Archief - verschil tussen algemene jazz en blues

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

lotter.be

Legacy Member
Kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen blues en de andere jazz-vormen (bigband, swing, free jazz, bebop...).
Hoe kan ik ze bv onderscheiden?

greetz

Dj Aero

Legacy Member
ik ken er vrij tot zeer weinig van. ik weet dat mijn broers in een bluesband spelen. blues is ontstaan in amerika in de mississipi streek. het was een soort muziek waarin de toenmalige zwarten hun "beklag" deden. ze zongen over de miserie in het leven. als ik nu kijk naar de teksten van mijn broer gaat veel blues over bvb een vrouw dat iemand verlaat, de zanger bvb. de zanger zingt dan over de miserie daarin. ik denk dat jazz eerder 'vrolijk' is.

correct me where i'm wrong

Thorens

Legacy Member
Wikipedia is uw vriend. En als het voor u huiswerk is: wij niet. :p

Xavez

Legacy Member
Klopt al om te beginnen.

Second: Jazz heeft heel andere, gekke ritmes (vaak freestyle), blues heeft echt ritmepatronen die gevolgd worden...

Chimmy

Legacy Member
Dat vroeg ik me ook al even af.

Waarschijnlijk gaat bongz ons weer in geuren en kleuren alles verklaren ;)

BadCompany

Legacy Member
Bij bluesimprovisatie is er een vast akkoordenschema waarop dan de solo's gespeeld worden bvb in A is dat dan:
A-A-A-A
D-D-A-A
E-D-A-A

Bij jazzimprovisatie hangt het akkoordenschema meestal gewoon van het nummer af.
Een verschil zit em in het gebruik van de "blue note" die bij blues veel gebruikt wordt, die noten geven het bluesgevoel.

vogelnestje

Legacy Member
BadCompany zei:
Bij bluesimprovisatie is er een vast akkoordenschema waarop dan de solo's gespeeld worden bvb in A is dat dan:
A-A-A-A
D-D-A-A
E-D-A-A

Bij jazzimprovisatie hangt het akkoordenschema meestal gewoon van het nummer af.
Een verschil zit em in het gebruik van de "blue note" die bij blues veel gebruikt wordt, die noten geven het bluesgevoel.

²nd

bij jazz heb je een liedje, waar feitelijk constant hetzelfde patroon in terugkomt, en waarop ze dan variëren, zolang ze uiteindelijk maar op het zelfde deuntje terugkomen. Jazzpartituren heb je dan ook niet 'echt'

Bigband is nogal logisch: gewoon heel veel blazers enzo ;)

BongZrGooD

Legacy Member
Chimmy zei:
Dat vroeg ik me ook al even af.

Waarschijnlijk gaat bongz ons weer in geuren en kleuren alles verklaren ;)
LOL, neen toch niet...

BadCompany zei:
Bij bluesimprovisatie is er een vast akkoordenschema waarop dan de solo's gespeeld worden bvb in A is dat dan:
A-A-A-A
D-D-A-A
E-D-A-A

Bij jazzimprovisatie hangt het akkoordenschema meestal gewoon van het nummer af.
Een verschil zit em in het gebruik van de "blue note" die bij blues veel gebruikt wordt, die noten geven het bluesgevoel.

Dit is een basic doch heel goede uitleg... En ik zou niet weten wat er aan toe te voegen zonder onverstaanbaar te worden... Theorie is niet mijn ding hieromtrent, I just play that shit...:) from time to time...

lotter.be

Legacy Member
Kan iemand wat meer uitleg geven over die "blue note" ?
Bedankt

Thorens

Legacy Member
Awel é:
Er was eens een noot,
die was oorspronkelijk rood
Maar kom kijken, gauw
nu is ze blauw!

Is het nu écht zo moeilijk van gewoon te googl'en?

lotter.be

Legacy Member
Thorens zei:
Awel é:
Er was eens een noot,
die was oorspronkelijk rood
Maar kom kijken, gauw
nu is ze blauw!

Is het nu écht zo moeilijk van gewoon te googl'en?

Er zijn toch altijd leuke mensen die commentaar moeten hebben eh.. (n/o) :)
met zo een leuke uitleg: google

Thorens

Legacy Member
Ja, maar, weet je, heb ik gelijk of heb ik gelijk?
De uitleg die je hier krijgt is beduidend minder gestructureerd en logisch dan op Wikipedia en als het voor een taak voor "Esthetica" of "Muzikale Opvoeding" is, zou het niet pijn doen van een beetje eigen zoekwerk te verrichten. Ze gaan het niet altijd in je schoot smijten de komende jaren, hoor.

lotter.be

Legacy Member
Thorens zei:
Ja, maar, weet je, heb ik gelijk of heb ik gelijk?
De uitleg die je hier krijgt is beduidend minder gestructureerd en logisch dan op Wikipedia en als het voor een taak voor "Esthetica" of "Muzikale Opvoeding" is, zou het niet pijn doen van een beetje eigen zoekwerk te verrichten. Ze gaan het niet altijd in je schoot smijten de komende jaren, hoor.

Nu ja, jammer misschien, maar er zijn ook mensen die zich interesseren in bepaalde zaken zonder dat ze daarvoor punten hoeven te krijgen...
Het is dus helemaal niet voor school :)
Mja boeie, ga wel naar de bib ofzo.

LeSec

Legacy Member
BadCompany zei:
Bij bluesimprovisatie is er een vast akkoordenschema waarop dan de solo's gespeeld worden bvb in A is dat dan:
A-A-A-A
D-D-A-A
E-D-A-A

Bij jazzimprovisatie hangt het akkoordenschema meestal gewoon van het nummer af.
Een verschil zit em in het gebruik van de "blue note" die bij blues veel gebruikt wordt, die noten geven het bluesgevoel.

Bijna juist

4x Tonica (I)
2x Subdominant (IV) + 2x Tonica (I)
1x Dominant (V) + 1x Subdominant(IV) + 1x Tonica(I) + opnieuw 1x Domiant (V)

Strikt genomen moet het laatste akkoord dus een domiant zijn en niet 2x de tonica

Dit geheel terzijde :)

kEn

Legacy Member
lotter.be zei:
Kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen blues en de andere jazz-vormen (bigband, swing, free jazz, bebop...).
Hoe kan ik ze bv onderscheiden?

greetz


Jazz is geen andere blues-vorm. Jazz is een genre op zich, blues is een ander genre.
Voor de rest heb ik ergens nog iets van blue note gelezen. Dat is dus 1 van de beste jazz-labels die er zijn, met een hele grote back-catalogue van oude en nieuwe artiesten. Onlangs heeft Alex Calier van Hooverphonic nog een plaat gemaakt met zijn favoriete Blue Note-platen: Blue Note Sidetracks Vol. 6 . Dat is ook een mooie introductie als je in jazz geinteresseerd bent.
Voor de rest kan ik Cannonball Adderley aanraden, en ook Charles Mingus.
Zoek je het wat dichter bij deze tijd, dan moet je Koop zeker eens checken.

Grts

ComputerVISTA

Legacy Member
Ik weet enkel hoe de instrumenten te versterken en dat ik het heel graag hoor (beide genres) voor de rest... Ken niks van noten, octaven, etc... :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan