Archief - Monitorset voor €200

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

onsmozes

Legacy Member
Ik ben van plan mezelf een setje monitors onder de kerstboom te leggen, alleen zie ik door de bomen de box niet meer. Heel wat merken en prijsverschillen en wat de technische kant betreft heb ik niet erg veel kaas gegeten. Ik neem vooral zang en gitaar (zowel akoestisch als elektrisch) op. Ik had een richtprijs van €200 voor ogen - niet erg veel, dat weet ik - maar als een relatief kleine extra financiële inspanning voor een stevige boost in kwaliteit zorgt, dan zal de portemonnee wel volgen.

Dank bij voorbaat.

bountty

Legacy Member
Hier staat een setje Alesis 520, zeer tevreden van. Geven wel niet veel bass en gaan niet zo luid, maar luid genoeg.

felixdraait

Legacy Member
bountty zei:
Hier staat een setje Alesis 520, zeer tevreden van. Geven wel niet veel bass en gaan niet zo luid, maar luid genoeg.

Ik heb de 620's. Geven wel veel bass imo (520 nog niet gehoord). Al vaak gehoord dat Alesis één van de beste low-budget merken is.

Als je er iets meer wilt aan uitgeven, Yamaha HS80M's worden vaak als de standaard vd goedkopere nearfields vermeld.

KRK Rokit heb ik ook al veel goeds over gehoord, Genelecs uiteraard ook.

EDIT: Oei sorry, ik had over de €200 gelezen. Dan zou ik zeker voor de Alesis'en gaan. Goeie respons, lekkere bass en een enorm stereobeeld. Ik geraak ook niet zo snel vermoeid van ernaar te luisteren.

Stabby

Legacy Member
Tascam VL-A5 biedt de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Zit in dezelfde klasse als andere monitors van €300, maar om één of andere reden is dit setje een pak goedkoper in Duitsland (€189 incl verzenden bij Musicstore).

felixdraait

Legacy Member
Stabby zei:
Tascam VL-A5 biedt de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Zit in dezelfde klasse als andere monitors van €300, maar om één of andere reden is dit setje een pak goedkoper in Duitsland (€189 incl verzenden bij Musicstore).

Heeft inderdaad een heel mooi bereik. Toch wel vrij kleine woofer om zo laag te kunnen gaan, denk daje toch best die sub erbij neemt dan...

Stabby

Legacy Member
felixdraait zei:
Heeft inderdaad een heel mooi bereik. Toch wel vrij kleine woofer om zo laag te kunnen gaan, denk daje toch best die sub erbij neemt dan...

Ik heb dit setje vandaag ontvangen. Eén van de monitors was dan wel kapot, maar de andere klonk erg goed voor zijn prijs. Ik denk dat je voor die prijs geen betere (of zelfs even goede) monitors zal vinden. (kijk vooral niet naar M-Audio, die kleuren het geluid te veel).

Vergeet vooral niet dat plaatsing essentieel is. Als je ze in de hoek van een kamer plaatst gaat een set van €800 niet beter klinken. Voor mij is er helaas geen andere optie, maar ze klinken zeker nog goed ondanks die plaatsing.

De sub is ook niet al te duur (€150), dus je kan die in de toekomst er nog bijkopen. Maar qua bas is het zeker niet minder dan andere 5" monitors tot €300.

En oh ja, maak je geen zorgen dat je hetzelfde overkomt als mij. Even bellen naar Keulen (er is altijd iemand die Nederlands spreekt) en er wordt een afspraak gemaakt om het gratis bij je thuis terug te halen.

Cerulean

Legacy Member
Studio monitors hebben sowieso praktisch geen nut meer als de ruimte waarin je ze gebruikt, niet akoestisch "correct" is ingericht. Maar ja, in zo'n geval kun je inderdaad beter weinig geld ertegenaan gooien, want ook de beste monitors verliezen veel van hun eigenschappen/bereik als de ruimte niet voldoet.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan