Archief - Serato Scratch vs Traktor Scratch Pro

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dabla

Legacy Member
Hallo,

Om kort te zijn, sinds enkele jaren gebruik ik reeds Serato (op Mac) om te mixen, in het begin vooral met vinyl, nu meer met cd maar thuis ook nog met vinyl. Ik ben heel tevreden over Serato, werkt prima en stabiel en er komen steeds updates. Onlangs heb ik Traktor eens gedownload om de mogelijk te bestuderen van de software en ik moet wel zeggen dat ik onder de indruk ben van de mogelijkheden. Ook de hardware specs zien er beter uit, zelf ivm SL-3 die dan ook heel duur is vind ik voor de relatieve kleine verbeteringen, zeker ivm Traktor Scratch Pro. Nu vroeg ik mij af wat het beste is, en mss zijn er onder jullie wel mensen die ervaring hebben met een van beiden, of gewoonweg beiden :) Ik hoop dat enkelen onder jullie die ervaringen willen delen ;-) Mijn vraag is dus simpel, blijven bij serato (zonder effecten), of mss toch overwegen om over te schakelen naar Traktor (met +/- punten)?

MrZodiac

Legacy Member
Ik gebruik nu al een tijdje Traktor PRO ism een Reloop DJ Controller en dat werk zeer goed.

Met serato heb ik geen ervaring, wel met Final Scratch. Deze 2 laatste vind ik het meest interessant als ik met timecode Vinyls zou draaien met de bedoeling zo dicht mogelijk bij het Vinyl gevoel te komen. (dus ook sctratchen).

Met Traktor pro zou dat ook moeten gaan, maar heb dat zelf nog niet getest met timecode vinyls. Als je met timecode CD's of controller gaat werken zijn de extra effecten in Traktor pro wel welkom (ter vervanging van het scratchen en bijkomende mogelijkheden).

Let wel op, er zijn verschillende versies van Traktor Pro. Als je echt voor scratchen wil gaan kan je best Traktor Scratch Pro of Duo aanschaffen, als het gaat om de effecten enz en niet zozeer voor de scratch functies ben je zeker goed gesteld met de Traktor Pro. (Scratchen met de controller gaat ook, maar dat is bijlange niet zo reëel als met vinyls)

welp

Legacy Member
Wat ik geleerd heb ik in al die tijd draaien is dat die extra functies leuk zijn om ff mee te spelen maar meer niet.

Tijdens het draaien gebruik ik hoogstens een paar keer een effectje op de mixer maar daar blijft het ook bij (ook al heb ik thuis wat extra speeltjes staan die ik amper aanraak). Daarom vind ik serato ook zo goed. Liedje selecteren, en draaien.

Natuurlijk pochen die van traktor altijd van al de mogelijkheden etc maar voor de gewone dj is dat toch niet van toepassing en zie ik er amper iemand iets mee doen.

MrZodiac

Legacy Member
welp zei:
Wat ik geleerd heb ik in al die tijd draaien is dat die extra functies leuk zijn om ff mee te spelen maar meer niet.

Tijdens het draaien gebruik ik hoogstens een paar keer een effectje op de mixer maar daar blijft het ook bij (ook al heb ik thuis wat extra speeltjes staan die ik amper aanraak). Daarom vind ik serato ook zo goed. Liedje selecteren, en draaien.

Natuurlijk pochen die van traktor altijd van al de mogelijkheden etc maar voor de gewone dj is dat toch niet van toepassing en zie ik er amper iemand iets mee doen.

Uiteindelijk is dat ook mijn mening, het systeem wat je gebruikt moet je gebruiken omdat het doet wat jij wil dat het doet. pochen met Traktor doe ik al helemaal niet, het systeem wat ik gebruik moet gewoon goed werken, zoals je zelf al zei de extra effecten, deze gebruik ik eigenlijk ook nooit... (dat was dan ook niet de hoofdreden waarom ik voor Traktor had gekozen).

Persoonlijk, als ik echt moet kiezen blijft Vinyl mijn absolute nummer 1, als het systeem al realtime mijn vinyl bewegingen kan waarnemen, maakt de naam van het systeem al minder uit.

Als je tevreden bent van Serato, niet overschakelen. Wil je toch wat meer is Traktor zeker te overwegen, want het werkt wel goed! Je kan ook gebruik maken van externe effecten.

welp

Legacy Member
Owja, nog even aan toevoegen. Ik vind die nieuwe SL3 ook zoooo overpriced. Er zijn echt systemen die zoveel goedkoper zijn en die ook stabiel zijn en goed voor gewoon wat te draaien denk ik. Heb zelf enkel ervaring met serato.

Maar bon, was nu niet uw vraag.

Ik zou gewoon blijven.

dabla

Legacy Member
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties :) Ik twijfel alsnog, die effecten zijn mss overkill, echter mis ik soms wel eens het feit dat ik geen filter (op een beat of accapella) of een delay (climax opbouw) kan doen. Ook looping gebruik ik veel, echter is Serato op dat gebied dan ook wel goed. De roll-functie is nu ook mogelijk bij Serato en dat gebruik ik toch ook regelmatig, zeker tijdens het beatmatchen kan dat leuke effecten geven :) Mochten ze bij Serato gewoonweg wat software matige effecten voorzien zoals bij Traktor dan zou dat in mijn ogen de beste oplossing zijn, jammer genoeg is dat enkel mogelijk via hun mixer...

Als er nog mensen zijn met ervaringen of hun mening kwijt willen zijn die altijd welkom :)

welp

Legacy Member
Gebruik jij die effecten via een midi controller of gewoon op het toetsenbord?
Want zo op je computer prullen lijkt me erg onhandig?

dabla

Legacy Member
Die roll & loop functies zijn makkelijk te besturen via het toetsenbord, althans toch bij Serato want met Traktor heb ik daar geen ervaring mee. Voor die andere effecten zal een midi-controller ook onmisbaar zijn, mss is het ook interessant om weten welke controller jullie gebruiken ;-)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan