Archief - Digitalisering van de mengpanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vette Hoop

Legacy Member
Zoals we ondertussen al weten hebben de niewe Pioneer mengpanelen digitale ingangen. Niet alleen Pioneer, maar ook bij de niewe Denon en Numark mixers zijn deze aanwezig.

Wat zijn nu de voordelen aan deze digitale ingangen?
Maw, welke functies kan ik uitoefenen?

Wat zijn de nadelen?

HHooligan

Legacy Member
Da vraag ik me ook af, want een TT heeft toch geen digitale uitgang?
De mijne toch allesinds niet :)

En dan moet je al cd-spelers hebben met digitale uitgang...

Voordeel is dat de kwaliteit beter is denk ik.

BuZz.LiGhTYeAr

Legacy Member
HHooligan zei:
Da vraag ik me ook af, want een TT heeft toch geen digitale uitgang?
De mijne toch allesinds niet :)

En dan moet je al cd-spelers hebben met digitale uitgang...

Voordeel is dat de kwaliteit beter is denk ik.

Voordeel
  1. minder kabels (1 per toestel)
  2. minder gevoelig voor interferentie
  3. weg met de groundloops

Nadeel
  1. aanschaf DAC in versterkerrack

Er zijn wel TT's met een digitale uitgang, het signaal wordt omgezet in de TT

Vette Hoop

Legacy Member
BuZz.LiGhTYeAr zei:
Voordeel
  1. minder kabels (1 per toestel)
  2. minder gevoelig voor interferentie
  3. weg met de groundloops

Nadeel
  1. aanschaf DAC in versterkerrack

Definieer interferentie, groundloops en DAC alstublieft

ComputerVISTA

Legacy Member
Kortgezegd:

minder kans op storingen van allerhande stoorzenders.

BuZz.LiGhTYeAr

Legacy Member
computer xp zei:
Kortgezegd:

minder kans op storingen van allerhande stoorzenders.

yup

goundloop: (in't heel kort) 2 verschillende apparaten die op verschillende plaatsen zijn verbonden met de aarde. Hierdoor krijgde storing via die aarde aansluiting

interference: storing

DAC: digital to analog convertor. Mengpanelen hebben tegenwoordig ook een digitale uitgang. En dat signaal moet ge omzetten voor het de versterker ingaat.

ComputerVISTA

Legacy Member
Persoonlijk moet ik er niet erg van hebben, zoals iedereen wel weet is tascam en yamaha daar al heel lang mee bezig voor zowel live tafels als opname tafels. Voor opname tafel heb ik daar nog zo geen probleem mee al vind ik de goedkoopste digi yamaha tafels puur speelgoed en niks anders!

Maar voor live zijn die dus totaal ongebruikbaar. Enkel misschien bij groepen of ganse evenementen die touren. Maar voor een gewoon festival is dat zo lomp als met een mengtafel van 50 jaar geleden werken!

Ik wil direkt aan mijn eq, aux'en en etc... kunnen zonder 25 menuutjes door te scrollen!

En de klank van de budget dingen en dan zeker van de effecten zijn alles behalve goed!

.eX3

Legacy Member
computer xp ik denk ni da ge door 25 menutjes zult moete scrollen, ik denk dat die digitale bekabeling hoofdzakelijk zal dienen voor het geluid en niet voor allerhande snufjes :)

ComputerVISTA

Legacy Member
.eX3 zei:
computer xp ik denk ni da ge door 25 menutjes zult moete scrollen, ik denk dat die digitale bekabeling hoofdzakelijk zal dienen voor het geluid en niet voor allerhande snufjes :)


Een digitale mengtafel heeft nog amper knoppen, just de faders staan er op en de rest is met (eventueel) touch screens...

Bartel

Legacy Member
Mijn TT's (Stanton Str8-80) hebben nochtans wel digital output...
Nooit gebruikt, zal het ook nooit gebruiken denk ik.

w00p

Legacy Member
Nadeel: Als het kapot gaat hebt ge ne nieuwe nodig.
Een eventueel zij-effect kan zijn dat als 1 ding kapot is is alles kapot. (EQ bv, ik neem aan dat ze alles via 1 enkele draaicondensator en 1 enkele schuifspoel zullen doen)
Gewoon 1 potmeterke eruit halen en een nieuwe van nog geen 3€ insteken... vergeet het.

Wat dacht ge van een printplaat van dik over de 25€? ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan