens verbiedt, of het systeem daarop, dat al die mensen met het openbaar vervoer naar het werk gaan rijden?
Misschien nog eens een reminderke, Europa klaagt het mobiliteitsprobleem aan in Belgie, niet het fiscaal voordeel van bedrijswagens.

Zoals gewoonlijk zever je:

"België heeft een fileprobleem en dat kan opgelost worden door af te stappen van de fiscale stimulering van bedrijfswagens en tankkaarten, zegt de Europese Commissie."

Europa viseert bedrijfswagens en tankkaarten | De Tijd

Polis zei:
Daarbij maken bedrijfswagens nog geen 15 procent uit van de totale wagens op onze wegen.
En dat is een reden om de oververzadigde wegen nog voller te krijgen door milieuonvriendelijke mobiliteit zwaar financieel te stimuleren?

Polis zei:
Maar door al dat geroep van een bende hippies en zeveraars denkt de gemiddelde belg nu dat de snelwegen volzitten met bedrijfswagens. Totaal fout en oneerlijk beeld.
Hippies en zeveraars?? reported! :p

Volgens de vernieuwde forumregels heb je daarvoor infracties aan uw been...maar ik ga het niet doen; maar sta mij a.u.b. dan wel toe dat ik opmerk dat je hier gewoon aan het trollen bent & verwijten rondslingert?

Polis zei:
Daarnaast krijgen mensen met een bedrijfswagen dat ook vaak omwille van hun functie en tegen het inleveren van brutoloon.
Ja dat merk ik dus ook op...maar het feit is dat daar geen draagvlak meer voor te vinden is; en dat in de intentie van de moderne mobiliteit volledig ongepast is.

Polis zei:
Zolang men daar niets aan doet, gaan bedrijven truukjes blijven vinden om werknemers te kunnen verlonen zonder dat de overheid meer dan de helft in hun zak steekt.
Daarom dat we dus oproepen om dat systeem aan banden te leggen.

Polis zei:
Het zal ook niet verbazen dat het hier vooral studentjes zijn die de grote voorvechters zijn voor de afschaffing vn het systeem.
Ik ben technicus op een chemisch bedrijf. Ik zit in de voorlaatste belastingschijf en heb geen fiscaal voordelige bonussen voor mijn milieuvriendelijk gedrag (ik heb wél een wachtdienst; maar géén auto). Ik wordt KAPOTbelast, beste vriend. Het zou niet meer dan fair zijn; dat de staat de bedrijfswagensubsidies omzet in een custom BMC fiets voor de Rider; zodat ik 2minuten sneller op mijn werk ben om de maatschappij te sterken <3

Polis zei:
Ook wel tekenend dat er een hele hoop andere aanbevelingen worden gemaakt door de EU, maar die worden niet vermeld, ondanks dat deze belangrijker zijn dan het asfchaffen van het systeem voor bedrijfswagens. De achterlijke media springt natuurlijk op die hypetrain omdat ze weten dat dat het enigste is dat mensen interesseert. Afgunst is een raar beestje.

Het is 2 a 3 miljard jaarlijks, ten tijde van crisis, dat verbrast wordt aan milieuonvriendelijke stimulans; en europa heeft het ook niet graag.

JPV

Legacy Member
jack|herrer zei:
Andere oplossing. Laat een bedrijfswagen dienen waarvoor het echt moet dienen. Woon-werk en werk verplaatsingen. Alle prive gebruik niet toelaten.
woon-werkverkeer is ook privé-gebruik, hé.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan