Archief - Boxen gelijk regelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JelleSampleThis

Legacy Member
Ik heb 2 sets van 2 boxen die ik op de kop heb kunnen tikken. Het zijn geen super speakers, maar ze werken. Nu spelen de ene set veel luider dan de andere. Is er een manier om deze gelijk te laten spelen zonder aparte volume regelaars te kopen? Dan koop ik liever gewoon nieuwe boxen aangezien ik dit op lange termijn toch van plan ben...

Mike_D

Legacy Member
Het makkelijkste zou zij het volumen van u eind versterker lager te zetten van een set.

Of geef beide sets een eigen volume regeling van af u mixer door middel van een BUS/sub groep als je die hebt op je mixer.

Mocht dat niet lukken dan kan je altijd iets kopen zo als dit http://www.feedback.nl/recording-randapparatuur/behringer/mx-882 daar kan je een master stereo kanaal binnen laten komen en ver volgens opsplitsen naar 3 kanalen uit die regelbaar zijn.

JelleSampleThis

Legacy Member
Ho ho, het gaat hier niet over een mixer of iets dergelijks. Gewoon een versterker met een platendraaier en cd speler eraan om binnenhuis te gebruiken.
Dus de boxen hangen allemaal op 1 uitgang van mijn versterker. Dus het volume is overal hetzelfde (te vertrekken bij de versterker) maar de ene set van boxen speelt luider dan de andere. Begrijp je wat ik bedoel?

Mike_D

Legacy Member
Ik weet daar niet een oplossing ik heb het geluk dat ik alle uit gangen van de boxen op mijn versterker apart kan in stellen.

Veel geluk met u speurtocht naar een oplossing als die er al is voor u probleem ;)

JelleSampleThis

Legacy Member
Ik heb iets gelezen over weerstanden, maar ik ben niet zeker dat dat de oplossing was, ik ken er ook niet zo danig veel van.

welp

Legacy Member
koop je idd een potentiometer, knip 1 van uw draden in 2 en soldeer die er tussen. Probeer met wat draaien het geluid gelijk af te stellen.

deathsythe

Legacy Member
aja het kan zijn dat uw ene boxen op 4 ohm aangesloten moeten zijn, en de andere op 6of meer ohm (meestal 8)

het hangt dus af van de soort schakeling, kijk eens vanachter op die boxen, en kijk ook eens hoe je ze precies moet aansluiten.

JelleSampleThis

Legacy Member
Met die potentiometer. Ik zie dat er daar 3 aansluitingen aan, waarvoor dient die 3de? Het is dus gewoon de bedoeling om 1 van mijn 2 kabels naar een box door te snijden en daar die meter tussen te steken?

@deathsythe, ik snap niet echt goed wat je bedoeld, waar moet ik die aansluiten? Zorgt de Ohm voor verschillen in geluidssterkte?

welp

Legacy Member
Ik veronderstel de middelste en één van de twee uitersten. Als je beide uitersten aansluit heb je gwn een vaste weerstand (maximale weerstandswaarde van de potentiometer).

Die regelbare weerstand zorgt gewoon voor minder stroom door en minder spanning over uw box.
Neem wel een potentiometer die voldoende kleine weerstand heeft (in de orde van 10-20 ohm).

welp

Legacy Member
JelleSampleThis zei:
@deathsythe, ik snap niet echt goed wat je bedoeld, waar moet ik die aansluiten? Zorgt de Ohm voor verschillen in geluidssterkte?
Hoe lager de inwendige weerstand van uw box, hoe meer stroom er door uw spoel kan lopen -> hoe groter de magnetische aantrekking/afstoting -> hoe groter de uitwijking en dus geluidsvolume.

Baffel

Legacy Member
JelleSampleThis zei:
Met die potentiometer. Ik zie dat er daar 3 aansluitingen aan, waarvoor dient die 3de? Het is dus gewoon de bedoeling om 1 van mijn 2 kabels naar een box door te snijden en daar die meter tussen te steken?

idd, de 3e pin moet je niet aansluiten die gaat in omgekeerde richting, dus tussen 2 pinnen stijgt de weerstand, tussen de andere 2 daalt die. En dat zet je dan op te boxen die te luid gaan.

Ik las hierboven iets van ene van 10ohm tot 20ohm, dat is al teveel hoor, 0 tot 10 is beter gepast.

Progrezz

Legacy Member
De echte vraag is: Waarom heb je 2 sets speakers nodig? Is je geluid met 1 set speakers nog niet slecht genoeg ? :D

welp

Legacy Member
Baffel zei:
Ik las hierboven iets van ene van 10ohm tot 20ohm, dat is al teveel hoor, 0 tot 10 is beter gepast.
Ik bedoel natuurlijk van 0 tot 10 of van 0 tot 20 :p.

ps: ik las net op wiki over logaritmische weerstanden. Dat zou idd wel een slimme keuze zijn. Dan heb je een erg groot bereik maar kan je toch relatief fijn afregelen. Ideaal want ons oor is logaritmisch.

Zoek je even op hoeveel de inwendige weerstand van die speakers die te luid staan is?

JelleSampleThis

Legacy Member
Progrezz zei:
De echte vraag is: Waarom heb je 2 sets speakers nodig? Is je geluid met 1 set speakers nog niet slecht genoeg ? :D

keuken en living...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan