Archief - Gitaar spelen met gebroken pols

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

horse_99

Legacy Member
Hallo,

Ik heb 4,5 jaar geleden mijn linkse pols heel ernstig gebroken. De dokters waren toen de operatie pas gebeurd was niet zeker of ik ooit nog veel zou kunnen doen met die pols, omdat de breuk erg complex was. Hij is goed genezen met lange revalidatie, maar hij is toch niet meer geheel wat hij geweest is. Al bij al kan ik nog van geluk spreken, want ik ga er nog wekelijks mee fitnessen (maar pak niet extreem veel kilo's bij spiertrainingen).

Sinds 4 maanden heb ik ook een nieuwe hobby, nl. gitaar spelen. Ik oefen dagelijks wel enkele uren, maar ik heb sinds gisteren erg veel pijn in die pols gekregen. Vandaag is het nog erger geworden, want zelfs typen doet pijn. Ik heb juist een afspraak met de dokter gemaakt.

Zijn er nog mensen die wel eens pijn ervaren aan hun (al dan niet ooit gebroken) pols na langdurig gitaar spelen? Ik heb helemaal geen ambities om professioneel muzikant te worden, maar ik zou het toch erg spijtig vinden als ik mijn nieuwe, toffe hobby moet opgeven omwille van die slechte pols :(.

Groeten,
horse_99

onsmozes

Legacy Member
Gaat het over de pols van de slaghand of van de frethand? In het laatste geval lijkt me het voor de handliggend (pun not intented) barré's te vermijden. Ook de houding van de gitaar tegenover je lichaam kan je pols minder of meer belasten. Op de klassieke manier (zithouding met gitaar op de linkerdij en de linkervoet op een voetsteun) speel je in principe het natuurlijkst.

Ronnie86

Legacy Member
ik heb mijn elleboog en pols ooit is gebroken aan mijn linker kant.
ben zelf rechtshandig dus tis de kant die oop de neck speel... niet de pickhand...slaghand...

heb er geen last van...

mijn was wel ni zo complexe breuk als uwe zo te horen

horse_99

Legacy Member
Linkse pols, dus frethand. Ik heb dit weekend wel wat barrés zitten oefenen ja (F, B en Bm). In de afgelopen 4 maanden heb ik me daar nog niet echt aan gewaagd en altijd "een vuil F" gespeeld. Misschien ligt het daar aan.

Ik kan de breuk moeilijk uitleggen, maar je kan stellen dat de beenderen en pees van mijn pols wel ontploft leken. De operatie heeft ook 9 uren geduurd, omdat ze zo'n complexe breuk nog niet hadden gezien. Ze hebben toen ook 2 pogingen moeten ondernemen om alles terug in elkaar gezet te krijgen met een plaatje en schroeven. Al bij al mag ik toch van geluk spreken, want bij het fitnessen heb ik er nooit last van gehad. Ik ben benieuwd wat de dokter straks gaat zeggen. Ik post hier nog wel een vervolg.

Edit

Heeft er iemand van jullie soms ook last van gewoon vermoeidheid in je polsen van langdurig spelen?

onsmozes

Legacy Member
horse_99 zei:
Linkse pols, dus frethand. Ik heb dit weekend wel wat barrés zitten oefenen ja (F, B en Bm). In de afgelopen 4 maanden heb ik me daar nog niet echt aan gewaagd en altijd "een vuil F" gespeeld. Misschien ligt het daar aan.

Ik kan de breuk moeilijk uitleggen, maar je kan stellen dat de beenderen en pees van mijn pols wel ontploft leken. De operatie heeft ook 9 uren geduurd, omdat ze zo'n complexe breuk nog niet hadden gezien. Ze hebben toen ook 2 pogingen moeten ondernemen om alles terug in elkaar gezet te krijgen met een plaatje en schroeven. Al bij al mag ik toch van geluk spreken, want bij het fitnessen heb ik er nooit last van gehad. Ik ben benieuwd wat de dokter straks gaat zeggen. Ik post hier nog wel een vervolg.

Edit

Heeft er iemand van jullie soms ook last van gewoon vermoeidheid in je polsen van langdurig spelen?
Uiteraard :).

Duffman-

Legacy Member
horse_99 zei:
Linkse pols, dus frethand. Ik heb dit weekend wel wat barrés zitten oefenen ja (F, B en Bm). In de afgelopen 4 maanden heb ik me daar nog niet echt aan gewaagd en altijd "een vuil F" gespeeld. Misschien ligt het daar aan.

Ik kan de breuk moeilijk uitleggen, maar je kan stellen dat de beenderen en pees van mijn pols wel ontploft leken. De operatie heeft ook 9 uren geduurd, omdat ze zo'n complexe breuk nog niet hadden gezien. Ze hebben toen ook 2 pogingen moeten ondernemen om alles terug in elkaar gezet te krijgen met een plaatje en schroeven. Al bij al mag ik toch van geluk spreken, want bij het fitnessen heb ik er nooit last van gehad. Ik ben benieuwd wat de dokter straks gaat zeggen. Ik post hier nog wel een vervolg.

Edit

Heeft er iemand van jullie soms ook last van gewoon vermoeidheid in je polsen van langdurig spelen?
Hoe hebt ge uw pols zo ernstig gebroken als ik dat vragen mag?

horse_99

Legacy Member
In mijn vriendenkring staat dat bekend als het Spiderman-accident. We waren "9 maanden" aan het spelen op een betonnen voetbalpleintje. Ik was toen 18. Keywords: goal die niet vast staat, Spiderman, beton, ik was keeper. Laat voor de rest je fantasie maar werken... ;)

-RaZoR-

Legacy Member
ge probeerde al hangend een bal te stoppen, die goal kipte om en recht op je pols gevallen? :p

Ronnie86

Legacy Member
bij mij wast gewoon gebroken zonder operatie enzo..

denk wel da ge et kalm aan zal moeten doen...

en vermoeidheid is normaal... als ge veel gaat lopen worde ook moe eh :)
same thing met gitaar spelen:)

laat iet weete hoe u doktersafspraak verloopt ok? :)

TheFuckingDutchman

Legacy Member
Ik begin zelf net met barré akkoorden en wat power chords. Dan merk ik toch wel dat mijn pols die posities nog niet gewend is. Maar van mijn slaghand eigenlijk geen last.

Maar zo extreem last heb ik daar niet van als ik even rust. Prima dat je een doktersafspraak hebt gemaakt.

horse_99

Legacy Member
Ik ben daarstraks naar de dokter geweest. Ik heb een peesontsteking door overbelasting van de linkerpols (fretpols). Ik ben 1 week "out" en als de pijn er dan niet uit is, mag ik nog naar de kinesist gaan ook voor spierversterkende oefeningen.

Ik haat het! Deze week kwam mijn BOSS ME-70 pas binnen. :) Ach ja, maar goed rusten en er binnenkort terug invliegen.

freakykiller

Legacy Member
Ik zou gewoon die Barrés laten ruste, er zijn genoeg andere akkoorden om te oefenen en misschien powerchords in de plaats doen ? minder belastend dan Barré

ik heb wel nog nooit vermoeide polsen gehad van het spelen, eerder vingertoppen die gewoon pijn doen

horse_99

Legacy Member
Ik ga het er volgende week eens uitgebreid over hebben bij de kinesist. Deze zaterdag had ik normaal les, maar ik zal het maar afzeggen en ginder ook eens uitleggen wat precies het probleem is. De dokter heeft mij toch gerust gesteld voor een groot deel. Hij zei dat het menselijk lichaam tot veel dingen in staat is en hoewel de spieren in mijn ooit gebroken pols anders zijn door de breuk, moet het nog altijd mogelijk zijn dat die spieren zich aanpassen voor de juiste bewegingen te kunnen uitvoeren. Ik ben ook nog maar 23 jaar oud. Ik zie wel hoe het loopt. Ik zal hier nog updates posten. Misschien nog wel interessant om te weten voor andere "gehandicapte gitaristen". :) Ik zou het echt rot vinden om deze hobby op te geven.

Bart Religion

Legacy Member
Ik krijg kramp in mijn hand zelf (en in mijn kaakspieren :unsure:)

MINDROT

Legacy Member
Ik heb artritis en speel gitaar, en die combinatie lukt perfect... Het is wel normaal als ge nog maar een aantal maand speelt da ge wa last zult krijgen van uw polsen/vingers/... naargelang ge intensiever en moeilijkere dingen begint te spelen. Kiné's zijn niet rock & roll!

Recipe4hate

Legacy Member
Ik moet zeggen, de eerste keer dat ik powerchords en barrés oefende (en ik oefende heel erg veel, 2-3u per dag) was mijn pols na enkele dagen ook overbelast. Heb dan 2 weken gesukkeld en erna kon ik weer spelen. Nu warm ik altijd op voor ik begin en zorg ik ervoor dat ik voldoende rust neem tussen het spelen. Dat geneest wel, maar probeer daarna je een beetje aan te passen! Succes nog ;)

Anoniem0

Legacy Member
omg.
zo zielig allemaal. ik speel gitaar en mijn polskens doen pijn. boehoehoe.....:crazy:

toen ik nog speelde had ik altijd kramp in duimspier van lang barrés te spelen.
nu speel ik al een jaar of vijf niet meer. onlangs mijn gitaar nog eens meegepakt op weekend ardennen. wel stroef maar na een tijd had ik weer hetzelfde probleem. duimspierkrampen (of zoiet :p )

onsmozes

Legacy Member
allahmcbeal zei:
omg.
zo zielig allemaal. ik speel gitaar en mijn polskens doen pijn. boehoehoe.....:crazy:

toen ik nog speelde had ik altijd kramp in duimspier van lang barrés te spelen.
nu speel ik al een jaar of vijf niet meer. onlangs mijn gitaar nog eens meegepakt op weekend ardennen. wel stroef maar na een tijd had ik weer hetzelfde probleem. duimspierkrampen (of zoiet :p )

:ironic:

Jij hebt je gitaar al vijf jaar niet aangeraakt, dat zou ik, en velen met mij gewoon niet kunnen. Met een peesontsteking doe je er dan beter aan niets te forceren.

Redhunter

Legacy Member
freakykiller zei:
ik heb wel nog nooit vermoeide polsen gehad van het spelen, eerder vingertoppen die gewoon pijn doen

²...buiten dan mijn vingers die pijn doen...

Ik snap niet hoe uw pols/hand vermoeid kan geraken...
in vakantie ga ik al 3 jaar op muziekkamp...
dat is op staan om 9uur ,gitaar spelen van 10-13uur, middageten, gitaar van 14:00 tot 18:00 en daarna activiteit die los staat van muziek...
en daar heb ik nooit vermoeide pols...
( wel nog een 4uurtje ,maar dat neemt maar 10min. in beslag )

maar misschien ligt dat aan mijn houding?

Anoniem0

Legacy Member
zo dacht ik vroeger ook.
maar helaas pindakaas keuzes moeten er gemaakt worden in het leven.
kzou ze toch nooit kunnen verkopen.

allezins at TS
speel je elektrisch of acoustisch?
me thinks dat elektrisch zwaarder is voor de pols.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan