Archief - Blues, wie kent er goeie nummers?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TooChé

Legacy Member
Geinspireerd door de film 'Black snake moan' ben ik op zoek naar van die stevige blues muziek. Van die trage blues zijn wel nog es leuk om aan te horen (en daar ken ik al een paar artiesten van), maar in die film zijn het zo echt van die ritme-blues.
iemand die weet wat ik bedoel en een paar goeie artiesten kent in dit genre?

zelfs de juiste benaming van het genre zou al een opsteker zijn :)

R.L. Burnside is bv de artiest waarop de film een paar nummers gebaseerd heeft. Zo'n artiesten zoek ik dus

Toxic!

Legacy Member
Robert Johnson, Blind Lemon Jefferson, Big Bill Broonzy, Mississippi John Hurt, ...

Redhunter

Legacy Member
r&b...jawel...da was de oorspronkelijke naam...rithme and blues...

heb film niet gezien maar denkt dat je dit bedoelt

Stevie Ray Vaughan
Pride And Joy
Texas Flood
Mary Had A Little Lamb

Buddy Guy
Sweet Home Chicago(int begin ist efkes iemand anders e :p)
Mary Had a Little Lamb
Damn Right I've got the Blues

BB King (BluesBoy King)
Key to the Highway
How Blue Can You Get
Live Vienne 2005

..kan zo nog tijdje voortgaan...

Jimmie Vaughan (broer van SRV)
Albert Collins
Bonnie Raitt (enigste bluesvrouw dak ken eigelijk)
Robert Cray
Dr. John
Art Neville
Johnny Winter
JJ Cale
Lightning Hopkins
Big Bill Broonzy
Bo Diddley
Rory Gallager (juist geschreve?)
Howlin' Wolf
Omar Kent Dykes
Blues Brothers
Willie Dixo
Mississipi John Hurt
Elmore James
Skip James
Blind Lemon Jefferson
Albert King
J.B lenoir
Muddy Waters
Charley Patton
Jimmy Reed
Otis Rush
T-Bone Walker


hoop daje geholpe zijt :)

Edit:...eb blijkbaar eerste post ni goe geleze...nadat ik voorbeeld eb opgezocht blijken dr enkele ni thuis te hore in de rij...eb gn blues muzikante opgesomt :p

TooChé

Legacy Member
bwoa zitten er toch nochtans een paar tussen die ik al kende. Zoals stevie ray vaughan, muddy waters enz ...

Ben hier zeker mee geholpen. Es horen wa die mannen gebracht hebben, en dan op zoek gaan naar originele vinyls van in den tijd ^^

Fergison

Legacy Member
redhunter zei:
Edit:...eb blijkbaar eerste post ni goe geleze...nadat ik voorbeeld eb opgezocht blijken dr enkele ni thuis te hore in de rij...eb gn blues muzikante opgesomt :p

Geen bluesmuzikanten??

TooChé

Legacy Member
redhunter zei:
r&b...jawel...da was de oorspronkelijke naam...rithme and blues...

heb film niet gezien maar denkt dat je dit bedoelt

Stevie Ray Vaughan
Pride And Joy
Texas Flood
Mary Had A Little Lamb

Buddy Guy
Sweet Home Chicago(int begin ist efkes iemand anders e :p)
Mary Had a Little Lamb
Damn Right I've got the Blues

BB King (BluesBoy King)
Key to the Highway
How Blue Can You Get
Live Vienne 2005

die van Stevie Ray Vaughan gaan soms meer naar bluesrock kant toe, soms zelfs met een "jazzy" tintje. Das nie echt wa ik bedoelde

Buddy Guy ken ik maar al te goe, die heeft ook goeie nummers, met tempo in, maar dat blijven rasechte blues ^^


BB King heb ik 2tal jaar geleden nog live gezien. Maar das ook nie echt wat ik bedoel :)

Fergison

Legacy Member
Misschien eens Robben Ford checken anders, niet zo rauw als de blues van toen, maar zeker niet slecht. Ahja en Howlin Wolf was een van mijn favorieten alleszins.

Redhunter

Legacy Member
Lightke zei:
die van Stevie Ray Vaughan gaan soms meer naar bluesrock kant toe, soms zelfs met een "jazzy" tintje. Das nie echt wa ik bedoelde

Buddy Guy ken ik maar al te goe, die heeft ook goeie nummers, met tempo in, maar dat blijven rasechte blues ^^


BB King heb ik 2tal jaar geleden nog live gezien. Maar das ook nie echt wat ik bedoel :)

dat bedoelde ik dus met mensen die niet in de lisjt hoorden...

ik eb eerst gepost en dan pas filmpje opgezocht.. maar et zijn natuurlijk allemaal bluesmuzikanten ...

kakature

Legacy Member
Muddy Waters & Howlin' Wolf zijn mijn favo's.
Otis Rush is ook niet slecht en Jimi Hendrix heeft ook een goed Blues album genaamd Blues :p

Blues :love:

Redhunter

Legacy Member
Lightke zei:
Buddy Guy ken ik maar al te goe, die heeft ook goeie nummers, met tempo in, maar dat blijven rasechte blues ^^

et verschil tussen blues en r&b is dan eig ook alleen tempo en distortion :p

benaming r&b wordt eigenlijk nooit meer voor deze dingen gebruikt

maar toen die naam r&b opkwam waren dr vele die zich afvroegen waarom er een nieuwe naam moest kome...
is eigenlijk gewoon overgangsperiode tussen blues en rock

edit: schiet mij juist te binnen: Eric Bibb
denk dat dit is wat je zoekt :love:

Fergison

Legacy Member
Die ****** wisten toch hoe dat ze muziek moesten maken ze
Ne keer benieuw wat dat ulder volgend genre gaat zijn

kakature

Legacy Member
Dat van Eric Bibb is wel zalig, maar kzou het toch niet onder de noemer garagerock steken :p

Da's gewoon acoustic blues, misschien Delta blues. Zoveel gevoel dat daarin zit, love it.

kakature

Legacy Member
Ben de film aan het bekijken en daar zit inderdaad wat 'garagerock blues' in. Check anders een het Belgische Black Box Revelation, zij hebben ook gelijkaardige nummers, soms zeer bluesy en soms meer rockachtig.

YouTube - GRAVITY BLUES (official video)

/edit
Download anders eens de soundtrack van Black Snake Moan :-)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan