Archief - hulp met opnemen... *sound quality*

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BlisteringByte

Legacy Member
ok jonges.. en meisje(s) .. *wink naar babs*

keb daarnet ff men eerste mix opgenomen,
alleja.. kendet, gewoon omda keer te doen enzo :)
en omda ja kweenie, kwou mezelf wel keer hore :)

dus keb deze guide gebruikt > http://users.pandora.be/ej1/zkee 2.1.tk/opnemen.htm

men master out op men mixer gaat naar line-in..
heb 'k zo gedaan..

dan in hddogg line in enzo geselecteerd,
maar nie te luid gezet,
echt zo maar justekes aan..

dus dan test ik da zo wa,
alles klinkt gezond :)

maar nu luister ik zo naar men mix..
en bij sommige plate.. me tamelijk wa bass.. clipt 'm zo, alle 'm vervormd de bass.. zoals ge op uw gsm naar luide filmpkes luisterd, kendet wel e :doh:

is dit omdat ik:

a) alles volledig verkeerd heb gedaan? :)
b) ik te veel bass open draai :love: :niceone: :unsure: :music:
c) (zelf in te vullen)


dank dank :)

BlisteringByte

Legacy Member
.eX3 zei:
of proberen uwe rec te gebruiken op u mengpaneel

aha...
is da dan anders van geluid?

tis omda we sebiet setje zouden opneme enzo..
dus tamelijk dringend :) jo !

Devon Rex

Legacy Member
Kunt ge in da programma da ge gebruikt om op te nemen eerst nie checken hoeveel DB het signaal is dat ge gaat opnemen?

Bij Cool Edit bvb ziet ge da door ff F10 te drukken en dan krijgt ge direct ne VU meter te zien die duidelijk weergeeft of ge te luid of te stil opneemt.

The Entity

Legacy Member
De Rec-Out van de mixer op de line-in van de pc
Rec-out is normaal standaard op 0db gezet en handiger om die te laten binnenkomen op de pc, want deze overstuurt normaal niet.

de line-in dan gewoon nog juist zetten op de pc en ge zijt zonder problemen vertrokken

Naos

Legacy Member
Gewoon zorgen dat je niet in het rood gaat draaien, krakende (overstuurde) bass komt gewoon omdat het volume boven de 0dB komt. VU meter op je mixer geeft dit meestal wel aan..

BlisteringByte

Legacy Member
mm kzit bijna constant in 't rood :)

dus gain lager en volume op mixer hoger?
kga 't morge keer teste omda nu ja.. nu ga ik slape :p

Bartel

Legacy Member
het beste is nog altijd Rec out, gain in het midden
Anders met master out, en gain altijd int midden.
Op pc dan 1/4 van de line in balk zetten (bij mij toch)

Real

Legacy Member
BlisteringByte zei:
mm kzit bijna constant in 't rood :)

dus gain lager en volume op mixer hoger?
kga 't morge keer teste omda nu ja.. nu ga ik slape :p
Is er niets dat u zegt dat rood slecht zou kunnen zijn? :wtf:

Nooit in het rood draaien !

w00p

Legacy Member
Stimpy zei:
zwijgt gewoon als ge nix deftig te zegge hebt
Seconded.
Ik heb mijn mix opgenomen met onboard soundcard, om zijn stelling te weerleggen.

Anyway, het belangrijkste is al gezegd, Rec out en gain regele tot uw VU-meters 0 dB aantonen, dus dat de pieken stoppen vlak voor het eerste gele ledje.

Je hebt namelijk 2 elektrische kringen, een laagspanning kring en een hoogspanning kring.
De laagspanning heeft een nominale waarde van 1.5V (dus de pieken mogen normaal maar max 1.5V zijn). Dit is uw line in/out signaal van uw PC en uw mixer, alsook de rec out van uw mixer.
In de versterker wordt de laagspanning omgezet naar hoogspanning.
De hoogspanning heeft geen nominale waarde. Het is dus afhankelijk van het vermogen van uw versterker.
Maar als je een te hoge spanning door de op laagspanning berekende elektrische elementen, verniel je ze dus.

Int rood draaien betekent niet alleen dat je geluid overstuurd klinkt, het vernielt uw mixer intern (EQ, faders, contacten, ...) evenals uw geluidskaart en proccessors (19' panelen zoals muziekgestuurde lichtsturingen en EQ panelen en effectors enzo)

Nu, het woord vernieling is wat overkill, zeg eerder slijtage, maar voor een optimale levensduur draai je niet in het rood.
Alleen toestellen die voor de verhuur ontwikkeld zijn zullen dit op een aanvaardbare manier kunnen verdragen omdat zij, niet noodzakelijk kwalitatievere, maar simpelweg grotere componenten gebruiken.
vb: een 300W lamp zal minder kunnen verdragen als een 400W lamp, maar daarom is die 400W lamp niet kwalitatief, want daarvoor moet je hem vergelijken met andere 400W lampen.
Analoog vb: brommers tunen. Mensen die een grotere cilinder steken spelen vals, zij zijn helemaal niet goed afgesteld meestal, maar zijn uiteraard beter dan 50cc omdat ze een klassement hoger staan.
Wat wel een kwalitatieve motortuning zou zijn een grotere carburator, specifieke kleppen, een beter gevormde (daarom niet luide) uitlaat, beter getimede ontsteking enzo...

Ik ben net mijn leerkracht mechanica, die is bezig over het moment van een kracht en voor ge het weet vertelt hem over "die boma da autopech had die ik geholpe had". :p

TRFluffy

Legacy Member
al die mensen die hier zeggen "zet da op REC" en da clipt nie :

bullshit

da clipt sowieso hier... da staat te luid...

op een SoundBlaster 128 (is al "oud" ja ...)

hoe ik et doe : opnemen via master2 die naar soundcard gaat, op relatief laag volume (dat ik speling heb moest ik es toevallig een piek hebben) , en achteraf met T-Racks "masteren" om de gehele mix te maximizen en zo "luid mogelijk" te hebben. niks is zo vervelend als op uw mp3 speler te constateren dat die o zo goeie mixset niet luid genoeg is opgenomen en uw mp3 speler te weinig power heeft. dus da los ik op door m'n mixen te maximisen :

check m'n mixsets en open ze eens in een soundeditor ... ik weet wel dat er misschien iets van "dynamiek" verloren gaat, ma da hoor je niet hoor... Plus dat vinylcrackle minder hoorbaar is. plus, op een MP3ke gade echt wel nie horen of da nu gecompressed is of nie... TV en Radio zijn standaard ook massa's gecompressed, hoor je da? niet echt eh?

(da is echt wel kut, vinylcrackle, da zijn van die pieken die als ge gewoon "de luidste sample op 0dB zet", er voor zorgen dat uw mix nog steeds focking stil is... I luv limiter en compressor:p)

ComputerVISTA

Legacy Member
Zie da ge overal rond of onder de 0db blijft (ja die wijzerkes, vu meterkes en ledbalkskes hebben een betekenis) en ge hebt nergens clip.

bandarlog

Legacy Member
Stimpy zei:
zwijgt gewoon als ge nix deftig te zegge hebt

Denkte dat ik aan't zeveren ben ofzo? Waarom denkte dat geluidskaarten die in studio's gebruikt worden om op te nemen geen soundblasters 128 zijn maar kaarten van >800€? Waarom zit toevallig iedereen met een onboard geluidskaart te mekkeren dat de sound slecht is? Hoe komt het dat rockbands die iets trachten op te nemen via hun onboard geluidskaart slechte sound hebben?

Maja, da's allemaal kwatsj, kzen nix deftig aan't zeggen dus kzwijg wel :ironic:

edit: En ge moet zelfs al niet duur gaan om te verbeteren, audigy 2 kost tegenwooridg slechts 85€ en dat is al veel beter. En voor de rest: zien da ge ni in't rood gaat he, hoe moeilijk is da nu...

Jaws

Legacy Member
bandarlog zei:
Denkte dat ik aan't zeveren ben ofzo? Waarom denkte dat geluidskaarten die in studio's gebruikt worden om op te nemen geen soundblasters 128 zijn maar kaarten van >800€? Waarom zit toevallig iedereen met een onboard geluidskaart te mekkeren dat de sound slecht is? Hoe komt het dat rockbands die iets trachten op te nemen via hun onboard geluidskaart slechte sound hebben?

Maja, da's allemaal kwatsj, kzen nix deftig aan't zeggen dus kzwijg wel :ironic:

edit: En ge moet zelfs al niet duur gaan om te verbeteren, audigy 2 kost tegenwooridg slechts 85€ en dat is al veel beter. En voor de rest: zien da ge ni in't rood gaat he, hoe moeilijk is da nu...
we zitten hier ni in ne studio, voor gewoon thuis is een mixke op te nemen zal onboard geluidskaart er wel door kunnen zeker

Xavez

Legacy Member
bandarlog zei:
Denkte dat ik aan't zeveren ben ofzo? Waarom denkte dat geluidskaarten die in studio's gebruikt worden om op te nemen geen soundblasters 128 zijn maar kaarten van >800€? Waarom zit toevallig iedereen met een onboard geluidskaart te mekkeren dat de sound slecht is? Hoe komt het dat rockbands die iets trachten op te nemen via hun onboard geluidskaart slechte sound hebben?

Maja, da's allemaal kwatsj, kzen nix deftig aan't zeggen dus kzwijg wel :ironic:

edit: En ge moet zelfs al niet duur gaan om te verbeteren, audigy 2 kost tegenwooridg slechts 85€ en dat is al veel beter. En voor de rest: zien da ge ni in't rood gaat he, hoe moeilijk is da nu...

Het werd wel een beetje cru gezegd maar tklopt wel da zelfs een onboard soundcard op dit moment meer dan goed genoeg is om thuis mixjes op te nemen. Ze worden toch in mp3 of ogg gezet dus dat maakt al helemaal niet uit...

gain in't midden zetten klopt ook totaal niet: dat hangt volledig van plaat tot plaat af en ook van de naaldjes op uw TT e.d.. Je moet je gain zo zetten dat hij in het rood af en toe eens komt piepen. Voor de ene plaat zal dat meer zijn voor de andere weer veel minder...

Rec out gebruiken helpt wel. HDOGG past wel automatisch het opnamevolume aan. Ik zou u echt wel audacity (www.google.be) aanraden. Dan ziet ge ook onmiddellijk op uw scherm als ge met uw pieken te hard gaat...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan