Archief - Laptop voor muziekoptredens

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Physixius

Legacy Member
dubbelpost vanop tech center

hey, ik zou een laptop willen aanschaffen die ik zou willen gebruiken bij optredens met een muziekgroep

budget is ongeveer 1000-1200 euro, maar minder is beter natuurlijk

enig idee wat ik hiervoor best zou kunnen aanschaffen?

tnx

Brick Top

Legacy Member
Voor dat geld kan je eigenlijk geen slechte laptop meer kopen. Allé, je zit met dat budget sowieso in de categorie van de 'degelijke laptoppen', je kan het altijd zo zot maken als je zelf wil natuurlijk.

Ik vermoed dat je programma's zoals Serato gaat draaien? Of ga je er ook mee producen (en dan denk ik toch al snel aan programma's die CPU-intensief zijn). Anway, ik heb mijn laptop zelf samengesteld bij TM Solutions - Aalter en ben daar erg tevreden van. Mijn laptop is dus niet echt een merk zoals HP of Acer, maar zelf samengesteld. En die laptop doet het beter dan alle laptops die ik hiervoor al gehad heb, wel altijd merken (geen Macbook Pro ofzo, dat lag buiten het budget).

Dus wat ik persoonlijk zou doen, stel zelf een laptop samen op die website en probeer het wat binnen het budget te houden hé. Een besturingssysteem zou ik persoonlijk niet snel legaal aankopen. Dat schilt toch ook al snel €100. Maar bon, daarover mag hier niet gesproken worden en ik wil dat dan ook niet aanmoedigen, ik vermeld het alleen. :p

FEW

Legacy Member
zoals ik ook in de andere topic zei: macbook pro 13", deze kost 1150 euro. indien je nog een AOC korting kan krijgen, kost deze 115euro minder. deze werkt 7u op batterij, ideaal voor muziekoptredens lijkt me, je hebt dan zelfs de adapter niet nodig. en voor dit soort zaken is apple perfect.

Brick Top

Legacy Member
amai, ik wist niet dat je voor dat geld al een Macbook had. Ik dacht dat die begonnen bij €2000 ofzo. Anway, veel dj's zie je met een macbook zeulen dus het zal zeker wel degelijke marchandise zijn. Maar heb er zelf nooit mee gewerkt dus daar doe ik verder ook geen uitspraken over.

Een 13inch is ook lekker compact wat toch ook een voordeel is in jouw situatie, denk ik.

shiftyke

Legacy Member
zowieso voor de de macbook pro 13 gaan zou ik zeggen, is het voor ableton live ofzo? De macbook draait zeer stabiel en is krachtig genoeg voor zulke dingen !

Mike_D

Legacy Member
Ik heb voor ableton live een maand terug een BTO quad core laptop gekocht voor 1087 euro.
Met 17” full hd moet zegen tog wel fijn dat je veel op je scherm kan zien, ik moet er niet aan denken op een 13” scherm te werken.
Belangrijksten van al hij is stabiel en tot nu toe nog geen problemen gehad.

BTO Notebooks

MrZodiac

Legacy Member
Ik heb een zaak waar ik zulke systemen speciaal voor live en productie voor verkoop met support.

Welke software wil je erop gaan draaien? Want voor jouw budget moet dat zeker mogelijk zijn.

JackM

Legacy Member
Als macuser kan ek alleen maar een mac aanbevelen.
Om te gaan draaien of me gewoon wa met muziek bezig te houden, gebruik ik men mbp en voor productie of wa setjes op te nemen gebruiken we een mac pro. Niks dan lof over die dingen.

Mike_D

Legacy Member
Stabby zei:
Enkel voor optredens? Waarom dan geen synth?

Ik personlijk gebruik het niet aleen voor optredens.
Synth ja leuk voor optredens maar jij weet ook dat een beetje synth al vlug 1000 euro kost en dat het zo zijn beperkingen kan hebben ;)

Stabby

Legacy Member
Mike_D zei:
Ik personlijk gebruik het niet aleen voor optredens.
Synth ja leuk voor optredens maar jij weet ook dat een beetje synth al vlug 1000 euro kost en dat het zo zijn beperkingen kan hebben ;)

Wat voor beperkingen dan? Voor live optredens blijft hardware de beste keus. Ik zie persoonlijk weinig beperkingen in bijvoorbeeld een Korg M50, ook op vlak van producen.

Ph Sp

Legacy Member
shiftyke zei:
De macbook draait zeer stabiel en is krachtig genoeg voor zulke dingen !

Zo stabiel zijn die dingen niet hoor. Ik werk op school met de modernste Mac en dat loopt per beeldmontage een keer of 10 vast. Aangezien ik veronderstel dat Ableton niet veel minder veeleisend is als dat beeldprogramma denk ik toch niet dat het zo stabiel zal draaien als veel mensen denken.

shiftyke

Legacy Member
Ph Sp zei:
Zo stabiel zijn die dingen niet hoor. Ik werk op school met de modernste Mac en dat loopt per beeldmontage een keer of 10 vast. Aangezien ik veronderstel dat Ableton niet veel minder veeleisend is als dat beeldprogramma denk ik toch niet dat het zo stabiel zal draaien als veel mensen denken.

Beeldverwerking vraagt VEEEEEEEL meer kracht dan ableton live, om maar te zwijgen van RAM gebruik bij monteren. Nu niet dat ik u niet geloof maar ik heb op mijn MBP amper last van vastlopers tijdens monteren of bewerking...

Mike_D

Legacy Member
Stabby zei:
Wat voor beperkingen dan? Voor live optredens blijft hardware de beste keus. Ik zie persoonlijk weinig beperkingen in bijvoorbeeld een Korg M50, ook op vlak van producen.

Begrijp me niet verkeerd ik ben niet tegen hard ware laat ik dat voor op stellen.
Maar ik ben in het verleden beperkingen ondervonden met namen het uit mixen op meerdere audio sporen om dat een middenklasse synth vaak maar een stereo uit gang heeft.
Dan het gebruik maken van effect apertuur wat ook prijzig kan zijn wil je een paar goede apparaten in je rack hebben.
En als je met vocale werkt ben je weer aan een sampler of hard disk recorder gebonden die best prijzig zijn.
Dus ik zelf heb zo iets van koop een goede meer kanaal geluid kaart en een laptop met controller dan ben ik veel vrijer qua geluid bewerking.

Verder zwem ik niet in het geld dus is dit ook een goed koperen op lossing.

O ja ik ben een kluns als het gaat om toetsen bespelen ;)

Physixius

Legacy Member
jah, 'k zal ff wat meer info geven misschien, het is niet voor mij maar voor mijn buurman

hij gebruik een laptop in combinatie met een hercules dj console en een korg keyboardje met nog wa versterkers ofzo of whatever (ken daar allemaal nie veel van ^^)

het programma dat hij gebruikt is reason 4

het enige nadeel dat mij ook lijkt is die 13" op die macbook, want dat is echt wel klein in deze tijd

ik zal hem zeker de info doorspele van die BTO notebooks

Mike_D

Legacy Member
Ik speel het in met een master keyboard zo goed als het het kan voor mij doen en dan met de muis correcties maken of auto Q.
Kost wel meer tijd dan gelijk goed in spelen maar ja na een jaar piano les bleek dat ik mijn handen controlen niet goed kreeg tot ergenis van de leraar.

FEW

Legacy Member
Ph Sp zei:
Zo stabiel zijn die dingen niet hoor. Ik werk op school met de modernste Mac en dat loopt per beeldmontage een keer of 10 vast. Aangezien ik veronderstel dat Ableton niet veel minder veeleisend is als dat beeldprogramma denk ik toch niet dat het zo stabiel zal draaien als veel mensen denken.
?? hoezo? als ge offline monteert moet dat toch vrij goed meevallen...

MrZodiac

Legacy Member
Physixius zei:
jah, 'k zal ff wat meer info geven misschien, het is niet voor mij maar voor mijn buurman

hij gebruik een laptop in combinatie met een hercules dj console en een korg keyboardje met nog wa versterkers ofzo of whatever (ken daar allemaal nie veel van ^^)

het programma dat hij gebruikt is reason 4

het enige nadeel dat mij ook lijkt is die 13" op die macbook, want dat is echt wel klein in deze tijd

ik zal hem zeker de info doorspele van die BTO notebooks

Reason 4, daar ken ik toevallig wel wat van ;)

Mac is goed, dat ga je me niet horen zeggen, maar met een Notebook of PC kan je ook al veel. (Ik werk op niets anders zelfs, zowel in mijn studio als de verkoop van Audio Computers en toebehoren).

En ik kan enkel zeggen dat ik tot nu toe nog enkele keer met performantie problemen te kampen heb gehad en heb een latency van 5ms op mijn audio interface.

Met Mac gaat dat werken, maar ook met PC.

X1RON

Legacy Member
Ik zou geen mac nemen.. te duur voor hetgene het is..
Serato draaien op Windows Xp is bijna even stabiel als op een mac (zorg gwn dat je een goede anti-virus gebruikt, updates doet,..), én het kost je veel minder geld (een niet-apple laptop met dezelfde hardware kun je kopen voor wel 700€ minder..)

*verwacht veel snob-flame*
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan