Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

langun

Legacy Member
4 non blondes - What's up

In theorie geen solo, want er wordt over gezongen, maar om te spelen maakt dat niet uit ;)

josuwa

Legacy Member
spikie zei:
4 non blondes had ik nooit aan gedacht, die moet ik is proberen :)

Leer wat toonladders en de logica erachter (wat je doet ook). Anders zit je veel te lang te klungelen op die solo's terwijl als je ze in de toonladder ziet, ze voor zich spreken ;)

Kapoen

Legacy Member
Nu ik eindelijk verlof heb ben ik van plan om eens een goedkope (elektrische) gitaar aan te kopen en te leren afstellen. Ik vroeg mij af of er iets aan te vangen is met extreem goedkope gitaren zoals deze:
- Harley Benton Telecaster
- Jack&Danny Telecaster

Zijn dit soort gitaren bruikbaar als knutsel/experimenteer project of is het gewoon hout om een kachel mee aan te steken? Kan ik misschien beter kijken naar een tweedehands Squier, London City, Yamaha Pacifica 112,...?

Overigens is die HB Tele niet de goedkoopste die Thomann aanbiedt, ze verkopen er ook een voor €68, maar daarbij wordt expliciet vermeld dat ze van geplakt hout is gemaakt.

Baats

Legacy Member
Ik heb een Harley Benton, en ik raad je aan om dit niet te kopen ;) De mijne is het nog niet eens waard verbrand te worden..

Katycook

Legacy Member
als ik een snaar loslaat (vooral bij lage snaren) dan hoor ik altijd een buzz (alsof je niet hard genoeg drukt) of soms klinkt ze opnieuw alsof ik de snaar opnieuw raak(~pull off) hoe kan ik dat geluid voorkomen? bijvoorbeeld bij dit liedje in het begin:

Code:
e|-------1---0-----------------------------------|
B|-0-1-3-3---1---1-1-0---0-1-0-------------------|
G|-0-0-0-2---0-------0-----------2---0---0-0-----|
D|------------------------------0----------0-----|
A|---0-2-----3-------------0---0-----3-----------|
E|-3---------------3-----3---3-------------3-----|
ik speel op een akoestische gitaar

Tonerider

Legacy Member
Kapoen zei:
Nu ik eindelijk verlof heb ben ik van plan om eens een goedkope (elektrische) gitaar aan te kopen en te leren afstellen. Ik vroeg mij af of er iets aan te vangen is met extreem goedkope gitaren zoals deze:
- Harley Benton Telecaster
- Jack&Danny Telecaster

Zijn dit soort gitaren bruikbaar als knutsel/experimenteer project of is het gewoon hout om een kachel mee aan te steken? Kan ik misschien beter kijken naar een tweedehands Squier, London City, Yamaha Pacifica 112,...?

Overigens is die HB Tele niet de goedkoopste die Thomann aanbiedt, ze verkopen er ook een voor €68, maar daarbij wordt expliciet vermeld dat ze van geplakt hout is gemaakt.
doe zoals je zelf zegt.

Katycook

Legacy Member
het is mijn eerste gitaar dus weet niet of het aan mij ligt of de gitaar..? snaren zijn nog niet veranderd dus ik veronderstel dat ze goed zitten. mja ik vroeg me af of dit vaak voorkomt.

eldec

Legacy Member
Katycook zei:
het is mijn eerste gitaar dus weet niet of het aan mij ligt of de gitaar..? snaren zijn nog niet veranderd dus ik veronderstel dat ze goed zitten. mja ik vroeg me af of dit vaak voorkomt.

Fretbuzz komt redelijk vaak voor bij gitaren die (nog) niet goed zijn afgesteld, moet je gewoon eens laten afstellen bij de winkel waar je hem kocht of bij iemand die wat van gitaren kent.

Kapoen

Legacy Member
Baats zei:
Ik heb een Harley Benton, en ik raad je aan om dit niet te kopen ;) De mijne is het nog niet eens waard verbrand te worden..

Welk model hebt gij? En wat scheelt er juist aan?

josuwa

Legacy Member
J&D is ook niet wat je ervan verwacht. Koop tweedehands Mexicaanse fender die goed is :p

Sick`

Legacy Member
Harley Benton en J&D is letterlijk stookhout. Ik zou voor de squier gaan :)

Redhunter

Legacy Member
Fantastisch...

Er bestaan opnames van een slecht optreden van mij :sop:

Baats

Legacy Member
Kapoen zei:
Welk model hebt gij? En wat scheelt er juist aan?


Deze heb ik : HARLEY BENTON HBST-SET 2 BLACK - Belgium International Cyberstore


Gewoon, alles eigenlijk. Intonatie trok van in't begin op niets, heb ik een beetje kunnen fixen, maar toch niet helemaal. Over de tone en vooral de pickups begin ik niet, erbarmelijk. De versterker moet zo'n €5 waard zijn :)

Trouwens, toen ik eens dat metaal achteraan eraf haalde om de truss rod aan te passen, viel er, zonder zever, zeker 50 gram zaagmeel uit die gitaar..

Recipe4hate

Legacy Member
Katycook zei:
het is mijn eerste gitaar dus weet niet of het aan mij ligt of de gitaar..? snaren zijn nog niet veranderd dus ik veronderstel dat ze goed zitten. mja ik vroeg me af of dit vaak voorkomt.

Hangt meestal niet aan de snaren zelf (tenzij ze te laag gestemd staan voor een bepaalde dikte), maar aan de hoogte van de snaren tov. de nek. Dit kan doordat de brug-of nuthoogte niet correct staat. Een ander veel voorkomend probleem is gewoon een kromme nek. Dan hoor je de buzz op 1 plaats maar op en andere niet.

Conclusie: eens laten nakijken en afstellen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan