Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rb34

Legacy Member
Kijk eens wat naar wat punk nummers van wat bekendere groepen, ook altijd makkelijk :p

langun

Legacy Member
Redhunter zei:
Akkoord is een drieklank van 3 of meer noten.

Tel nu eens de noten in een powerchord :cool:

Mijn theoriekennis is niet de grootste, maar sinds ik 3 snaren aansla bij een powerchord zou ik zeggen 3 noten :p

Thorondor

Legacy Member
powerchords zijn maar twee snaren dacht ik (zover ik er iets van ken als bassist)

de jerre

Legacy Member
Thorondor zei:
powerchords zijn maar twee snaren dacht ik (zover ik er iets van ken als bassist)
als je de grondoot er nog eens bij pakt zijn het er 3 ;)

als in:
Code:
D -----
A --7--
E --5--
en dan:
Code:
D --7--
A --7--
E --5--

Hayrus

Legacy Member
Powerchords 2 of 3 afhankelijk van de klank die je wilt. Op bas gebruik ik er altijd maar twee.

TsD

Legacy Member
Ff simpel en goed proberen de theorie achter een akkoord/powerchord uit te leggen...


Dus bij een Epowerchord hebben we :

D - 2 - = Mi (jawel...)
A -2 - = Si (fifth)
E -0 - = Mi (grondnoot)

Als je nu eens de Emajeur toonladder nemen krijgen we :

Mi Fa# Sol# La Si Do# Re# Mi

De Emineur is dan :

Mi Fa# Sol La Si Do Re Mi

Dus we spelen de eerste noot van de toonladder (grondnoot, logisch) en de 5de noot, die in alle2 de toonladders gelijk zijn, namelijk de Si (B). Daarom dat een powerchord niet mineur of majeur is, anders moet je er nog de 3de noot bijlappen.

Dus als je voor een akkoord min. 3 verschillende noten moet spelen, is een powerchord in theorie geen akkoord...

Maar hey, zolang het klinkt:music:

(hopelijk is dit een nuttige bijdrage:unsure:)

Redhunter

Legacy Member
TsD zei:
Ff simpel en goed proberen de theorie achter een akkoord/powerchord uit te leggen...

PingPingPing...correct!

je hebt maar 2 verschillende noten in een powerchord dus theoretsich gezien is het geen akkoord :p
Edit: voor de duidelijkheid: een octaaf (of veelvouden daarvan) telt niet als 2 noten.


Het is tevens ook niet majeur/mineur (want de terts ontbreekt), maar dat is niet noodzakelijk voor een akkoord. (Denk maar aan sus)

Sick`

Legacy Member
of een powerchord nu een akkoord is of niet: what's in a name :p

als je de theorie volgt moet je idd 3 verschillende noten hebben om het een akkoord te noemen, aan de andere kant is het algemeen geaccepteerd om een power chord een chord te noemen. maar whatever, het klinkt in zijn context, of het nu je ding is of niet ;)

Recipe4hate

Legacy Member
Kank al spelen :D Ofja, heb k al gespeeld.
Improv doe ik vaak, maar soms heb ik gewoon zin om mijn speakers lekker open te knallen en lekker mee te spelen. Ik weet niet hoe het komt. Dan kan ik me echt uitleven :)

TsD

Legacy Member
Redhunter zei:
PingPingPing...correct!


:woohoo:

En dan kies ik nu voor 3500 de wasmachine, voor 500 de soepmixer...:crazy:


Nee serieus:p

Ik wou het eens simpel en kort proberen uit te leggen, vooral niet te uitgebreid sinds mijn kennis dan ook ferm te kort gaat schieten...zou me eens wat meer moeten verdiepen in de theorie, eigenlijk razend interessant allemaal! (geen sarcasme)

Redhunter

Legacy Member
Die theorie (van de consonante harmonie toch) is ook razend interessant. Dat is zaols fysica of chemie. Alles steunt op elkaar en uiteindelijk geloof je het niet meer omdat het allemaal zo perfect uitkomt.

Het enige verschil is dat je bij muziek niet altijd alle regels moet respecteren.

josuwa

Legacy Member
Muziektheorie is heel leuk om echt helemaal uit te pluizen. En alles valt op het einde zo echt in plaats, echt zalig :D

Recipe4hate

Legacy Member
Pff kwil wel eens een eenvoudig liedje zelf uitzoeken, maar hoe begin je aan zoiets?
Al na de eerste sec zit ik vast :(

Sick`

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Pff kwil wel eens een eenvoudig liedje zelf uitzoeken, maar hoe begin je aan zoiets?
Al na de eerste sec zit ik vast :(

Ik begin meestal met eerst de intervallen te zoeken. Of je telt van 1 tot 12 met je stem altijd hoger te gaan en probeert zo uit te zoeken welke nummers je zou zeggen, of je luistert telkens of een noot hoger of lager is en probeer dan aan een willekeurige noot en probeer te luisteren of je het juiste interval al hebt. Voor de juiste nooit speel je gewoon gelijktijdig en zoek je naar een noot die hetzelfde klinkt en niet botst ;)

TsD

Legacy Member
Ik ben er zelf geen held in, maar ik probeer eerst 'iets' te herkennen, ergens een beginpunt te zoeken. Meestal begin ik door de bassnoten te zoeken van de akkoorden. Eenmaal ik bv een of meerdere akkoorden gevonden heb, probeer ik te luisteren naar wat ze ervoor/erna spelen van akkoorden, dus als het hoger/lager klinkt, en zo probeer ik wat te zoeken...

Maar ik zeg het, ik ben er geen held in en zou er echt veel meer op moeten oefenen, want dat is de enige manier om het te leren. Wat ik gehoord heb van veel mensen is dat ze hetgene ze willen leren, proberen na/mee te zingen, en dat hun soms heel veel helpt, maar daar bak ik niet zoveel van.

Ik heb zelf ook al ondervonden dat hoe groter je theorie-kennis is, hoe makkelijker je simpele dingetjes gaat vinden, omdat ze 'logischer' gaan lijken.

Nuja, kan ook wel tips gebruiken op dit vlak, maar denk dat het vooral oefenen ook is...:)

Redhunter

Legacy Member
Wel eerst en vooral helpt het om te kunnen zingen ( no kidding, imo: als je niet kunt zingen kun je het niet (snel) horen). Daarvoor helpt 'cijferzingen' zoals ik dat dan noem.

Principe:
Speel in een bepaalde tonaard de grondnoot (1), de kwint (5) en het octaaf (8 = 1 maar octaaf hoger).
Dit is op gitaar gelijk aan een powerchord.
Speel van boven naar beneden op een rustig tempo.
Voorbeeld voor do (C)
Do, Mi, Do (octaaf hoger), Mi, Do, Mi , Do (o.h.), Mi,...
In tab:
Code:
-------------------------
-------------------------
-----5-------5-----------
---5---5---5---5----------
-3-------3-------3-------
-------------------------
Zing hierover in graden.
Je begint best met de graden (in volgorde):
1,5,'8'
3,b3,7*(,b7)
2,4,6
b2*,#4*,b6, b7
Belangrijke opmerking: zorg dat je degene met een * hoort als oplossing! (7 naar 1, b2 naar 1, #4 naar 5 ,b6 naar 5).

Schrijf wat willekeurig reeksen op (in het begin deed ik het met nummers uit telefoonboek) en zing ze correct achter mekaar.

Wat is het nut vraag je je miscchien af : precies horen welke graad er op een akkoord wordt gespeeld EN horen welke noten er in een akkoord zitten.


De manier om iets uit te schrijven (imo):
Akkoorden:
Luister naar de basnoot. (Enige kennis van hoe ommekeringen klinken kan nuttig zijn)
Luister of het akkoord een b3 of 3 bevat. (b3=> mineur, 3=> majeur)
. Geen (b)3=> luister Of 2 of 4 (voor sus2 en sus4)
Luister of de kwint (5) erbij zit (in 90% van de gevallen wel)
Luister of de 7 of b7 erbij zit
Luister naar eventueel andere tensies.

Na verloop van tijd ken je de klankkleur van bepaalde akkoorden zo geod dat je ze direct herkend.

Lijnen
je kunt de graden horen aan de hand van het cijferzingen.
Of via intervallen. (Beste natuurlijk als je beide kunt)
Als je of puur geluk afgaat: geef de voorkeur aan noten uit het akkoord en eventuele overgangsnoten tussen die noten.

Enkele tips:
-Handig om eerst en vooral de toonaard te bepalen
-Het programme Transcribe! is een enorm goed programma om uit te schrijven: handig in gebruik, vertragen met goede kwaliteit en loops (en als je wilt zelfs uitsluiten van bepaalde freq)

Wat zeer handig is is wat kennis van structuren (II V I) en clichés. Zoals bijvoorbeeld een popliedje dat moduleert naar de 4de graad als 'een uitbarsting van emoties' :p


Zo heb ik het geleerd en het werkt prima ^^
Dit is alles natuurlijk in het lang en breed uitegelegd.Je moet niet altijd elke stap keer voor keer doen, op den duur doe je alles (of toch een groot deel) in een keer.

Ronnie86

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Pff kwil wel eens een eenvoudig liedje zelf uitzoeken, maar hoe begin je aan zoiets?
Al na de eerste sec zit ik vast :(


ik doe da gewoon op gehoor.. (thank god for my talent :D)
sommige mensen kunnen dat nu eenmaal sneller dan een ander.


beetje bij beetje... als het too complicated is dan schrijf ik het op.

maar goe veel uitproberen , veer herbeluisteren!

also als ge ambetant word raad ik u aan ff iets anders te doen voor ge uw gitaar uit de venster smijt ofzo :)

Carrion

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Pff kwil wel eens een eenvoudig liedje zelf uitzoeken, maar hoe begin je aan zoiets?
Al na de eerste sec zit ik vast :(

voor punk liedjes is da nie echt moeilijk hoor, als ge naar 't gemiddelde nummer van bv bad religion kijkt, da zijn hoop en al 4-5 verschillende powerchords, that's it.

'k heb gevonden dat 't refrein meestal 't makkelijkste is, dus daar wa proberen kloten, en verder kloten tot ge 't hebt :p kunt er nie veel aan uitleggen eigenlijk
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan