Archief - effectenbox met line-in(microfoon)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Appleboom

Legacy Member
Ik draai al een tijdje muziek op fuifjes enzo met volgende:

2x Pioneer CDJ-800
1x behringer vmx-200
1x serato scratch

---

Nu ben ik opzoek naar een extra toestelletje waarop ik een micro kan aansluiten, vervolgens zeg ik eenmaal in het begin van de avond bijvoorbeeld "put your hands in the air". Dit wil ik dan gelijk opnemen met het 'toestel' om dan vervolgens te loopen, inkorten, squeeken(toon hoger of lager maken), om zo bijvoorbeeld een cool effectje te hebben met de woorden "the air". Het toestel mag uiteraard altijd in staat zijn om leuke andere toepassingen/effecten te kunnen.

Wanneer ik dan op een knop duw kan ik het laten afspelen alsof ik het zelf door de micro zou zeggen. (inclusief het effect)

Ik zoek dus hardware, geen toestanden op de laptop, want ik heb geen zin om met die touchpad te prullen midden in een mix.

---

Het is zo dat ik helemaal niets ken op gebied van effectenbox ofzo. Dus ik kan niets opzoeken over namen of merken via google :s.
Ook ben ik niet van plan om honderden euro's uit te geven aan iets dergelijks.

---

Hebben jullie misschien enkele goede voorstellen?

---

off topic: ik had met het snel typen eerst "put your hands in there" getypt, dat was wel lachen toen ik alles nog eens nalas. Moet ik zeker eens zeggen op een fuifje:p, eens kijken naar de reacties.

mvg

felixdraait

Legacy Member
KORG Kaoss Pad kan dat.

Appleboom zei:
Nu ben ik opzoek naar een extra toestelletje waarop ik een micro kan aansluiten, vervolgens zeg ik eenmaal in het begin van de avond bijvoorbeeld "put your hands in the air". Dit wil ik dan gelijk opnemen met het 'toestel' om dan vervolgens te loopen, inkorten, squeeken(toon hoger of lager maken), om zo bijvoorbeeld een cool effectje te hebben met de woorden "the air". Het toestel mag uiteraard altijd in staat zijn om leuke andere toepassingen/effecten te kunnen.

Ik begrijp daje samples wilt spelen en daar effecten wil overzetten enzo, maar zo zelf iets roepen door de microfoon om daar dan mee te beginnen spelen, dat lijkt mij wel nogal schraal.

Tenzij je Pat Krimson bent, natuurlijk.

PS: 'squeeken' -> pitchen

Appleboom

Legacy Member
hehe, het is zeker niet mijn bedoel om schraal te doen zoals Patje:p. Maar gewoon te kunnen spelen met stukken melodie. Zoals het zinnetje "Day n night" voorprogrammeren, wat pitchen en dan gebruiken bij de mix van het eigenlijke liedje. De mensen zowat inleiden in een overgang van een minute made remix van een liedje, als je begrijpt wat ik bedoel:p. Gewoon spelen met muziek eigelijk, that's what mixing is all about he.

kga eens opzoeken over die Kaoss pad.
Kan men dan over andere lijnen van het mengpaneel ook stukken overnemen van een liedje met die toestel?

mvg

felixdraait

Legacy Member
Hm, ik snap niet volledig wat je bedoelt met dat laatste?

Je kan bijvoorbeeld de introbeat van een liedje samplen en dan effecten over zwieren of gewoon live effecten overzetten. 't Voordeel van de Kaoss Pad is vooral dat hij een X,Y-touchpad heeft waarmee je twee parameters tegelijk kan aanpassen (bijvoorbeeld de cutoff-frequeny en de resonance van een LP-filter ofzo).

Ik heb er zelf geen, maar ik heb er al mee gewerkt en 't is een heel leuk (en inspirerend) apparaatje om mee te spelen. Vrij veel dj's die er één gebruiken ook hoor. Tijdje geleden Geht's Noch? er nog een zien gebruiken trouwens.

[EZ]

Legacy Member
Appleboom zei:
kKan men dan over andere lijnen van het mengpaneel ook stukken overnemen van een liedje met die toestel?

Als de mixer send&return heeft, kunt ge apart met de kanalen werken, zoniet kunt ge enkel de master gebruiken/bewerken.

Appleboom

Legacy Member
Dus dat van de kanalen ligt aan je mengpaneel. Als ik het goed begrijp hangt de Kaoss in mijn geval dus tussen mengpaneel en eindversterker.

Ik heb al wat filmpjes bekeken op youtube en het enige wat me een beetje dwarszit is de beatmatch, want je moet blijkbaar die bpm regelen met een draaiknopje. Maar wanneer je volop in een mix zit, dan heb je toch geen flauw idee hoeveel de bpm bedraagt? Je moet toch ook wat kunnen vertragen/versnellen om de beats mooi op elkaar te laten vallen? Kan je de loops op de Kaoss gewoon starten/stoppen met een dikke knop, want dat merk ik nergens op op internet.

Enig idee waar ik zoiets kan uittesten/bezichtigen?

mvg

Appleboom

Legacy Member
Ik heb op televisie al enkele keren dj zien werken met een apparaat dat eruit ziet als een wafelijzer. Een groot rechthoek, met een zestiental dikke vierkantige knoppen op. Waar dit dat dan voor?

mvg

[EZ]

Legacy Member
Pioneer EFX-1000, maar daarmee gaat ge d'r niet zo goedkoop vanaf komen :p


Da vanop TV denk'k da'k weet wat ge bedoel: zo'n lichtgrijs toestel met 4x4 grote donkergrijze knoppen erop!?
Is denk'k een MIDI-controller, waarvoor ge dus ook nog een laptop nodig hebt...

Skyscraper

Legacy Member
Appleboom zei:
Ik heb op televisie al enkele keren dj zien werken met een apparaat dat eruit ziet als een wafelijzer. Een groot rechthoek, met een zestiental dikke vierkantige knoppen op. Waar dit dat dan voor?

mvg

monome
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan